"תנ"ך – אפשר גם אחרת"

בכנס אשר נערך במכללת חמדת הדרום, הוצגו דרכי הוראה חדשניות "להפוך את לימוד התנ"ך לנגיש יותר"

ערוץ 7 , כ"ו באייר תשע"ז | עודכן: 08:18

באי הכנס
באי הכנס
דוברות חמדת הדרום

בכנס היוזמות והמחקרים הרביעי שהתקיים במכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום ליד נתיבות, הוצגו יוזמות חינוכיות וחדשניות להוראה. בין היוזמות המסקרנות שהוצגו בכנס הייתה "תנ"ך – אפשר גם אחרת" של הרב יואל אלנקווה, מורה בבית הספר 'דעת' בקיבוץ סעד.

היוזמה החינוכית שהתגבשה במסגרת היחידה להתפתחות מקצועית של המכללה ובהובלתה של ראש היחידה ד"ר אורלי קולודני, עוסקת בהוראה ולמידת תנ"ך בחטיבת הביניים באמצעים טכנולוגיים כמו סרטונים, מצגות אינטראקטיביות ועוד. בצורה זו הפרקים נלמדים עם הדגשות בכתוב, שאלות מנחות, שיתוף תלמידים בהצגתם, העלאת קשיים שונים על-פי רמת למידה, סיכומי הכתובים והארות הכתובים.

הרב אלנקווה מסביר את הצורך בשינוי דרך הוראת התנ"ך: "אנו רגילים לשמוע שכשמלמדים תנ"ך זה כמו כל שיעור רגיל. פותחים את הספר, מעיינים, מסמנים פסוקים ועונים על דפי שאלות. אך בעידן שלנו צריך לקחת את החול שהוא הטכנולוגיה, ולחבר את זה לקודש. צריך לדעת לנתב לטובתנו את התלמידים, שבכל מקרה קרובים יותר ויותר לעולם הטכנולוגי."

צורת הלימוד הזו מחזקת בכיתה גם תלמידים שמתקשים יותר. "תלמידים שקשה להם לקרוא, להביע רגשות, ביטחון עצמי ועוד, יוכלו להיעזר בצורת הלימוד הזו שתקל עליהם", מסביר הרב אלנקווה. "היה לי תלמיד שהתקשה וביקש להגיש את אחת העבודות שלו דרך מצגת אינטראקטיבית. מבחינתי הצלחתי במטרה, עבור התלמיד הלימוד הפך למעשי, שייחרט אצלו בצורה הרבה יותר חזקה ומשמעותית. אני מקווה שמורים רבים יילמדו כך."

הוא מדגיש "אני לא מוריד את התנ"ך, אני הופך אותו ליותר נגיש, זה כל הרעיון. ברגע שהתנ"ך לא יהיה ספר כזה רחוק, משהו שהוא היסטורי, זה ישנה את הכל. כמובן שבמהלך השיעור התנ"ך נמצא על השולחן, ושצריך לעיין בו כדי לענות על שאלות ולכתוב תשובות. אבל יש כאן אינטראקציה רב תחומית. צורת הלימוד יוצרת אצל התלמידים חוויה מסוג אחר. השיעור הוא אותו השיעור, אך הוא מעורר יותר שאלות ויותר השתתפות. לימוד התנ"ך הוא רק דוגמא, וניתן להשתמש בעזרים אלו ללימוד מקצועות אחרים ולהפוך אותם לחווייתיים."

רבקה גרוסמן, רכזת הקורס והמנחה של אלנקווה, אמרה "החידוש ביוזמה הוא ביצירת חווית למידה ייחודית עבור התלמיד ועבור המורה. התלמיד מפתח את עולמות התוכן שמעניינים אותו, נוגע בנקודות החוזק שלו ומעצב את הלמידה בהתאם לסגנונו האישי ולצרכיו. המלמד מקדם את התפתחותו המקצועית, ואת שאיפותיו כמורה."

הכנס
דוברות חמדת הדרום

בכנס השתתפו 120 גננות ומורים בעלי וותק חינוכי, אשר סיימו שנתיים של לימודי מחקר ופיתוח יוזמות חינוכיות, את היוזמות יישמו הגננות והמורים במהלך שנת הלימודים ואף הכשירו את עמיתיהם בתחום.

סגנית נשיא המכללה, ד"ר צביה בר שלום, אמרה בכנס: "בעבר מי שלמד מקצוע, סיים את לימודיו ועבד במקצוע אותו רכש. רק לעיתים השתלם בו, אך לא נדרש להפוך את הלימוד לדרך קבע בעבודתו. בהוראה, אנו מחנכים ילדים לעסוק במקצועות העתיד, שלא בהכרח קיימים עדיין. המורה היזם יוצר שינוי, התפתחות ורצון לחדש. כל מי שמשתלם בתחום זה מבין שבדרך זו חייב לצעוד כל מחנך בעידן זה של התפתחות מתמדת וחשיפה מוגברת לידע. עידן בו השינוי הפך לנורמה והידע המוכר להיסטוריה."

מארגנת הכנס וראש היחידה להתפתחות מקצועית, ד"ר אורלי קולודני, הוסיפה "ישנו קיפאון אצל חלק מציבור עובדי הוראה שעדיין חוששים לחדש, דבקים בדרכי לימוד ישנות ולא מפנים מקום נכבד ליזמות, לחדשנות, ליצירתיות ולדמיון באשר הם. ביצירה החינוכית עלינו להתבסס על הישן נושן שכמו יין, רק משתבח עם הזמן, אך שומה עלינו גם לחדש חידושים המותאמים לרוח הזמן".