"החינוך הוא הכוח המניע של ההתיישבות"

במלאת חמישים שנה לשחרור ירושלים ויהודה ושומרון במלחמת ששת הימים, דנה היום (שלישי) ועדת החינוך של הכנסת בנושא ״אבן שואבת בתחום החינוך, בסימן 50 שנה להתיישבות ביהודה ושומרון''.

יו''ר ועדת החינוך ח''כ יעקב מרגי (ש"ס) אמר בפתח הדיון כי ''החינוך בהתיישבות הוא הכוח המניע של מפעל ההתיישבות, חינוך לאהבת הארץ, העם והתורה''.

ראש מועצת דרום הר חברון יוחאי דמרי סיפר כי ״מערכת החינוך ביהודה ושומרון מקבלת אליה תלמידים מרחבי הארץ כולה ויודעת להכיל את כל סוגי החינוך, כמו חינוך מיוחד, חברה, חלל ואומנויות. אנחנו לא עושים רק לביתנו אלא למדינה כולה".

דמרי סיפר בין היתר כי מספר התלמידים בבתי הספר היסודיים באיו"ש עומד על למעלה מ-66 אלף תלמידים, לא כולל תלמידים שגרים ביישובים ולומדים מחוץ ליהודה ושומרון.

"סך כל התלמידים עומד על 200 אלף", אמר דמרי וסיפר כי שיעור הזכאות לבגרות ביהודה ושומרון הוא 70 אחוז. "יש לנו 96 בתי ספר, 300 גנים, 19 ישיבות הסדר ועוד מוסדות חינוך רבים''.

יו''ר מועצת יש"ע אבי רואה אמר בדיון כי ''עכשיו ממש במנהל האזרחי מאשרים את הישוב החדש עמיחי למפוני עמונה. אנחנו דואגים גם לבניה אבל החינוך הוא בראש סדר העדיפויות של ההתיישבות. רוב העיסוק שלנו הוא בחינוך, 65 אחוז מהתקציב שלנו נועד לחינוך. ההשקעה בתורה ובעבודה תמשיך את ההתיישבות", הדגיש.

ראש המועצה האזורית בקעת הירדן דוד אלחייני אמר בדיון ''אני גאה במערכת החינוך שלנו ביו''ש ובבקעת הירדן, שפועלת עם דגש לציונות. נמשיך להתפתח ולצמוח''.

סמנכ''ל מועצת יש''ע יגאל דילמוני סיפר כי מתיישבים רבים הגיעו להתגורר ביהודה ושומרון רק בגלל מערכות החינוך הקהילתיות. "אנחנו נותנים מענה ומסייעים לילדים עם צרכים מיוחדים מכל רחבי הארץ, זה חינוך אמיתי״.

חבר הכנסת איתן ברושי מהמחנה הציוני לא ממש הביע את שמחתו. ''אני מבין שזה יום מיוחד. מחסור בכיתות זה לא דבר שקיים רק ביו''ש. עכשיו יש הקפאה בראשות ממשלת הימין אבל מעולם זה לא חל על מוסדות החינוך.

"כל לילה בהתיישבות זה עוד גן ילדים. חלק מהקשיים שאתם מעלים נוגעים למשרד החינוך וחלק מהקשיים זה תוצאה של מדיניות וחוסר בהירות במדיניות. צריך לדעת שיש לזה מחיר במיוחד כשיש שרים בממשלה כמו בנט מהימין הקיצוני. צריך לחזור לנגב והגליל״.