נשיא המדינה הערב, בירושלים
נשיא המדינה הערב, בירושליםצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין ורעייתו השתתפו הערב (ראשון) בטקס הפתיחה לכבוד יובל שנים לשחרור ואיחוד ירושלים, שנערך למרגלות מגדל דוד בעיר העתיקה.

באירוע בוצעו שירים ייחודיים לירושלים על ידי מיטב הזמרים, ובהם: שולי נתן, עידן עמדי, דוד דאור, עמיר בניון, אביתר בנאי, שרית חדד ואברהם טל.

בדבריו סיפר הנשיא על ירושלים של ימי ילדותו, על המאבק של תושביה לקיים בה חיים יהודיים ועל זכרונותיו מימים של תקיעה בשופרות בכותל על אף האיסור. "אני זוכר איך נקרעה העיר", אמר הנשיא והוסיף, "איך החומות שהיו לנו למגן ולמסתור, הפכו לאימת צלמוות. איך אבי, צועד מוכה יגון משכונת מוסררה להר ציון, מביט על ירושלים העתיקה ובוכה. שערו בנפשכם עד לפני חמישים שנה מי שעמד כאן ב'שטח ההפקר' בגבול העיר העתיקה סיכן את נפשו במוות. והנה לפני יובל שנים, נפתחו השערים והחומה – החומה שוב הייתה למגדל של אור."

"לפעמים אני שומע שמדברים על 'בעיית ירושלים'", אמר הנשיא. "ירושלים איננה בעיה, ירושלים היא הפתרון. ישנם חולמי פתרונות מדיניים המנסים לעשות 'משפט שלמה', לחתוך את העיר איברים-איברים. אבל מי שמדבר על ירושלים כמנתח, מי שמדבר על ביתורה של העיר, מביא עליה ועל תושביה אסון, ומחזיר אותה לימי שפלותה ועליבותה".

"כבר שנים ארוכות מנסים לערער את היסודות של ירושלים, מעולם לא הפסיקו", הדגיש ריבלין. "גם עכשיו בוועידת אונסק"ו מנסים לשכתב את ההיסטוריה, לקבוע כי 'אין לנו קשר אל העיר'. לכל אלה המקטרגים על ירושלים יש לנו תשובה אחת: את ירושלים כבר שרפו ושברו וניתצו והספידו אבל היא קמה ושבה אל בניה, פותחת את שעריה לאלפי המאמינים בני הדתות השונות".

הוא התייחס לאחריות הריבונית הנובעת מאיחוד העיר ואמר, "ירושלים מאוחדת לא נבנית במילים, היא נבנית במעשים. אם אנחנו אומרים לעולם כולו שירושלים היא אחת, ושאת ירושלים אי אפשר לחלק, חלילה לנו מלחלק אותה בעצמנו. כל המביט בירושלים היום, אינו יכול שלא לראות שבין מערבה של העיר למזרחה עדיין פעורה תהום. ריבונות בירושלים משמעותה אחריות על כל ירושלים".

לדברי הנשיא, "ממשלת ישראל המשקיעה השקעה אדירה וראויה לציון ולשבח בירושלים, מוכרחה בעת הזאת להישיר מבט אל המציאות במזרחה של ירושלים. על ממשלת ישראל ועיריית ירושלים, לקבל החלטה אמיצה ונחושה להתחיל במסע הארוך של איחוד העיר הלכה למעשה."

"בחלוף חמישים שנה, עלינו לשלב כוחות ליצירת תכנית רב שנתית לאיחודה של העיר", סיים הנשיא את דבריו. "תכנית זו מבטאת את חובתנו לא רק כלפי תושבי מזרחה של העיר, אלא כלפי כל תושביה, וכלפי בירתנו, בירת הנצח המאוחדת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם גם הוא באירוע. "שבנו לכור מחצבתנו, שבנו לירושלים, שיש לנו זכות ראשונים בה. בירושלים כל נעיצת מעדר באדמה מעלה שרידים מעברנו הקדום, ועל ירושלים הזלנו ים של דמעות במהלך הדורות, על נהרות בבל ובטולדו, בקזבלנקה ובגטו ורשה".

"שבועתנו העקבית, לשנה הבאה בירושלים הבנויה, אין לה משל בתולדות העמים. ולמרות כל זאת, למרות הקשר האמיץ והייחודי שלנו לירושלים, שמאיר כמו שמש בצהרי היום, יש מי שבוחרים להתכחש לזיקתנו הברורה אליה. בעזות מצח הם מציירים אותנו כזרים בארצנו, בבירתנו".

"לא דבקותנו בירושלים דורשת הסבר, אלא הניסיון המחפיר להפקיע מידינו את הזיקה לירושלים ואת הריבונות בירושלים. איפה היו אונסק"ו ודומיו כשבמשך 19 שנים נשללה מאיתנו זכות הגישה החופשית לקודשי עמנו? מדוע לא נשמע קולם כשבירושלים המזרחית נותץ כל זכר לקיום היהודי? ובכן מול מפגן הצביעות הזה, שמגיע לצערי לשיאים הזויים, אנחנו נמשיך להתעקש בכל כוחנו על האמת: ירושלים הייתה מאז ומקדם בירתו הלאומית של עם ישראל בלבד, ולא של שום עם אחר", אמר נתניהו.

"איננו צריכים לתרץ את נוכחותנו בירושלים. איננו חייבים על כך שום התנצלות. אנחנו נמצאים בירושלים בזכות, זכות שאין גדולה ממנה, והזכות הזאת רק מקבלת חיזוק מהיותנו המדינה הדמוקרטית האמיתית היחידה במזרח התיכון", הוסיף.

הוא טען כי "במזרח התיכון מיעוטים נרדפים עד מוות. בתי תפילה מוחרבים - כנסיות, בתי-כנסת, מסגדים. אתרים קדושים הופכים לאבק, ואוצרות מורשת נדירים נמחקים מעל פני האדמה. ומנגד, ראו מה קורה בירושלים תחת ריבונות ישראל. אנו שומרים בקפידה על האתרים הקדושים ומבטיחים חופש פולחן לכל. וכך נמשיך לקיים בירושלים חיים בכבוד הדדי ובסובלנות - ורבותיי, נמשיך לבנות את ירושלים בירתנו. כי מציון יוצאת תורה, ומציון יוצאת תוכנה: מסורת וחדשנות, שורשי העבר וצמרות העתיד. זאת ירושלים, מוצפת אור, קורנת תקוות ההתחדשות והקידמה לכל תושביה, ואנחנו נקפיד על כך, וכך נפעל".