השופטת נאור
השופטת נאורצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דוברות בתי המשפט מסרה הבהרה לגבי התערבותה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, בנושא התבטאות של השופט אסף זגורי מהשנה שעברה.

העניין עלה לכותרות לאחר שהבלוגרית שרון שפורר נדרשה לו, וזאת בעקבות מאמר של העתונאי אלפי אליהו שאולי, שציטט את האמירה של השופט זגורי.

השופט צוטט כמי שאמר, בכנס של לשכת עורכי הדין, כי בכ-10% מתיקי הגירושין בהם הוא דן, הוא ביקש מהצדדים להיבדק בפוליגרף – וכי מתוך מקרים אלו, ב-99% מהמקרים התברר שהאישה שיקרה.

ב"הארץ" נמסר כי הנשיאה נאור פנתה לנציב תלונות הציבור על השופטים, אליעזר ריבלין, וביקשה ממנו שיבדוק את הנושא. במקביל דרשו גם שלוש חברות כנסת ממרצ כי השופט זגורי יתנצל, ושדולת הנשים מיסודה של הקרן החדשה לישראל דרשה להדיחו.

שאלנו את בתי המשפט מדוע מצאה לנכון נשיאת בית המשפט לפנות לריבלין, אם בתגובה שמסרה דוברות בתי המשפט לפנייתה של שפורר בנושא, צויין ממילא כי מדובר בהערכתו האישית של השופט זגורי.

להלן תגובת בתי המשפט:

לפי סעיף 14(ב) לחוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-2002: "הנשיא או השר רשאי לבקש מהנציב לברר ענין הנוגע להתנהגותו של שופט במסגרת תפקידו כשופט לרבות בדרך ניהול המשפט על ידיו". בהתאם לסמכות זאת פעלה נשיאת ביהמ"ש העליון השופטת נאור בהגישה את בקשת הבירור ביום 1 ביוני לנציב, בעקבות פניות שהגיעו אליה בשל פרסומן של התבטאויותיו לכאורה של השופט.

הנשיאה אף ציינה במכתבה לנציב כי אינה יכולה לנקוט עמדה שכן נדרש תחילה בירור עובדתי של העניין.

תשומת לבך כי התגובה אותה אתה מצטט, הינה תגובת השופט זגורי אשר נמסרה באמצעות דוברות בתי המשפט. התגובה נמסרה ביום 25 במאי (דהיינו במועד שקדם לבקשת הבירור) לשאילתה אשר הוגשה על ידי הכתבת שרון שפורר. תגובה זו פורסמה גם בעיתון 'הארץ' ב 6 ביוני על ידי רויטל חובל (מבלי שהאחרונה פנתה לקבלת תגובה ולפיכך יש להניח כי השתמשה בתגובה שנמסרה לשרון).

אין מדובר בתגובה של מערכת / הנהלת בתי המשפט אלא בתגובת השופט. בכתבה ב'הארץ' הקפידה הכתבת חובל לציין: "בתגובה לפרסום הבהיר זגורי באמצעות דוברות בתי המשפט..."

על פי רוב, כאשר מוגשות שאילתות שעניינן דברים שנאמרו מפי שופט, הרי לאור העובדה שהדברים נמצאים בידיעתו האישית של השופט, מוסרת הדוברות תגובה של השופט באמצעות הדוברות להבדיל מתגובה של מערכת בתי המשפט.

למען הסדר הטוב, להלן נוסח התגובה המלא שנמסר על ידי השופט באמצעות הדוברות:

תגובת כבוד השופט זגורי באמצעות דוברות בתי המשפט:

מן הציטוט בשאילתה עולה כאילו מדובר בנתונים סטטיסטיים המתייחסים לכלל בתי המשפט למשפחה בארץ בעוד שלא כך הוא. למעשה, מדובר על הערכה אישית של השופט, שאינה מתבססת על סטטיסטיקה או פילוח אלא על תיקים שנדונו בפניו בלבד. לפי הערכתו מדובר בפחות מעשרה תיקים מתוך אלפי בקשות לצווי הגנה (בהם ההכרעה הייתה על יסוד בדיקת פוליגרף שבוצעה בהסכמת הצדדים).

הכותב הוא יו"ר תנועת המשפחה