עופר ברקוביץ
עופר ברקוביץצילום: שרון גבאי

בראיון ליומן ערוץ 7 מגיב סגן ראש עיריית ירושלים מטעם סיעת 'התעוררות', עופר ברקוביץ' לטענות שהועלו בערוץ 7 ולפיהן קיימת הקפאה שקטה ובלתי מדווחת של השכונות הירושלמיות שמעבר לקו הירוק, בצפונה ומזרחה של הבירה.

כבר בפתח הדברים מצדד ברקוביץ' בהגדרת קצב הבנייה בבירה כהקפאה בפועל. "הבניה בירושלים לא מתקדמת בקצב הטבעי שלה. יש התערבויות לא פעם ולא פעמיים מדרגים גבוהים", הוא אומר בהתייחס לבלימת תכניות בינוי בירושלים.

כשנשאל אם כאשר הוא אומר 'דרגים גבוהים' הוא מתכוון ללשכת ראש הממשלה, מאשר ברקוביץ' ואומר כי הוא מניח שאכן מקור הבלימות הוא לשכה זו. "לא אני מנהל את ועדת התכנון והבניה אבל אני שומע רחשים מהסוג הזה. יש עצירה של תכניות בניה".

לדבריו אין כל מקום להנחיות מסוג זה שכן שכונות כמו הר חומה, פסגת זאב, נווה יעקב, רמת שלמה ואחרות נמצאות בקונצנזוס הישראלי ו"אני לא מכיר כמעט גופים פוליטיים שמתנגדים לבנייה באזור הזה. צריך לאפשר התפתחות ראויה בירושלים עבור התושבים כדי להקטין ולצמצם את ההגירה השלילית.

''משבר הדיור הוא אחד המרכזיים שגורמים לבני העיר לעזוב. יש כאן התערבות שלא לצורך. יש צורך בבנייה לטובת כולם, גם לציבור הצעיר הגדול שרוצה לחיות כאן".

לשאלה אם אין מדובר בהיתפלות לנושא הבנייה כגורם שמוביל להגירה השלילית כל עוד יש הטוענים שאופייה המשתנה של העיר הוא שגורם לזוגות צעירים לעזוב אותה, משיב ברקוביץ' ואומר כי אמנם "יש סיבות מורכבות לעזיבה של אנשים", אך יש לתת את הדעת לאן עוזבים זוגות צעירים ולנתח את הנתון הזה. מאחר ומרבית האנשים עוזבים למטרופולין שסביב ירושלים ולא לגוש דן הרי שמתברר כי אופייה של העיר אינו מרתיע אותם אלא רק חוסר היכולת לרכוש בה דירה.

ואולי בכל זאת יש מקום לבלימת בנייה במזרח העיר ובצפונה על מנת להביא לרגיעה ביטחונית? "מן הסתם בפני ראש הממשלה פרוס מידע שאינו בפנינו. אני חושב שירושלים לעולם תהיה בירתה של ישראל ואנחנו מחויבים לפיתוחה. אני שומע את הצהרות ראש הממשלה והן מחייבות.

''בסך הכול הבניה בשכונות השונות נמצאת בקונצנזוס הישראלי וצריכים להבין את זה גם בעולם. אין יתרון גדול בהשבתת הבנייה", הוא אומר ומציין כי אמנם בפני ראש הממשלה יש מכלול שיקולים רחב יותר, אך הוא כמייצג האינטרס של תושב העיר קובע כי הסדרת פיתוח ובנייה בעיר הם צורך השעה עבורם.

ומה לגבי ביטחון התושבים? האם אינו אינטרס שיש לשמור עליו? ואולי הקפאת הבנייה תביא לביטחון שכזה? ברקוביץ' אינו מקבל את הדברים ואומר: "השכונות הללו הן חלק בלתי נפרד מירושלים. אני לא רואה השפעה על הסוגיה הביטחונית. תפקידנו לנהוג בשיקול דעת ולהפחית עימותים ואנחנו צריכים להשקיע במזרח ירושלים הרבה יותר בבניית בתי ספר, סלילת כבישים ופינוי זבל ולתקן את הפערים הלא מקובלים שנוצרו.

''לתקן את החוק גם לטובת הציבור הערבי כמו איסור בניה בלתי חוקית. כשנעשה את הדברים הללו בצורה משמעותית נקטין את הסיכון הביטחוני ונחזק את הריבונות בעיר".