שירה
שירהIstock

חדשיר | שנזוז | משה נריה כורסיה

אפשר לחלק את המוזיקה הישראלית של המאה ה-21 לחלקים רבים, אך שניים מהניצים שלא מפסיקים לריב ולהתכסח ביניהם הם ה'ערס' וה'ארס פואטיקה'.

'ארס פואטיקה' שירית הייתה בעבר הלא רחוק שורות שורות של אמנים מיואשים המספרים על חוסר הצלחתם לכתוב שירים עמוקים, היום אפשר להגיד את ההפך – ה'ארס פואטיקה' העכשווית היא שורות שורות של אמנים מיואשים המספרים על חוסר הביקוש לכתוב שירים עמוקים.

אפשר להביא דוגמאות מפה ועד לאינספור הפרודיות הארס פואטיקות על סטטיק ובן-אל, כמו שירי דדי דדון ואגס קימל ('ארץ נהדרת'), שירי 'ערוץ הכיבוד', "לי יש נענע לך יש תה" – מבולטי הארספואטיקאים-מבקרי-הערס של הראפר הפרובוקאטור 'לוקאץ'', "כולם רוצים שירים פשוטים, שירים בשני אקורדים" של שלמה גרוניך ועוד אינספור.

גם האמן הטרי-טרי שיצא ממגזרנו (סליחה חנן בן ארי) משה נריה כורסיה עולה על הגל שנגד גל המזרחית המקפיצה, גל רדוד אך סוחף. אחרי שני שירים 'רציניים', עם רמזים על אהבה (אך מדברים על אמת/נשמה) והרבה עומקים טקסטואליים ומלודיים, כורסיה מחליט 'לשחרר' ולתת לתסכול מהמוזיקה המודרנית דרור מוזיקלי.

האבסורד הוא, ואפרופו אגס קימל, דדי דדון וערוץ הכיבוד, שדווקא שירי הפרודיות המחקות בגיחוך את להיטי השעה, הופכים ללהיטים בפני עצמם. הנבואה שלי – יש מצב שגם 'שנזוז' יצטרף בקרוב לרשימה:

חדשיר | רפאנו | אלימלך בלומנברג

כשהחדשיר 'רפאנו' הופיע לי במייל, קרה לי דבר שבדרך כלל לא קורה לי. הפכתי לרגע למלהק ב'דה ווייס', במקום להאזין למוזיקה. הסיפור שסופר בקומוניקט היה לא פחות ממדהים:

אלימלך בלומנברג, יועץ משכנתאות בארצות הברית חטף התקף לב והתמוטט ביום בהיר אחד, ומאז הוא שקע בתרדמת ארוכה וקשה למשך שבוע ימים.

בבוקרו של אחד מימי חול המועד פסח, התחוללה דרמה קטנה בחדרו של בלומנברג בבית החולים, אלימלך התעורר פתאום ומלמל: "תנו לי את הפלאפון שלי…", אלו היו המילים הראשונות שיצאו מפיו והכו בתדהמה את משפחתו והרופאים אשר היו כל העת סביב מיטתו ולא ממש הבינו מה הוא רוצה. בשלב מסוים נזכרה בתו כי אביה מידי פעם מקליט לחנים בפלאפון ומיד נענתה למבוקשו, אלימלך לקח את הפלאפון והחל להקליט את 'רפאנו' והותיר את משפחתו ואת הרופאים המומים, כיצד אדם ששכב חולה בתרדמת עמוקה מצליח פתאום להלחין שיר חדש?!

מאז אלימלך חזר לעצמו, הרבה בזכות השיר שלדבריו 'ריפא' אותו, והצלילים שרצו בראשו במהלך התרדמת הארוכה, מקבלים חיים כעת, בקולו של בנו, 'ילד הפלא' יוסף בלומנברג:

קליפ | לילה טוב ילד | קינדרלעך

אמנם להקות ילדים יצאו מהאופנה ובמקומם הגיע תורם של ילדי סולו מתכניות ריאליטי, אבל בז'אנר החסידי והדתי הילדים עדיין פורחים.

להקת ה'קינדרלעך' מהלכת על הקו הדק שבין מוזיקה דתית-חסידית מוכרת ונינוחה, לבין ריקודי פופ ולהיטים עכשוויים, לאו דווקא דתיים. כך שירם החדש, 'לילה טוב ילד', שכתב ילד פלא לשעבר בעצמו, איציק דדיה, שגדל על הבמות והפך נער בוגר וממבצע לכותב, מלחין, מעבד ומבצע. הצללית שברקע תמונת השיר היא של הילד שלא רצה להתבגר – 'פיטר פן', ובמהלך הקליפ הילדים נראים כמו ילדי 'ארץ לעולם לא', דבר שקצת מציק בעין למאזינים חרדים וחרדלי"ם שעוקבים אחרי הלהקה ("אז מה המסר?"), אבל בסופו של דבר גם לילדים מגיע עולם משלהם, או לפחות שיר משלהם: