המשנה ליועמ"ש דינה זילבר
המשנה ליועמ"ש דינה זילברצילום: Yonatan Sindel/Flash90

לפני שנה וחצי פנתה התנועה למשילות ודמוקרטיה למשטרה והתלוננה על עבירות שביצעו לכאורה ארבע בכירות במשרד המשפטים ובפרקליטות, בהן המשנה ליועמ"ש דינה זילבר והמשנה לשעבר אורית קורן.

התלונה מבוססת על ממצאי דו"ח נציבות הביקורת על הפרקליטות של הנציבה לשעבר הילה גרסטל בו תועד כיצד אותן פרקליטות שידלו את מנהל המכון לרפואה משפטית הד"ר חן קוגל לשנות תצהיר חתום אותו הגיש לבקשת בית המשפט במסגרת הליך שהתנהל בין הד"ר מאיה פורמן רזניק לבין משרד המשפטים.

התלונה שהגישה התנועה נגד אותן פרקליטות עסקה בעבירות של הדחת עד, שיבוש הליכי משפט ובנסיבות מחמירות. לאחר חודשיים הודיעה המשטרה כי התיק נסגר על ידי הפרקליטות בעילה של חוסר אשמה, אך כשביררה התנועה מי הגורם שסגר את התיק נכתב לה כי היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין הוא שקיבל את ההחלטה על סגירת התיק הפלילי נגד ארבע הפרקליטות.

במקביל הודיעו בפרקליטות לתנועה כי המשטרה היא שקיבלה את ההחלטה על סגירת התיק. התנועה למשילות ודמוקרטיה פנתה לנציב דוד רוזן כדי שיבחן את העניין ואת התשובות הסותרות, ולאחר התערבותו הודיעה הפרקליטות כי הנושא נבדק מחדש וכי המשטרה היא שסגרה את תיק החקירה ולא היועץ או הפרקליטות.

אלא שנציב הביקורת על מייצגי המדינה בערכאות השופט בדימוס דוד רוזן נדרש שוב לעניין מאחר שבתנועה למשילות ודמוקרטיה טענו בפניו כי לפי תשובות הפרקליטות, לא ברור כלל כיצד קיבלה המשטרה החלטה לסגור את התיק שהרי במשטרת ישראל הבינו שזוהי הוראה של וינשטיין, ואילו שם נטען כי וינשטיין לא הורה מעולם לסגור את התיק.

בתשובה ששלח לאחרונה הנציב רוזן לתנועה למשילות ודמוקרטיה הוא קובע כי אכן התלונה נסגרה בטעות וכעת יתכן והתיק יטופל כראוי. הוא קבע כי "ברי שבמצב דברים זה אף גורם לא בחן את התלונה לגופה". עוד קובע רוזן במכתבו כי "עולה חשש שהתיק נסגר על ידי המטה הארצי בטעות".

רוזן עדכן את מנהל הפעילות של התנועה למשילות, יהודה עמרני, כי הערר שהגישה התנועה לפרקליטות על סגירת התיק מתברר בימים אלו במחלקת עררים בפרקליטות המדינה והוא כותב כי יתכן והערר על סגירת התיק יתקבל בשל הליקויים שהובילו לסגירת התיק.

רוזן כתב עוד כי ככל שלא תתקבל החלטה בערר בתוך זמן סביר או שההחלטה לא תספק מענה ראוי, הוא נכון להמשך בירור התלונה.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה מבטיחים לא לוותר על המשך ההליך. מנהל התנועה עמרני אומר כי "מצער לראות כיצד שנה וחצי לאחר הגשת התלונה במשטרה עדיין אין מסקנות, ובפרקליטות מנסים להתיש אותנו כדי שנוותר על הגשת התלונה. עולה רושם קשה מאד כי בכירי המערכת דואגים לחפות על עבירות שמבצעים חבריהם לעבודה, בניגוד לעקרון השוויון בפני החוק".

יש לציין כי תלונה שהגישה התנועה בעניין זה לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין נענתה בחיוב. ועדת האתיקה קבעה לפני כשנה כי נפל פגם אתי במעשיהן של הפרקליטות בהן שתי המשנות ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר ואורית קורן.