אילוסטרציה
אילוסטרציהIstock

המשרד להגנת הסביבה משלש את הסכום המתוקצב לתוכנית "חוף נקי", ומקצה 8.6 מיליון שקל בקול קורא לשנת 2017 לרשויות מקומיות שבתחומן המוניציפלי נמצאים חופים בלתי מוכרזים בים התיכון או באילת.

החופים הפתוחים בישראל מצויים בשטחי רשויות מוניציפליות או רשות הטבע והגנים, ועליהן מוטלת החובה לשמור על ניקיון החופים שבתחומן.

למרות זאת, רוב הרשויות מתקשות לקיים חובה זו, ומשום כך יזם המשרד להגנת הסביבה ב-2005 את תוכנית "חוף נקי" שמטרתה למזער את מפגע הפסולת הימית בישראל ולהביא לניקיונם של החופים והים - בהתאם למחויבות הבינלאומית, ולטובת הסביבה ובריאות הציבור בישראל.

במסגרת "קול קורא" שפרסם המשרד היום, התמיכה תינתן רק עבור ניקוי חופים פתוחים ובלתי מוכרזים בתחום הרשות, באמצעות מכונת ניקוי או עבודה ידנית. הרשות שתקבל את התקציב תתחייב, בתמורה לתמיכה, לנקות את שטח החוף לפחות שלוש פעמים בשבוע לכל השנה, או יותר מכך במקרה שמדובר ברשויות מקומיות שלהן קטעי חוף עם פלטי פסולת חריגים מהים (ורשויות אלה יוכלו לזכות בתמיכה נוספת).

שיעורי התמיכה שיינתנו לרשויות החוף יהיו תוך תעדוף רשויות בדירוג חברתי-כלכלי נמוך יותר, על פי הבסיס הבא:

רשות הנמצאת באשכול 1 עד 5 לפי המדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס – 90% מעלות ניקוי לק"מ אחד של קו חוף, ביום אחד של ניקוי, עבור כל פעילויות הניקוי בחוף.

רשות הנמצאת באשכול 6 עד 10 לפי המדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס – 56% מעלות ניקוי לק"מ אחד של קו חוף, ביום אחד של ניקוי, עבור כל פעילויות הניקוי בחוף.

הרשויות יוכלו להגיש את בקשות התמיכה עד ה-16ביולי 2017.

מנתוני מדד "חוף נקי" ל-11-24 במאי עולה כי 57.6% מהחופים שנבדקו נמצאו נקיים, לעומת 37.1% בתקופה המקבילה בשנה שעברה. הרשות החופית המלוכלכת ביותר היא גן רווה; ואילו הרשויות החופיות הנקיות ביותר במדד הן אילת, אשדוד, באר טוביה, ג'סר א-זרקא ובת ים. יש לציין, כי האחריות לניקיון החופים הנבדקים היא בידי הרשויות המקומיות.

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, הסביר "המשרד להגנת הסביבה ממשיך בפעולותיו להנגשת החופים בישראל לרווחת הציבור, הן בשמירת חופים פתוחים והן בסיוע לניקוי החופים, תוך מתן דגש לפריפריה החברתית. אני שמח שמאבקיי בדיוני התקציב האחרון נשאו פרי והצלחתי להגדיל את תקציב המשרד ולשלש את התקציב הייעודי לנושא זה. החופים הם נקודת מפגש ייחודית בין האדם לסביבה הימית ואנו פועלים לשמירה איכותית עליה".

לדברי סגן השר להגנת הסביבה, ח"כ ירון מזוז, "עם פתיחת עונת הרחצה, אני שמח להוביל ולהנגיש לראשי הרשויות את תוכנית 'חוף נקי'. כולנו מכירים את בעיית הלכלוך והזיהום של חופי ישראל, תופעה שמשפיעה הן בריאותית על המתרחצים והן סביבתית. המשרד שם לנגד עיניו בעיה זו ולכן החליט לשלש את התקציב לניקיון החופים, גם אלה הלא מוכרזים, זאת במטרה לסייע אף לרשויות שמתקשות בשמירה על ניקיון החופים. עם כינונה של תוכנית זו, כולי תקווה שהקיץ הזה אזרחי ישראל יוכלו לרחוץ בחופים נקיים".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר, מוסיף "תופעת הפסולת בים ובחופים מהווה בעיה גלובלית ומורגשת בחופי מדינת ישראל, ומייצרת מפגעים כלכליים, חברתיים, בריאותיים וסביבתיים כבדים. הובלנו את הגדלת תקצוב התוכנית כדי להפחית משמעותית הסיכונים לציבור ולסביבה, וייצרנו מנגנון חדש שיסייע לרשויות חופיות שידן אינה משגת".