ח"כ ישראל אייכלר
ח"כ ישראל אייכלרצילום: שלומי כהן, פלאש 90

הוועדה לפניות הציבור התכנסה היום (ראשון) לדיון דחוף בעקבות פניות רבות של תושבי אשדוד והיישובים הסמוכים על שריפות בבריכות חמצון באתרי פסולת באזור אשדוד הגורמות לזיהום אוויר חמור וקשיי נשימה לתינוקות וקשישים.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) סיפר כי היו אנשים שבעבר עזבו את אשדוד בשל קשיי נשימה. "גרתי באשדוד לפני יותר מ-30 שנים ומדי ערב היינו מרגישים ריח קשה. היו אנשים שעזבו את אשדוד בגלל קשיי נשימה. בעשור האחרון הפסיקו לפעול בריכות החמצון. עדיין מגיעות פניות רבות של תושבים שסבלו מריח חריף וענני עשן".

"מפניות על השריפה האחרונה עולה כי אנשים קיבלו הוראות סותרות מהמוקדים, לא לצאת מהבית או כן לצאת. יש החלטת ממשלה מפורשת משנת תשע"ד, לפני שלוש שנים, שמחייבת את רשות מקרקעי ישראל לטפל במפגעים וכן הקמת ועדה בין-משרדית. הוקצבו לכך 65 מיליון שקלים. אבקש לדעת מה נעשה", תהה ח"כ אייכלר.

משה ליבק ראש המועצה האזורית חבל יבנה טען כי יש צורך בפעילות שיקום אגרסיבית. "אנחנו סובלים מהמפגעים שנים רבות. זו לא בעיה של איכות חיים אלא של בריאות הציבור. דרשנו לדעת איזה חומרים נמצאים בהם ולא קיבלנו תשובות. ברתמים האדמה מבעבעת כל העת ומבצעים כיבוי שזה כמו אקמול לחולה סרטן. יש צורך בשיקום שהוא פעולה הרבה יותר אגרסיבית".

אהוד וייצמן מ"מ ראש העיר יבנה העיד כי "אלפי אנשים מסתגרים מדי ערב וסובלים מצריבות כבר שנים, כולל בשכונה הירוקה שהיא שכונה חדשה".

תושבת יבנה סיפרה כי בין שכניה יש ילדים שחולים במחלות ריאה בגילאי שנתיים עד ארבע עם סטרואידים. "אנחנו מתעוררים כל לילה עם צריבות בעיניים וקשיי נשימה כבר ארבע שנים אנחנו לא יודעים מה אנחנו נושמים. מדובר על אתרים לא חוקיים ופעילות לא חוקית שכולם מכירים ולא עושים כלום. כנראה שבאמת משתלם להיות פושע כי לא יגעו בך".

תושב בני דרום סיפר כי למרות פניות למוקד איש לא ידע להעניק תשובות. "בעיות זיהום האוויר הן דבר שגרתי לא רק בעת שריפות. כשקורים אירועים אנו אמורים לקבל הנחיות ברורות ולא קיבלנו. גני הילדים פועלים רגיל והילדים משחקים בחוץ. שום מוקד כולל במשרד להגנת הסביבה לא ידע לתת תשובות".

תושב גדרות טען כי "יש הרגשה שמטאטאים הכל. אין פה שום פתרון ואף אחד לא אומר מתי יפנו את הגוש. יש לי מפעל גדול באשדוד לאן הולך כל הכסף שאני משלם? אני שוטר מתנדב ואף אחד לא מעז להיכנס למושב בן זכאי".

מפקד מחוז דרום של כיבוי אש, טפסר בכיר משה סוויסה, הבהיר כי הבעירה עדיין קיימת במקום. "מדובר על 9 בריכות של 40-35 דונם שיש שם בוצה בעומק של 4-3 מטרים שנבנו בשנות ה-60. השריפה החלה ביום שלישי לאחר ל"ג בעומר והתפשטה תת קרקעית. כרגע יש שם בעירה שיכולה להימשך עוד מספר ימים. למעלה ממיליון וחצי קוב נשפכו על הבריכה כדי להוריד את העשן אבל זה מעין אקמול. לפי דעתנו יש שם הצתה".

על דבריו אלו הגיב היו"ר, "אם יש פה הצתה ואנחנו לא יודעים לטפל בהרעלת אוויר בישראל במספר אגנים בודדים, יש לחשוש ממצב בו ינסו להרעיל את האוויר בהרבה מקומות במדינה".