ירושלים
ירושליםצילום: istock

לקראת חגיגות היובל לשחרור העיר ערכו מנהלי מיזם "יחד ירושלים" סקר בסיוע מכון רפי סמית בקרב בני הנוער כדי לגלות את רמת הידע לגבי מה שהתחרש לפני 50 שנה ברחבת הכותל המערבי והעיר העתיקה.

התוצאה לא היתה מפתיעה. על פי הנתונים - הנוער הישראלי אינו חוגג ביום הזה ולא בקי במה שהתרחש בעת שחרור העיר העתיקה. עוד עלה מהנתונים כי קיים פער בהכרת המאורעות, בין הנוער הדתי לאומי לאחרים.

מהסקר עולה עוד כי אמנם 92 אחוזים מבני הנוער שמעו שקיים יום כזה, "יום ירושלים", אך רק 30 אחוזים מתכוונים להשתתף באופן אישי באירוע או בטקס חגיגי כלשהו.

האחוז שציין כי הוא מתכוון להשתתף בחגיגות גבוה יחסית בקרב אלו שהגדירו את עצמם כדתיים (66 אחוזים), ונמוך יחסית בקרב אלו שהגדירו את עצמם כחרדים. בקרב הנוער המגדיר עצמו חילוני, רק כרבע מהנשאלים ציינו שיחגגו את היום הזה.

בסקר נשאלו גם מספר שאלות לגבי מה התרחש ביום שחרור העיר העתיקה ביוני 1967 – כמו, מהי שנת שחרור ירושלים, דרך איזה שער נכנסו החיילים לעיר העתיקה, מי היה הרב הצבאי שתקע בשופר ואיזו חטיבת נכנסה לעיר העתיקה.

המסקנה: רמת הידע גבוהה יותר בקרב בנים שמגדירים את עצמם כדתיים ובקרב אלו שלומדים במוסד חינוכי ממלכתי-דתי או דתי.

56 אחוז מבני הנוער ידעו לענות ששחרור העיר היה ב-1967, ו-53 אחוז ידעו לענות כי חטיבת הצנחנים היתה בעת כיבוש העיר העתיקה. רק 38 אחוז ידעו שכיבוש העיר העתיקה היתה דרך האריות, רק 43 אחוז ידעו שהרב הראשי לצה"ל, שתקע בשופר ברחבת הכותל, היה הרב שלמה גורן.

על פי הסקר, הפער בין הנוער הדתי לאומי לנוער החרדי והחילוני גדול מאד - וניכר כי יום זה נחגג ומצוין באירועים וטקסים בעיקר על ידי אוכלוסיה מאד מסוימת.

לקראת ציון 50 שנה לשחרור ירושלים ישתתפו אלפי בני נוער בפעילות מיוחדת בבית הספר ובצעדה משותפת ברחבי העיר.