"מי שמתגייסים הם חיילים - לא ילדים"

הכנס השנתי של ארגון המכינות הקדם צבאיות נערך הבוקר (חמישי) בבנייני האומה בירושלים בשיתוף קק"ל ובסימן "רואים רחוק – רואים התיישבות".

בכנס משתתפים למעלה מ-3000 חניכי ובוגרי המכינות, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, הרמטכ"ל גדי אייזנקוט, יו"ר קק"ל דני עטר, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, אלופה במיל' אורנה ברביבאי והרב הצבאי הראשי תא"ל אייל קרים.

דני זמיר, מנכ"ל מועצת המכינות, קרא בכנס לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון אביגדור ליברמן לבצע מעשים ופעולות ממשיות להשבת הדר גולדין קצין פלס"ר גבעתי ובוגר מכינת בני דוד ואורון שאול לוחם גולני הביתה.

"הדר ואורון אינם הבעיה של משפחות גולדין ושאול - הם הבעיה שלי ושל כל אחד היושב פה, שלנו. זוהי שאלה ערכית לאומית מהמדרגה הראשונה שאליה אנו מחנכים ומתחנכים, לא משאירים חייל בשטח אויב. זהו איננו מקרה של משפחות אומללות זהו מקרה מבחן ערכי עבורנו כחברה כאומה, זוהי סוגיה איך אנחנו מנהלים בעקשנות ובנחישות את הקרב על כך שלא משאירים חיילים בידי האויב -חיים או מתים", אמר זמיר.

בדבריו הדגיש זמיר, "אל תשחררו רוצחים ומחבלים - אבל אל תוותרו על האחים, החברים, הבנים שלנו - אל תוותרו עלינו".

עוד אמר זמיר, "אחרי שנה מאד לא פשוטה ומורכבת שעברנו שכללה מתחים ובירורים ושיחות נוקבות בינינו אנחנו ישובים כאן יחד 3000 צעירים וצעירות לבושי לבן תחת אותה אלונקה. אנחנו יודעים לשים את המחלוקות בדיון ובליבון בלי לטשטש אותם ולהמשיך לשאת יחד את האלונקה במסע המרכזי, כי אין לנו ארץ אחרת זה לא רק שיר זו אמת חיינו. כולנו כאן, דתיים וחילוניים ומי שבאמצע, ימין ושמאל ומי שבאמצע, שוברים שתיקה ושותקים שבירה ומי שבאמצע, בנים בנות ומי שבאמצע".

"ההתעקשות שלנו על היחד הזאת שכל כך מייחדת את המכינות ואת מועצת המכינות היא ממש לא השיח המכונן היום בחברה הישראלית שמובל על ידי שיח פלגני ומשסע שמתגמל עמדות קיצוניות. אבל אנחנו מתעקשים, נגד הזרם, משלמים מחיר כל אחד במחנהו ובמפלגתו, ולא מוותרים אחד על השניה ולא מתפלגים ולא הולכים בברוגז הביתה, ולכן זה מרגש", הוסיף זמיר.

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בכנס "לפני 60 שנה כנער אני זוכר את סיום לימודי בגימנסיה העברית בירושלים. פחדתי מהשלב הבא אבל רציתי להתגייס ולשרת את המדינה הצעירה. אם היו מציעים לי אז לדחות את השירות - הייתי מסרב. כל אחד ואחת מכם קיבל החלטה לקחת שנת מעבר והתנדבות ללמוד את החברה ולשאול שאלות על העם החברה והעתיד שלנו. לאחריה להתחיל את השירות מוכנים מבינים ורואים יותר".

"אני רוצה להודות לראשי המכינות ולצוותים על המנהיגות והשליחות שלקחו על עצמם להיות מורי דרך ולחנך את דור המנהיגים והמנהיגות הבא. להיות חניך מכינה קד״צ זו הצהרה לשרת את המדינה, להיות שליחי ציבור שתורמים לכולם. זו שנה של התמסרות ובניית הפרט באמצעות הכלל. בניית הכלל ע״י כל אחד מהפרטים. ככל שהפרט יתמסר לקהילה כך הוא ייבנה יותר".

ריבלין פנה לתלמידי המכינות ואמר "הצבא יתברך בכם המיטב של המיטב הנוער בישראל. חלקכם ביחידות הקרביות ובקצונה גבוה לעין שיעור מכלל האוכלוסייה. זכרו את המדינה והעם בישראל. ישנה יותר מדרך אחת לשרת את המדינה כמו מקימי גוש אמונים או שלום עכשיו. כעת כאן העם זקוק לתלמידי המכינות הקדם צבאיות. רבים מכם ישרתו במגזר הציבורי או בחברה הפרטית להפוך את החברה לטובה וצודקת יותר".

דני עטר, יו"ר קק"ל, אמר בכנס, "המכינות הקדם צבאיות מבטאות את שלושת היסודות של הציונות: חינוך ביטחון והתיישבות. אין ספק שמיטב הנוער נמצא במכינות הקדם צבאיות. הייתי רוצה שכל אותם 30 אלף בוגרי המכינות יילכו ויתיישבו בגליל ובנגב. תחשבו מה היה קורה אם בכל עיירת פיתוח הייתם מתיישבים, מקימים משפחה ומתפרנסים. ריכוז ההתיישבות במרכז הוא אסון אקולוגי ובעיה רצינית למדינה. יישוב הגליל והנגב זו הציונות העדכנית".

הרמטכ״ל גדי אייזנקוט אמר למשתתפי הכנס, "אנחנו רוצים צבא שיודע להגן על מדינה ולנצח אויב אבל גם צבא של יציגות, נאמנות ורעות לחברים שמשרתים. מהיכרותי עם המכינות בכל הארץ הן מכינות את בוגריהן לגוף היררכי עם פקודות, משמעת ונורמות שונות מהאזרחות. המכינות מקלות את המעבר".

"אני רואה אתכם מחויבים לביטחון המדינה ופה האתגר שלנו כמפקדים להציב רמה, דרישות ונורמות גבוהות ביותר ולאהוב את החיילים שלנו", הוסיף אייזנקוט, "אמירה שאמרתי וקיבלתי עליה לא מעט ביקורת היתה שחיילים בני 18 הם לא ילדים. מי שמתגייסים הם חיילים ותפקידם להגן על המדינה".