הנשיא טראמפ בכותללע"מ

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיע אחר הצהריים (שני) לרחבת הכותל המערבי והתקבל על ידי רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ'.

אל טראמפ התלוו רעייתו רעייתו מלאניה, חתנו ג'ארד קושנר ובתו איווניקה, השגריר החדש של ארה"ב בישראל דייויד פרידמן ורעייתו וצוותו הקרוב.

טראמפ קיבל הסברים על המקום וחשיבותו לעם היהודי. הוא אמר עם הרב רבינוביץ' את פרק קכ"א ופרק קכ"ב בתהילים, ולאחר מכן הוא טמן פתק בין אבני הכותל המערבי ונשא תפילה אישית.

רב הכותל המערבי אמר לנשיא, "מדי בוקר, מתייצבת פה בשמש ובגשם. בחום ובקור, קבוצת אנשים שמגיעים לכאן להתפלל. אלה הם ה'ותיקין', המקיימים מנהג יהודי עתיק של תפילה עם הנץ החמה בכותל המערבי".

"הם, והדורות שלפניהם, עברו כל סוג של רדיפה והתעללות. כובשיה של ירושלים עשו הכל כדי שיפסיקו לדבוק בשרידי המקדש. הם מחקו את ירושלים וקראו לה "איליה קפטולינה". הם מחקו את ממלכת ישראל וקראו לה 'פלסטינה'. הם הרגו ושדדו, בזזו וגזרו גזרות – אבל בכל בוקר, ברגע שהתאפשר הדבר, חזרה לכותל המערבי חבורת מתפללים קטנה להתפלל עם עלות השחר. כשאני שואל את עצמי 'מהו סודו של העם היהודי'? אני חושב על החבורה הקטנה הזאת. אלה הגיבורים שלי", אמר הרב.

הוא ציין כי "הכותל המערבי הוא הסמל הגדול ביותר בהיסטוריה לעברו המפואר של העם היהודי ולתקוות העתיד שלו. אלפיים שנה של גלות – ואין ילד יהודי שאינו יודע כיצד נראה הכותל. אין יהודי אחד בכל רחבי העולם שאינו יודע לאן לכוון את פניו, כך שיפנו אל הכותל בשעת תפילה. מכאן תצא קריאה לראשי הדתות בכל העולם ולמנהיגים להצטרף לתפילתנו היום יומית – שלוש פעמים ביום, כאן ובכל מקום בעולם: 'שים שלום טובה וברכה חיים חן וחסד ורחמים עלינו'".

במהלך ביקורו קיבל טראמפ מידי רב הכותל ספר תהילים בעברית ובאנגלית הכולל עיטורי זהב והקדשה אישית.

ספר התהילים הופק במיוחד לרגל ביקורו של הנשיא ע"י 'שמחונים' ובהזמנת הקרן למורשת הכותל.

ספר התהילים הינו נדיר ומיוחד ביופיו, עשוי עור אמיתי בעבודת יד אומנותית. הכריכה מורכבת משתי שכבות עור בגוונים משתלבים היוצרים מראה תלת מימדי ומוסיפים נופך מדהים לספר. בכריכת ספר התהילים שולבו עיטורי זהב 24 קרט והקדשה אישית לנשיא המעצמה הגדולה בעולם. כידוע הזהב הוא מוטיב חשוב מאד אצל הנשיא האמריקני.

את הספר העניקו לטראמפ רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ ויו"ר הקרן למורשת הכותל מרדכי אליאב.

הנשיא טראמפ ברחבת הכותל
הנשיא טראמפ ברחבת הכותלצילום: שגרירות ארה"ב בישראל

מוקדם יותר נועד טראמפ עם נשיא המדינה ראובן ריבלין.

ריבלין בירך את טראמפ על הגעתו לישראל ואמר, "אנו שמחים לראות שאמריקה חזרה לאזור. אמריקה שוב כאן. ישראל מעריכה את המנהיגות האמריקנית בהובלתך בפעולה הנחושה בסוריה.

"גם בתקופות הקשות ביותר שלנו לא ויתרנו על החלום לחיות כאן בשלום", הוסיף ריבלין, "גורלנו, פלסטינים ויהודים, לחיות על פיסת הארץ הזו יחד. אני מברך אותך ואת נכונותך לעזור לנו להתקדם".

טראמפ בירך את ריבלין והודה לו על האירוח החם, "לכבוד לי להיות במדינת ישראל הגדולה, המולדת של העם היהודי, אני נפעם מקדושתה של הארץ הזו".

"זו ארץ מדהימה, עשיתם כאן מה שלא נעשה קודם לכן בשום מקום אחר. אני מגיע לכאן כדי לאשר את הברית בין ישראל לארה"ב שתמיד תהיה עומדת וקיימת", הוסיף טראמפ.

טראמפ התייחס לאיומים באזור, "ישראל ואמריקה מתמודדות עם איומים משותפים כדוגמת דאע"ש וכדוגמת מדינות נוספות כמו איראן, שתומכת בארגוני טרור".

פגישת טראמפ ריבלין

נשיא ארה"ב ציין כי בפגישתו עם מלך סעודיה עלה כי המלך מעוניין לסייע להשכנת שלום בין ישראל לפלסטינים, "המלך סלמן ישמח מאוד לראות שלום בין ישראל לפלסטינים".

"אני רוצה להודות לך ולראש הממשלה נתניהו על המחויבות שלכם להשיג שלום עם הפלסטינים", ציין טראמפ, "צעירים ישראלים ופלסטינים צריכים לגדול חופשיים מהסכסוך ומהאלימות".