טראמפ נואם במוזיאון ישראל
טראמפ נואם במוזיאון ישראלצילום: לע"מ

בראיון פרידה שהעניק לג'רוסלם פוסט לפני שש שנים, אמר הסנטור ג'ון קייל מאריזונה שהדבר שהוא מתחרט עליו יותר מכל, בשלושה עשורים של שירות ציבורי, הוא הוספת סעיף לחוק שגרירות ירושלים, אותו הגיש ב-1995, המעניק לנשיא זכות לדחות את יישומו.

החוק, שדורש מארה"ב להעביר את שגרירותה בישראל לירושלים, עבר ברוב של 93:5, למרות התנגדותו של הנשיא דאז, ביל קלינטון. אבל סעיף הדחייה מאפשר לנשיאים להשהות את יישום החוק למשך ששה חודשים. קייל סיפר שהוא היה אז חדש לחלוטין בסנאט, ולכן איפשר לסנטורים פרו-ישראליים ותיקים לשכנע אותו לכלול את הסעיף הזה.

"הדבר שאני מתחרט לגביו הוא שכאשר עשינו את זה, היו אלה 'חברים' של ישראל בסנאט שאמרו לנו שזה לא יכול לקרות, ושהתעקשו שהם יתמכו בתנאי שסעיף הדחייה ייכלל", אמר. "הייתי צריך לבחון אותם ולראות אם יצביעו נגד החוק בלי סעיף הדחייה. ברוח של פיוס, הכנסתי את הסעיף, והמשך הסיפור נכתב בדפי ההיסטוריה".

הנשיא ברק אובמה חתם על הדחייה האחרונה בדצמבר. פירוש הדבר שהעברת השגרירות נדחתה עד לסוף מאי.

'אתם מפוטרים!'

בכדי לכבד את ההתחייבות עליה חזר לכל אורך מסע הבחירות שלו, להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים, הנשיא דונלד טראמפ לא צריך לעשות שום דבר. עליו פשוט לתת ל-1 ביוני להגיע בלי לחתום על עוד דחייה.

"אנו נעביר את שגרירות ארה"ב לבירת הנצח של העם היהודי, ירושלים", אמר טראמפ בנאומו בוועידת איפא"ק בחודש מרץ, 2016. "נשלח מסר ברור, לפיו דבר לא מפריד בין ארה"ב לבעלת בריתנו האמינה ביותר, מדינת ישראל".

שגרירו של טראמפ לישראל, דיוויד פרידמן, עשה צעד נוסף קדימה, כשנאם באסיפה למען טראמפ בעיר העתיקה של ירושלים, ב-26 באוקטובר, והכריז שאם עובדי מחלקת המדינה יסרבו להעביר את השגרירות, טראמפ יפעיל נגדם את הביטוי המפורסם מתוכנית הריאליטי שלו, "השולייה", ויגיד: "אתם מפוטרים!".

מרטין אולינר
מרטין אולינרצילום: עצמי

על פי הדיווחים, הנשיא התכוון להודיע על העברת השגרירות מיד לאחר השבעתו, אך הוא שוכנע שלא לעשות כן ע"י המלך הירדני, עבדאללה, ודמויות אחרות המתנגדות למהלך.

זו העת לשכנע את טראמפ שלא לחתום על הדחייה ולתת למעבר השגרירות להתרחש. אם טראמפ יחתום על כתב הוויתור פעם אחת, הוא יחתום עליו מדי חצי שנה, והדבר יהפוך לשגרה. ומי יודע מי יהיה הנשיא הבא? כך שהימים שנותרו עד 1 ביוני הם גורליים.

הזמן הנכון

חוק שגרירות ירושלים מונה 17 סיבות שבגללן יש להעביר את השגרירות, כולל העובדה שלפי החוק הבינלאומי, לכל אומה ריבונית יש את הזכות לקבוע את עיר בירתה, וכי ירושלים היא מקום מושבם של הנשיא, הפרלמנט ובית המשפט העליון של ישראל. החוק גם מכיר רשמית בירושלים כבירת ישראל.

החוק ציין כי שנה לאחר כתיבתו – 1996 – עמדה מדינת ישראל לציין את יום השנה ה-3,000 לנוכחות היהודית בירושלים, מאז כניסתו של המלך דוד. מכיוון שאנו מציינים כעת יום שנה אחר – חמישים שנה מאז איחוד העיר ב-1967, זהו הזמן המושלם ליישם את החוק.

סגן הנשיא, מייק פנס, אמר למנהיגים יהודים ישראליים שחגגו את יום העצמאות של ישראל בבניין אייזנהאוור, בסמוך לבית הלבן, שטראמפ "שוקל ברצינות" את העברת השגרירות.

זהו הזמן הנכון, עבור תומכי ישראל בארה"ב, ללחוץ על הממשל לקבל את ההחלטה הנכונה. הדרך שבה אנו משמרים את ירושלים היא שכנוע הממשל להעביר את השגרירות.

העולם יהיה בטוח יותר

ספר תהלים קורא לנו לשים את ירושלים על ראש שמחתנו. אנו אומרים את הפסוק הזה ברגע השיא של טקס הנישואין היהודי המסורתי. כפי שאסור לנו לשכוח את ירושלים, בצוויו של ספר תהלים, כך אסור לנו לשתוק לגבי בירתנו.

עלינו לאזן את אלה המזהירים מפני התנגשות בינלאומית אשר עלולה להתרחש, כביכול, רק בגלל קביעת שלט בכניסה לקונסוליה האמריקנית בירושלים עם המילה "שגרירות", וקביעת שלט אחר בכניסה לשגרירות ארה"ב בתל אביב, עליו כתוב "קונסוליה".

האמת היא שהעברת השגרירות תהפוך את העולם למקום בטוח יותר, כי היא תאמר לעולם שארה"ב מכבדת את התחייבויותיה לבעלות בריתה. מדינות ברחבי העולם יראו שארה"ב גומלת לבעלת הברית האולטימטיבית שלה, ישראל, וידעו שאחרי שמונה שנים בהן הדבר לא היה ברור – כעת עליהן לעמוד לצידה של ארה"ב.

ב-1967 אמר מנחם בגין למנהיגי המדינה שאם ישראל לא תנצל את ההזדמנות ההיסטורית לקחת מחדש את העיר העתיקה ולאחד את ירושלים, דורות העתיד לא יסלחו להם. זה נכון גם לגבי היום. ממש כפי שבגין אמר אז כי מונחת בידינו "מתנת ההיסטוריה", אפשר שזהו המצב הנוכחי עם דונלד טראמפ.

"ירושלים – העיר שחוברה לה יחדיו, בירת הנצח של עם ישראל ושל ארץ-ישראל – אינה ניתנת לשום חלוקה, והיא בירתנו המשוחררת והשלמה וכזאת תהיה לדורי דורות", אמר בגין.

הכותב הוא נשיא ארגון הציונים הדתיים של ארה"ב, ונשיא "המרכז למען יושר ויושרה" (CRI).