דוכיפת 2 יוצא אל מסלולו בחלל
דוכיפת 2 יוצא אל מסלולו בחללצילום מסך, ISS

דוכיפת 2, לוויין התלמידים הישראלי שוגר לפני כשעה קלה מתחנת החלל הבין-לאומית אל מסלולו בחלל.

הלוויין, מיזם של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע ועיריית הרצליה, שוגר לפני חודש לחלל כחלק מלהק של לוויינים זעירים שמטרתם למפות את השכבה החיצונית באטמוספירה (תרמוספירה), מיפוי שיסייע בין השאר בשיפור של העברת שידורי GPS.

בתוך זמן קצר צפוי הלוויין להתחיל לשגר אותות לכדור הארץ ובמהלך הלילה יעבור פעם ראשונה מעל ישראל כך שהאותות ייקלטו גם כאן. אותות הלוויין יגיעו אל תחנת הקרקע במרכז המדעים הרצליה המאוישת על ידי תלמידי הפרויקט. האותות יפוענחו על ידי התלמידים באמצעות תוכנות שפיתחו בעצמם.

הלוויין שוגר היום למסלולו בחלל כחלק מלהק של 28 לוויינים זעירים המשוגרים בימים האחרונים בהדרגה מתחנת החלל. השיגור עצמו התבצע באמצעות זרוע רובוטית מיוחדת שהפעילו אסטרונאוטים יפנים בתחנה אשר שיגרה דרך שרוול הטעון בשלושה לוויינים בכל פעם.

כעת יתחיל הלוויין את מסלולו בגובה 400 ק"מ, גובהה של תחנת החלל, וצפוי להנמיך בהדרגה במשך כשנה ולאחריה יצנח אל האטמוספירה שם יישרף בגובה של 90 ק"מ מעל פני הקרקע.

דוכיפת 2 הוא הלוויין הזעיר השני שפיתחו תלמידים ישראליים ומשקלו 1.8 ק"ג בלבד. הלוויין שוגר לחלל במסגרת מיזם QB50 של האיחוד האירופי עם לוויינים שבנו סטודנטים מבלגיה, טורקיה, דרום אפריקה, אוסטרליה, גרמניה, צרפת, דרום קוריאה ועוד. הקבוצה הישראלית היא היחידה של תלמידי תיכון, כאשר מתוך 50 קבוצות רק 28 קבוצות עברו את הבדיקות הקפדניות של נאס"א בדרך לשיגור המוצלח.

יותר מ-80 תלמידים – מאופקים, מירוחם, מעפרה, מחוּרה (הפזורה הבדואית) ומהרצליה – עמלו בשנתיים האחרונות על פיתוח דוכיפת 2 בליווי מהנדסים מהאקדמיה וממפעל מבת חלל בתעשייה האווירית.

בראש הפרויקט עומד ד"ר מאיר אריאל מנהל מרכז המדעים הרצליה. התלמידים עבדו בעשרה צוותים ולרשותם עמדו חדר נקי, מעבדת אלקטרוניקה ותחנת קרקע לתקשורת עם לוויינים. כל צוות היה אחראי לתחום אחר כגון בחינת המפרט הטכני, תכנות מערכת ההפעלה, פענוח נתוני הלוויין, בקרה, הנדסת מערכת ועוד.