אילוסטרציה
אילוסטרציהIstock

חיה שלמה, מנהלת בית הספר למחול יהודי ולהקת המחול "הללו", מתייחסת בשיחה עם ערוץ 7 לדרישתה של שרת התרבות מירי רגב להוציא שני מופעים מפסטיבל ישראל, בשל העובדה כי הם מכילים עירום מלא.

לדבריה, מופיעים מהסוג הזה מהווים פגיעה בציבור הדתי של ירושלים, "הפרסומים האלה בתוך החוברת המחולקת - מביכים".

שלה טוענת כי מופעי מחול בערום אינם אומנות, "אני בעצמי בעלת תשובה, זאת אומרת שחוויתי את האומנות ואת המחול גם בחיים שלי כאדם חילוני וגם בחיים שלי כאדם דתי ורוחני.

"בגלגול הקודם שלי אני זוכרת שגם לפני עשרים שנה מופעי מחול בעירום היו דבר מאוד מקובל, לא רק בחו"ל, גם פה בארץ הרבה יוצרים יצרו דבר כזה, זו הייתה יצירה בפני עצמה כך שזה לא מפתיע, זה לא איזו נחיתה שנחתה פתאום.

"יכול להיות שרצו להפוך את תרבות הפורנו לאומנות אבל זאת אמירה לא חדשה. היא מצערת כל פעם מחדש. לפגוש דבר כזה על במת תיאטרון קדושה וטהורה זה באמת מפתיע. אבל זו בחירה של האומן החילוני לבוא ולהיות שותף למעמד אומנותי כזה. מי שבא למופעים האלה הוא שותף לאומנות הזאת תחת כותרת מכובדת של אומנות. אבל זה לא אומנות ולא ניכנס לביטויים קשים יותר, זו גם לא הייתה אומנות אז כשהייתי בחיים החילונים גם אז זו לא הייתה אומנות מבחינתי.

"במה היא קדושה וטהורה כי היא נוכחות שמעבירה מסר לצופים, זאת אומרת שיש מקום שמעביר דרכו מסר שזה במת התאטרון, הרקדנים השחקנים וכשעומדים על הבמה ומשתמשים בכבוד הזה כדי להעביר דרכו מסר שמשפיע מזקנים בני 120 ועד לנוער צומח ומשתמשים במסר הזה כמשהו שיוצר הפקרות לנוער או לנערות או לכל מי שצופה בזה אז זה מחלל את הקדושה והטהרה של הבמה.

"המסר צריך להיות שותף לכולם, יש כאן אמירה עם מסר חברתי שאמור להעצים את החברה לכיוון חיובי ולכיוון מוסרי שמייצר מציאות בריאה בעולם, להביא מופע כזה זה מחלל את הבמה, זה מחלל את המסר הציבורי ואת הדור שאנחנו מצמיחים.

אנחנו מצמיחים דור שרוצה לרכוש אומנות, שמאמין באומנות, שמאמין בכלי הזה שהוא חלק מתהליך פנימי, מתהליך מוסרי מתהליך שמייצר משמעות בעולם לוקחים את המשמעות הזאת ומייצרים ממנה את מה שמייצרים, אז צריך לבדוק בדיוק מה מטרת הבמה הזאת לשם מה אני עולה לבמה הזאת ומה יש לי להגיד".

שלמה סבורה שניתן לייצר מחול כשר, "להקות נשים מיועדות לנשים ולהקות גברים מיועדות לגברים, דווקא ראיתי שלהקת "כל עצמותי", להקת מחול של גברים כן נותנים מופע בפסטיבל ישראל שזה הישג עצום מבחינתם, זו אמירה חשובה כקבוצת מחול דתית והם יוצרים אמירה בתוך הפסטיבל והם מזמינים ציבור גדול של גברים ונשים לצפות בהם שזה אפשרי אבל זה ברור שאי אפשר שגברים יבואו לצפות בנשים".

בהנהלת פסטיבל ישראל פרסמו תגובה לפיה מופעי הפסטיבל אשר יש בהם מרכיב של עירום הם אכן חלק אינטגראלי מהתכנית האמנותית. "נדגיש שהמופעים הללו הנם מופעי אולם מכורטסים, כלומר אינם מתקיימים במרחב הציבורי הפתוח לכל, ואנו מציינים בבירור ובהבלטה בתכנייה שהם כוללים עירום, בדיוק מכיוון שאנו מתחשבים באותו ציבור שאולי אינו מעונין במופעים אלה. ציבור זה מוזמן לבחור מתוך מגוון המופעים המשובחים האחרים שהפסטיבל מציג".