מזכ"ל אמנה זאב חבר (זמביש)
מזכ"ל אמנה זאב חבר (זמביש)פלאש 90

מדינת ישראל חוגגת השנה 50 שנים לאיחודה של ירושלים ובתוך כך גם איחוד גושי ההתיישבות ביהודה ושומרון.

כיום מתגוררים ביהודה ושומרון 421,400 תושבים ישראלים כאשר ההתפלגות ביניהם נשמרת כבר שנים - שליש דתיים, שליש חילונים ושליש חרדים, ביישובים דתיים, חרדים, חילונים ואף מעורבים.

היישובים הגדולים ביותר ביהודה ושומרון הם כמובן הערים מודיעין עילית, ביתר עילית, מעלה אדומים ואריאל שבהן מתגוררים יחד 183,908 תושבים (43% מיו"ש). במועצות המקומיות ביהודה ושומרון חיים 91,592 תושבים (22%) ובמועצות האזוריות הפרוסות ברוב השטח מתגוררים 145,909 תושבים (35%) ועוד כ-60 אלף נוספים לומדים במוסדות חינוך בהם ישיבות, אולפנות, מכינות קדם צבאיות, אוניברסיטה ומכללות.

מניתוח הנתונים בשנים האחרונות עולה כי הגידול השנתי באוכלוסיית האזור בשנת 2016 עומד על 3.9% לשנה, כאשר בעשור האחרון נרשם ממוצע הגידול השנתי על 4.7% בשנה. יותר מפי שניים מהגידול הממוצע במדינת ישראל שעומד על 1.9% לשנה.

הגידול בשנת 2016 (3.9%) צמוד לגידול בשנת 2015 (4.0%), אולם מבדיקת נתוני הגידול באחוזים בעשור האחרון אנו מזהים שלמרות העלייה המתונה בגידול של מספר הנפשות לשנה (15,700 בשנה), ישנה מגמת ירידה באחוזי הגידול השנתי (מ-4.7% בשנת 2012).

על אף הצמיחה המספרית, אוכלוסיית יהודה, שומרון ובקעת הירדן אינה מצליחה לשמור על אחוז גידול תואם למספר התושבים, כך שאמנם בכל שנה נרשמת עלייה במספר הנפשות שנוספות באזור (בגלל גידול טבעי והגירה), אך מאידך נרשמת ירידה באחוזי הגידול השנתיים. נתון מפתיע זה הוא תוצר של הקפאת הבנייה והתכנון בשנים האחרונות.

על אף הקפאת הבנייה בהתנחלויות, תנועת ''אמנה'' להתיישבות שאמונה על בנייה של אלפיי בתים באזור, יצאה בקמפיין חדש שבו היא מציבה יעד- הגעה למיליון תושבים שמתגוררים ביהודה ושומרון.

''אמנה'' רואה עצמה כמובילת ההתיישבות והבנייה ביו"ש, ושואפת להביא עוד ועוד תושבים בזכות איכות החיים והיישובים הייחודיים.