רלוונטי גם מחוץ לבית הכנסת? לוחות הברית
רלוונטי גם מחוץ לבית הכנסת? לוחות הבריתצילום: מנדי הכטמן. פלאש 90

האם ניתן והאם צריך להנגיש את ערכי עשרת הדברות לישראלים בני זמנינו? על כך שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם בצלאל ספרא, מנהל תכנית 'יחד' מבית רשת אור תורה סטון, תכנית מבקשת "להחזיר את התורה לחג מתן תורה באמצעות פעילות לציבור הרחב, שמקיימים בימים אלה רכזי התכנית בכל רחבי הארץ סביב המשמעות והרלוונטיות של עשרת הדיברות".

בשיחה עמו מסביר ספרא את הצורך לבחון מדי שנה את הערכים המשותפים לכולם ואת המסוגלות לעשות זאת דווקא דרך עשרת הדיברות, וכבר בראשית הדברים הוא מציין כי רבים מהישראלים, כולל דתיים, אינם יכולים לנקוט בכל עשרת הדיברות, וההיכרות שלהם עם הלוח הימני, המוגדר כבין אדם למקום, היא היכרות קלושה, אך גם הרלוונטיות של 'לא תרצח' ו'לא תגנוב' אינה בהכרח מובנת לישראלי בן זמנינו.

ממש לשם כך מבקשים פעילי ורכזי התנועה להפגיש את הישראלים עם הרלוונטיות העכשווית של הדיברות הללו. אדם סבור, אומר ספרא, כי מאחר ובוודאי אינו רוצח הרי שהדיבר 'לא תרצח' אינו נוגע לו, אך הרחבת המושג לעולם הפגיעה בנפש, העלבונות והשיימינג שגם הם מעין רצח, הופכים את המושג לרלוונטי לימינו. כך גם 'לא תגנוב' שלכאורה אינו רלוונטי לחיי היומיום אך כאשר דנים בשאלה כיצד לנהוג כאשר מקבלים עודף גבוה בטעות הסוגיה הופכת חלק מהוויית יומינו. 'לא תנאף' נוגע לנאמנות בכלל, גם זו שאינה נוגעת לבין איש ואשתו.

מוסיף ספרא ומציין כי גם את הדיבר הראשון 'אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים' ניתן ונכון להנגיש לחוויית יומינו ואת זאת ניתן לעשות בהפנמה שהקב"ה בוחר לזהות את עצמו בעיני עם ישראל בחסד שעשה להם בהוציאו אותם ממצרים ולא במעשה גבורה כבריאת העולם, ומכאן יכול כל אחד מאיתנו להפנים את הגדרת כרטיס הביקור האישי שלו ככרטיס ביקור של חסד ולא של אלמנטים אחרים מחייו.

על לא תישא את שם ה' אלוקיך לשווא' מנגיש ספרא בקישור האישי של האדם שהוא עצמו נושא את שם ה' ועליו לדאוג לכך שלא יכלה את זמנו ואת מהותו לשווא אלא ימלא את חייו בערכים אמיתיים.

לטעמו של ספרא הדיון סביב הדיברות אינו מרתיע את הישראלי הממוצע שבסך הכול אינו מכיר ואינו מודע לדברים ומבקש ללמוד, ובהתאם הרעיון שארגונו מבקש להוביל הוא להכיר ללמד וללמוד את הדברים.

"את הדברות מתחילים להסביר מהדברות הפשוטות ואחר כך הקשות יותר כמו 'לא תישא את שם' וכו'", אומר ספרא המספר כי הפעילות מותאמת לכל גיל, מגיל הגן ועד בתי אבות, מדובר בפעילות שמתבצעת במשחק, בדיון ובדרכים חווייתיות שונות ומגוונות התואמות את הקהל בכל מקום ובכל גיל. פעילות זו כבר החלה לפני כשבוע לקראת חג השבועות הוא תופסת תאוצה ועניין ברחבי הארץ.