מחקר: האפליקציה מחנכת לנהיגה בטוחה

במחקר שנעשה באונ' אריאל נבדקה התנהגות נהגים בשימוש באפליקציה סלולרית להתרעה מפני התנגשות ונמצא שיפור בהרגלי הנהיגה.

ערוץ 7 , ד' בסיון תשע"ז

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: ISTOCK

תאונות חזית-אחור בהן מתרחשת התנגשות בין חזית מכונית אחת לאחורי מכונית אחרת, מהוות כ- 30% מהתאונות עם רכב נוסף.

המענה הטכנולוגי לתאונות אלו הוא מערכות התרעה מפני התנגשות. הדוגמה המוכרת ביותר לנהג הישראלי הן מערכות ההתראה של חברת Mobileye, אך מחירן של מערכות אלו גבוה יחסית. אפשרות אחרת היא להשתמש באפליקציות לטלפונים החכמים שמספקות גם הן התראות מפני התנגשות.

כך למשל פיתחה חברת iOnRoad הישראלית אפליקציה להתרעה מפני התנגשות המתבססת על מצלמת הטלפון החכם ואלגוריתמים לזיהוי עצמים ועיבוד תנועה. מחיר האפליקציה מספר שקלים בלבד וניתן אף להוריד גרסאות בסיסיות בחינם.

מטרת המחקר לבדוק, האם גם לאפליקציות לטלפון החכם תתכן תרומה להתנהגות בטוחה? האם נהגים יצייתו להתראות שמתקבלות מאפליקציות מסוג זה? האם כתוצאה משימוש בהן ישמרו מרחק גדול יותר מהרכב הנוסע מלפנים?

ד"ר אסף בוצר, ד"ר אורן מוזיקנט וד"ר אמיר פרי חוקרים מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת אריאל ניסו לענות על שאלות אלו.

במחקר שבצעו השתתפו עשרות נהגים ונהגות שהשתמשו במשך כשבועיים באפליקציה ששלחה התראות בנסיעות השגרתיות שלהם (לעבודה, ללימודים, לקניות וכו').

נמצא כי המשתתפים האטו כאשר קיבלו התרעות וכי ההאטה שלהם ושמירת המרחק הייתה טובה יותר עם האפליקציה. לא מדובר בבלימות מסוכנות אלא בפעולה המצביעה על אמון גובר של הנהגים באפליקציה ככל שנסעו עמה יותר פעמים. עוד נמצא כי ככל שהנהגים והנהגות נסעו פעמים רבות יותר עם האפליקציה, מספר ההתרעות שקיבלו היה נמוך יותר ולכן נראה, כי שמרו יותר מרחק בזכות האפליקציה.

בממוצע, כל נסיעה הורידה את שכיחות ההתרעות על אי שמירת מרחק ב-1%. סך הכל ירידה של 10% בהתרעות בנסיעה ה-10 וירידה של 20% בהתרעות בנסיעה ה-20. מאחר והתרעות ניתנות פעמים רבות במצבים מסוכנים, ירידה בשכיחות ההתרעות משמעותה גם נהיגה בטוחה יותר.

המחקר מוכיח כי הטלפון החכם אינו רק מקור לסיכון הנובע מהיסח הדעת אלא גם אם נשתמש בו נכון, הוא יכול להוביל לשיפור בבטיחות. לנוכח התפוצה הנרחבת של טלפונים חכמים ויכולת האפליקציה להתרעה מפני התנגשות להוביל לנהיגה בטוחה יותר, החוקרים ממליצים להמשיך את המחקר והפיתוח של אפליקציות כאלו. במידה והתוצאות תחזורנה במדגמים שונים, ניתן לגבש תכניות תמריצים לנהגים ונהגות בכדי שישתמשו באפליקציות כאלו וינהגו בצורה בטוחה יותר.