מזרח ירושלים
מזרח ירושליםצילום: פלאש 90

ממשלת ישראל אישרה היום (א') את הצעת משרד החינוך ומשרד ירושלים ומורשת להקמת צוות עבודה בינמשרדי.

בהתאם להחלטת הממשלה, תוך 30 יום יגיש צוות העבודה לאישור הממשלה תכנית עבודה מפורטת לצמצום פערים חברתיים כלכליים במזרח ירושלים, ומקורות מימון ליישומה.

מטרת תכנית החומש היא שיפור איכות החינוך במזרח העיר ירושלים, בדגש על עידוד תכנית הלימודים הישראלית בבתי הספר. זאת, מתוך מטרה לשפר את איכות החיים והסביבה של תושבי השכונות הערביות בעיר ירושלים, ולחזק את יכולת ההשתלבות של תושבי מזרח ירושלים בחברה ובכלכלה הישראלית, ובכך לחזק את חוסנה הכלכלי והחברתי של הבירה כולה.

במסגרת החלטת הממשלה, ייקבעו היעדים הבאים כיעדי חינוך במזרח ירושלים:

  • הגדלת מספר כיתות א' החדשות, אשר ילמדו בהתאם לתכנית הלימודים הישראלית, בדגש על מקצועות האנגלית והמתמטיקה, המותאמת ומפוקחת על ידי משרד החינוך, בחמש השנים הקרובות באופן מדורג, כך שבשנה הראשונה יתווספו 15 כיתות, בשנה השנייה 18 כיתות, בשנה השלישית 21 כיתות, בשנה הרביעית 24 כיתות ובשנה החמישית, 27 כיתות.
  • הגדלת מספר הכיתות אשר ילמדו בהתאם לתכנית הלימודים הישראלית, בדגש על מקצועות האנגלית והמתמטיקה, המותאמת ומפוקחת על ידי משרד החינוך, ב-20 כיתות בכל שנה בחינוך העל היסודי.
  • הגדלת שיעור הזכאים לתעודת בגרות ישראלית מ-12% ל-26% מכלל הלומדים לתכנית הישראלית בשכבת י"ב.
  • הגדלת שיעור הזכאים לתעודה טכנולוגית, מ- 11% ל -33% מקרב כלל תלמידי י"ב.
  • צמצום שיעור הנשירה של תלמידי ט'-י"ב מ 28% ל- 25.5% מכלל הלומדים.

במסגרת גיבוש צוות העבודה, משרד החינוך בשיתוף משרד ירושלים, אגף התקציבים במשרד האוצר ועיריית ירושלים, יגבש תכנית עבודה לעמידה ביעדים שיקבעו.

התוכנית תתרכז בשילוב כלכלי ותכלול, בין היתר, יעדים פרטניים, משימות מרכזיות, תשומות נדרשות, ולוחות זמנים לשם עמידה ביעדים בתקופת הזמן שנקבעה.

שר החינוך, נפתלי בנט, אמר כי "הגיע הזמן שגם במזרח ירושלים ילמדו את תכנית הלימודים הישראלית מכיתה א. ירושלים צריכה להיות מאוחדת במעשים ולא במילים. לכן ממשלת ישראל תאשר היום את היעדים החדשים שאנו מגדירים עבור החינוך במזרח ירושלים: צמצום נשירה , העלאת מספר הזכאים לבגרות, לימוד חינוך טכנולוגי ונוספים.

''ככל שתועמק הלמידה לפי תכנית הלימודים הישראלית כך נמשיך לחזק את מערכת החינוך במזרח העיר כי כך בונים עתיד״, הדגיש בנט.

השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת, זאב אלקין, אמר כי "אנו מביאים היום לממשלה שורת החלטות משמעותיות לתושבי ירושלים ולרווחתם. אחת מהן היא החלטה דרמטית בתחום החינוך במזרח י-ם שתשפיע על עתיד הנוער בשכונות הערביות בירושלים ושילובו בטווח הרחוק בחברה הישראלית.

''אם כיום לומדים כ-7% בכיתות א' את התוכנית הישראלית, הצבנו יעדים הקובעים כי בעוד 5 שנים כ-36% ילמדו בכתה א' את התוכנית הישראלית. במקביל קובעת התוכנית עליה של פי 2 בזכאים לבגרות בתוכנית הישראלית. אני מאמין שריבונות שווה למשילות ולאחריות, וזה צריך לבוא לידי ביטוי בתחום החינוך", הוסיף אלקין.