דיון בכנסת על החיילות הדתיות

הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת דנה הבוקר (שני) בנושא חיילות דתיות בצה"ל- צרכים וחסמים, וזאת כחלק מיום הוקרה לחיילות דתיות אשר צפוי להתקיים היום במשכן.

את הדיון יזמו חברי הכנסת הדתיים-ליברלים אשר תומכים בגיוס בנות דתיות לצבא, בדיון צפויים להציג נציגי הארגונים המעודדים גיוס בנות דתיות לצה"ל את החיוב שבגיוס הבנות, את הרצון של הציבור שבנותיו התגייסו, כיצד צה"ל מתאים עצמו לבנות המגזר וכיצד השרות מחזק את בנות המגזר במהלך שירותן.

לקראת הדיון חשף הבוקר ארגון "אלומה" בכלי התקשורת נתוני סקר שנערך עבורו, ולפיו 37 אחוזים מבוגרות השירות הצבאי שהשתחררו לאחרונה אומרות כי הצבא חיזק את זהותן הדתית, בעוד שבקרב בוגרות השירות הלאומי הנתון עומד על כ-26 אחוזים.

נציגי ארגון חותם אשר הגיעו לוועדה צפויים להציג במקום נתונים נוספים, אשר עשויים בהחלט "לקלקל את החגיגה".

במצגת אשר מבקש הארגון להציג לוועדה מוצג סקר אשר מראה כי מעל 70% מההורים לבנות היו ממליצים לבנותיהם לבחור בשרות לאומי על פני גיוס לצה"ל, לעומת 12% בלבד מהציבור אשר היו בוחרים להמליץ לבנות להתגייס לצה"ל.

בנוסף, מציגים בחותם את עקומת גיוס הבנות בעשור וחצי האחרונים, בעקומה אשר מתבססת על נתוני אמת אותם הציגו בצה"ל, ניתן לראות כי בשנת 2000 אחוז המתגייסות מהחמ"ד זהה כמעט לאחוז המתגייסות כיום, נתון אשר מפריך את האמירה כי כיום נרשמים נתוני שיא בגיוס בנות החמ"ד לצה"ל. בעקומה ניתן לראות כי החל משנת 2000 חלה נסיגה בגיוס בנות, ורק לאחרונה המגמה עולה חזרה לנתונים של לפני עשור.

כמו כן, יציג הארגון נתונים מחוברת חדשה "אחרי – לשירות משמעותי" אשר החל הארגון להפיץ בימים האחרונים. בחוברת מוצגים נתונים שונים בדבר ההשלכות של גיוס בנות דתיות לצה"ל.

בחוברת נתון מדאיג, אשר מסתמך על סקר של ד"ר מינה צמח שבוצע בשנת 2014, לפיו כ-45% מהבנות הדתיות המתגייסות "מורידות את הכיפה" במהלך שירותן. נתון קשה נוסף מראה כי לפחות אחת מכל 8 חיילות עברה הטרדה מינית במהלך השרות.

בנוסף החוברת מציפה את הדילמות בהן נתקלות רבות מהבנות ומסבירה כי צריך לבחון את התרומה לפי העשייה בפועל ולא לפי המעטפת החיצונית.

"אנו שמחים להעניק לבת הדתית מכלול של כלים אשר יסייעו לה בבחירה הנכונה בדרך לשרות משמעותי" אמרו בחותם, "אנו גאים בבנות שלנו, וברצון שלהם לתרום למדינה במסגרת השירות הלאומי, ורואים חשיבות רבה לסייע להם בבחירה הנכונה לקראת הכרעות בעניין זה. על הבנות להכיר היטב את ההשלכות של כל בחירה בתחום. מדובר בהחלטות עם השלכות משמעותיות לעתידם, לצערנו ישנם גורמים אשר מוליכים שולל את הבנות ומציגים להם 'פרחים בקנה וחלומות בצריח' ולא את התמונה הכוללת והמלאה, בשביל זה אנו כאן".