סעו יחד
סעו יחדצילום: istock

ועדת השרים לחקיקה תדון מחר (ראשון) בהצעת החוק שיזמה ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר סיעת המחנה הציוני, לעידוד נסיעה שיתופית.

הצעת החוק מבקשת לעגן בחוק את האפשרות לקיים נסיעה שיתופית ברכב פרטי שלא למטרת רווח, בו משתתפים הנהג והנוסעים בעלות הנסיעה.

נסיעה שיתופית היא אחת האפשרויות המקובלות כיום בעולם, באמצעותה נהגים ונוסעים מסייעים האחד לשני להפחית את עלויות הנסיעה ובעיקר את הוצאות הנסיעה היומיומיות מהבית לעבודה ובחזרה.

לצד הערך החברתי-צרכני של הנסיעה השיתופית, יש תרומה רבה להקטנת העומס בכבישים, הפחתת ההוצאה הפרטית והלאומית על דלק, וצמצום זיהום אוויר.

בהצעת חוק זו הובא בחשבון גם הצורך בשמירה על תחרות הוגנת מול ענף המוניות ומוניות השירות. על כן, מוצע שלא לאפשר את הנסיעה השיתופית בנסיעות המתבצעות בתוך העיר וכן בנסיעות מנמל התעופה בן-גוריון או אליו. התיקון המוצע נועד להפוך את הנסיעה השיתופית לחוקית, תוך הגבלתה למטרות התיקון בדבר הגבלת התמורה בגין הנסיעה לעלותה.

ח״כ מיכאלי אמרה כי ''כשכל אחד וכל אחת מאיתנו משלמת כל יום דלק, ביטוח ובלאי כדי להגיע לעבודה באוטו שלה, לא פלא שאנחנו מבזבזים שעות בפקקים במקום לעבוד או לבלות עם הילדות והילדים. הפקקים גם גורמים לזיהום נוראי, לירידה בפריון ולאבדן הכנסה למשק.

''נסיעה שיתופית היא אחת הדרכים המקובלות בעולם לאפשר לציבור לנסוע ביחד לעבודה ולהתחלק בהוצאות, וכך להפחית את עלויות הנסיעה ולהקטין את העומסים בכבישים, בלי לפגוע בפרנסת נהגי המוניות''.

ח"כ מיכאלי הוסיפה כי ''במדינה שבה התחבורה הציבורית מפגרת והפקקים בה מחריפים בכל יום, מפתיע שהפתרון הזה עדיין לא קיים. אני מקווה שיחד עם שר התחבורה והמשרד נוכל לקדם את הפתרון הכל כך נדרש הזה''.