חדר ניתוח
חדר ניתוחצילום: אייסטוק

תיקון מסתם הלב הימני התלת צניפי (הטריקוספידלי ) בצנתור בוצע עד היום רק בניתוח לב פתוח. פיתוח חדיש של 'קליפ' מזערי, דימות תלת ממדי ומיומנות גבוהה של צוות המצנתרים בבית החולים שערי צדק אפשרו ליחידת הצנתורים במרכז הרפואי לבצע בהצלחה פעולה זו באמצעות צנתור, ולהצטרף למספר קטן של מרכזים מובילים בעולם המיישמים את הטכנולוגיה.

ניתוחים לתיקון המסתם התלת צניפי הימני מתבצעים מזה שנים רבות, אך אינם אפשריים במקרים רבים בשל מצבו הקליני הירוד של החולה. טיפול במסתמים ללא פתיחת בית החזה דורש מיומנות וטכנולוגיה ברמה מאוד גבוהה.

"ההתקדמות הרבה בתחום פתחה בפנינו את האפשרות לטפל גם במסתמים בצד ימין של הלב אצל חולים קשים ומסובכים", אומר ד"ר ירון אלמגור, מנהל מערך קרדיולוגיה התערבותית וחדרי צנתור בשערי צדק. "החולים בהם אנו מטפלים הם חולים מורכבים מאוד שמצבם הרפואי הידרדר משמעותית כך שרמת הסיכון בניתוח עבורם היא רבה. כאשר מצבו הרפואי של החולה אינו מאפשר ניתוח, הדרך היחידה להצלת חייו היא באמצעות תיקון המסתם בצנתור", הוסיף.

הפעולה הרפואית החדשה מתאפשרת הודות לפיתוח חדשני, קליפ מזערי המשמש לתיקון המסתם אשר נמצא עד כה בשימוש במסתם המיטרלי (בצד השמאלי של הלב) וכן לשיפור אמצעי ההדמיה בתלת ממד בתוך הלב.

"מטופלים הסובלים מדלף מסתמי בצד ימין של הלב, נחשבים לקבוצה מורכבת לטיפול", מרחיב ד"ר רפאל וולף, מנהל היחידה למחלות לב מבניות בבית החולים. "צנתור זה אמנם מתאים לאוכלוסיות מורכבות במצב בריאותי חמור, אבל כמו בפעולות אחרות שאנו עושים במסתמים, ככל שהזמן עובר, אנחנו מוכיחים שהפעולות האלה בטוחות ואפקטיביות ומאגר החולים גדל. אנו תקווה כי בעתיד יותר חולים, גם צעירים שאינם נמצאים בסיכון, יעברו פעולות כאלה בהצלחה".

במרכז הרפואי ציינו כי דר' אלמגור וצוותו בצעו בשבוע האחרון בהצלחה פרוצדורה זו בשני מטופלים שלא ניתן היה לנתחם והיו ברמת תפקוד ירודה ביותר ובסכנת חיים. תיקון המסתם אמור להאריך את חייהם ולשפרם משמעותית. "היופי בפעולה זו, בניגוד לניתוח, הוא שניתן לראות בזמן הצנתור כי מדדי הלב משתפרים ומלמדים מיד אם התיקון צלח. בשני המקרים בהם טיפלנו אנו יכולים לנבא בזהירות אבל די בוודאות שההצלחה גדולה וראיה לכך היא שחרורם של המטופלים מבית החולים חמישה ימים בלבד לאחר הצנתור", אומר אלמגור.

"בית החולים עשה עבודה טובה במקרה שלי", אמר מ. ס., בן ה- 57, אחד משני המטופלים שעבר את ההליך הרפואי .

מ.ס. היה מורדם ומונשם עקב קוצר נשימה ובמשך חצי שנה לא יכול היה לבצע פעולות בסיסיות כמו ללכת ולהתלבש. "חמישה ימים אחרי הצנתור אני יכול ללכת בכוחות עצמי, הנשימה הסתדרה, יכול ללכת לשירותים לבד", מספר מ.ס.

הצנתור הייחודי שבוצע לראשונה בישראל נערך בשיתוף פעולה בין הצוות הרפואי במרכז הצנתורים בשערי צדק ורופאים מומחים מגרמניה שכבר ביצעו בהצלחה את הפעולה בארצם. "מאחר שפעולה זו בוצעה רק במקומות בודדים בעולם, ניתן היה להשלים אותה צעד אחרי צעד תוך כדי פעולה, ולא על פי הספר, אבל הניסיון הרב שלנו, הבנת המבנה של השסתום וההדמיה הטובה אפשרו לנו להשלימה בהצלחה בפעם הראשונה בארץ", הוסיף אלמגור.