מגדל דוד בירושלים
מגדל דוד בירושליםצילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

מוזיאון מגדל דוד הסיר היום (שלישי) מפרוייקט 50 אנשים המייצגים את ירושלים, את שמו של המחבל עלי ג'אדה שזרק רימון לעבר ישראלים.

בעיריית ירושלים אמרו כי הורו, לאחר פרסום הסיפור, להוריד את חלקו של ג'אדה מהפרוייקט באופן מיידי. ראש העיר ניר ברקת אמר כי "עיריית ירושלים לא תיתן במה למחבלים".

המהלך בא בעקבות חשיפת ערוץ 7 מאמש, לפיה ג'אדה זכה לכבוד באתר המוזיאון כחלק מהפרוייקט, חרף העובדה שהוא חבר החזית העממית לשחרור פלסטין, שהשתתף בפיגוע נגד יהודים וישב בכלא עד ששוחרר בעסקת ג'יבריל.

בפרויקט שהוצג בדף האינטרנט של המוזיאון לתולדות ירושלים סופר על ילדותו של ג'אדה ועל תחושותיו בעקבות שחרור העיר העתיקה בה התגורר:

...אבל העידן החדש לא האיר לו פנים והוא נחשף לאיבה ולמתח שעדיין רחשו מתחת לפני השטח. שוטרי משמר הגבול עצרו אותו ברחובות העיר והשפילו אותו לעיני העוברים והשבים. גם בבית, בעיר העתיקה, עלי היה עד לחלק מן ההשלכות הקשות של המצב החדש. הישראלים, שיכורים מניצחון ומשמחה, עשו בעיר העתיקה כבתוך שלהם. הם פלשו בגסות ובשחצנות לעירו, לשכונתו ולקהילתו של עלי ג'אדה, כאילו לא היו בעיר תושבים מעולם. כל אלה הגדישו את הסאה עבור עלי, והוא הצטרף לארגון "החזית העממית לשחרור פלסטין" שקם לאחר הכיבוש.

ג'אדה היה בין מבצעי פיגוע "ליל הרימונים" בשנת 1968 והוא וחבריו הטילו רימונים על חפים מפשע ברחוב שטראוס בעיר.

הוא נתפס ונידון לעשרים שנות מאסר מהם ריצה 17 עד אשר שוחרר בעסקת שחרור המחבלים המכונה 'עסקת ג'יבריל'.

המיצג עורר שורה של תגובות נזעמות ודרישה להוריד באופן מיידי את שמו של המחבל מהמיצג ולבצע חשיבה מחודשת באשר למיצגים דומים.

"חמישים פנים לירושלים - גם הפנים של רוצחי עמנו?"אלירן אהרון