הפנקס הישן: רעידת האדמה בצפת והקשר לירושלים

לכבוד ציון 50 שנים לאיחודה של ירושלים, ערוץ 7 בשיתוף "עטרת כהנים" מגישים פרויקט מיוחד משותף המתמקד בהתחדשות ההתיישבות היהודית במזרח ירושלים, בעיר העתיקה ובכפר השילוח.

אנו חוזרים אל הארכיון הייחודי בביתו של מתי דן, יו"ר ומייסד "עטרת כהנים", ופותחים פנקס ישן עם רישומים של הרב משה מגיד זצ"ל.

"זה כתב יד של הסבא רבא של נשיא מדינת ישראל רובי ריבלין", אומר דן ופותח את הפנקס, "זה כתב ידו של הרב משה מגיד, סבא רבא של הנשיא, והוא דרשן של תלמידי הגר"א ודרש על הרעיונות שצריך את הגאולה להביא בדרך הטבע ולא לחכות למשיח, אלא לבוא ולבנות פה את ירושלים, את ארץ ישראל".

"אחד המסרים המרכזיים של הרב קוק, וכמובן גם תלמידי הגר"א זה 'עת צרה היא ליעקב וממנה יוושע'", מספר מתי דן ומסביר עד כמה רעידת האדמה שהתרחשה בצפת הייתה קשורה להתיישבות בירושלים. "ב-1837 הייתה רעידת אדמה בצפת", קורא דן מתוך הפנקס, "6000 יהודים היו בצפת ו-200 יהודים נספים".

"היית מצפה שכולם יחזרו לאירופה", אומר דן, "היישוב היהודי עבר טראומה מאוד גדולה. ניסו להבין מה קרה, אמרו שזה בגלל שנאת חינם. אומר החתם סופר - כל מה שקרה - זה הכל בגלל ששכחו את ירושלים, זה מה שהוא אומר בתשובה שלו".

דן מספר שהטראומה הגדולה הזאת של היישוב היהודי שהולך ומתחדש בארץ ישראל, השפיעה על יהודים בכל העולם. רעידת האדמה התרחשה באמצע תפילה מנחה, מה שהגביר מאוד את תחושת האסון והבלבול. כשהגיעה האמירה של החתם סופר על הקשר לירושלים, זה הכניס לאנשים רצון ורוח לעלות לעיר הקודש, להתיישב בה ולבנות אותה.

"ואז (ב-1841) הרב משה מגיד לוקח איתו את הרב שמואל סלנט ועולה איתו (מוורשה) לירושלים", מספר דן, "מאז הרב שמואל סלנט הוא הרב של ירושלים ומאז, אחרי רעידת האדמה, כל ההיסטוריה של ירושלים משתנית. הניצולים של צפת עלו לירושלים".

דן מספר לסיום, "כשבאו אלינו הביתה אחרי הגירוש מגוש קטיף, הגיעו אלינו בני נוער ומשפחות ופתחתי להם את הפנקס הזה ואמרתי 'תראו, על רעידת האדמה בצפת לא היה אפשר להאשים לא את הליכוד ולא את המערך, אלא כל הפנייה היא אל הקדוש ברוך הוא. אבל ממשיכים הלאה'".

"וזה המסר בכל סמטה פה, בכל בית פה בירושלים", הוא מסכם.

לפרטים נוספים על פעילות "עטרת כהנים" והצטרפות לפרויקט ההתיישבות בירושלים - לחצו כאן