האזכרה לחללי אלטלנה
האזכרה לחללי אלטלנהצילום: מארק ניימן, לע"מ

בבית העלמין נחלת יצחק נערכה הערב (חמישי) האזכרה השנתית לחללי אלטלנה, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין, מ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל ויו"ר ברית חיילי האצ"ל יאיר אסיסקוביץ.

''אומרים שפעם - בימים רחוקים – הספינות היו מעץ והאנשים מברזל. ב'אלטלנה' הכל היה מברזל", אמר נתניהו באזכרה, ''האונייה הביאה איתה בבטנה 'ברזל' רב – נשק חיוני למלחמת הקוממיות. חלק ניכר מהברזל הזה שקע בים.

''אילו כל הנשק היה מגיע ליעדו – ייתכן מאוד שמלחמת השחרור הייתה מסתיימת מהר יותר, וייתכן מאוד שגם הייתה מסתיימת אחרת, בתנאים טובים הרבה למדינת ישראל. אסור שנעמוד שוב במחסור כזה".

לדבריו אחד הלקחים מפרשת אלטלנה הוא ''לקבץ מספיק 'ברזל'. לכן אנחנו פועלים בעקביות לצייד את צה"ל – לא רק ב'כיפת ברזל' בהגנה, אלא גם במטוסים, בצוללות, בטנקים, ובאמצעים אחרים - להגנה ולהתקפה, כדי להיות מסוגלים לנצח כל אויב.

''אנחנו עושים זאת בראש ובראשונה באמצעות טיפוח של כלכלה חופשית ומשגשגת במדינת ישראל. זו מורשת ז'בוטינסקי – כלכלה חופשית שנותנת לנו את עיקר המשאבים, הכסף והטכנולוגיה שדרושים להגנתנו. אנחנו עושים זאת גם באמצעים של הסכם ביטחוני היסטורי, שחתמנו עליו עם ידידתנו הגדולה ארצות הברית לפני שנה ושעכשיו הם הוסיפו לו ואנחנו מעריכים את זה''.

נתניהו הוסיף כי 900 אנשי 'אלטלנה' היו גם הם אנשי ברזל, כלשונו, ''הם היו עשויים מפלדה; תלמידי ז'בוטינסקי, חניכי בית"ר, ניצולי השואה, שעמדו במבחנים מחשלים לא פעם ולא פעמיים. הם מימשו הלכה למעשה את הנדר הבית"רי 'אכין זרועי להגנת עמי ולכיבוש מולדתי'".

ראש הממשלה אמר כי ישראל היא מדינה שוחרת שלום שמסייעת למדינות רבות אחרות בשורה ארוכה של תחומים. ''אנחנו ניצבים בחזית המאבק בטרור – גם פה וגם במקומות אחרים – הטרור שמכה באזורנו ובעולם כולו יום יום. הקנאות הרצחנית מייצגת חושך מוסרי ואילו מדינתנו – מפיצה אור של קדמה.

''אני מתעקש על כך שהצביעות שמאפיינת מדינות דמוקרטיות, שמממנות ארגונים שמאדירות מרצחים, שהצביעות הזאת תיפסק והמימון הזה ייפסק. אני שמח לומר ששתי מדינות – נורווגיה ודנמרק – כבר נקטו צעדים בכיוון זה לאחר פנייתי''.

נתניהו סיפר כי נפגש אתמול בלשכתו עם שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, ''אמרתי לה שלאמת יש עוצמה רבה. ועל דבריה הנחרצים בזכות ישראל באו"ם הוספתי: 'ניכרים דברי אמת!'. ניסיתי לתרגם את זה לאנגלית, זה קשה, אבל היא הבינה כי ניכרים דברי אמת.

''בכוחה של האמת למוטט את מגדלי השקר, ולהוכיח לעולם שאיננו נבהלים מטיעוני הכזב נגדנו. זכותנו על ארצנו ועל ירושלים בירתנו מוצקה יותר מכל הבל-פה חולף, שמצייר אותנו – למרבה האבסורד – כזרים במולדתנו. עברו הימים בהם נחשבה ישראל כשק חבטות. לַמְגָנִים אותנו – נשיב מענה הולם. אלה הלקחים שאני חושב שעלינו לציין ביום זה – לא מלחמת אחים, אלא אחדות אחים. אחדות אחים בקיבוץ הברזל בהגנה על המולדת במאבק על האמת'', כך ראש הממשלה.

נתניהו באזכרה לחללי אלטלנה, הערב
נתניהו באזכרה לחללי אלטלנה, הערבצילום: עמוס בן גרשון, לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין אמר בטקס, "שישים ותשע שנים חלפו מאז נשלחה יד איש באחיו, יד לוחמי ישראל באחיהם, שישים ותשע שנים חלפו מאז נשמעה הקריאה "לא למלחמת אחים", ציין הנשיא בפתח דבריו את האסון אליו מדינת ישראל, שלא מכבר קמה, הייתה כה קרובה.

"השעה הזו והמקום הזה מחייבים אותנו למפגש עם האמת, עם הגבורה ועם חשבון הנפש. במפגש עם האמת – נזכור שהשעה שבה ניתנה פקודת האש על לוחמינו, הייתה אחת השעות האפלות בתולדות ישראל. במפגש עם הגבורה – נזכור את מנהיגותו וגבורתו של מנחם בגין, שהצליח לראות באויב אח, ולמהר ולהכריז כי עם ישראל ומדינת ישראל נמצאים לפני הכל''.

לדברי ריבלין, לולא המנהיגות והגבורה של בגין, מדינת ישראל הייתה נתונה במלחמת אחים פנימית ובמלחמת קיום חיצונית. ''ובמפגש עם חשבון הנפש נצטרך לשאול את עצמנו האם ניתן היה למנוע שפך דם נקי אם רק היו המנהיגים מדברים? לו רק היו קשובים זה לזה? ובעיקר לחשוב על ההווה והעתיד".

הנשיא התייחס ללקחים שעלינו כחברה ללמוד מן האירוע, "'לא תרימו יד על אחר' קרא מנחם בגין וקריאתו נכונה לעד, גם היום, גם ברשתות החברתיות גם במאמרים המייצרים תודעה, גם בהפגנות וברשות הרבים. לא תרימו יד! די לביזוי ולשיסוי, לתיוג ולביוש, הנפת אצבעות, קריאות בוגד חלילה ויצירת מלכודות לאחים ברחבי העולם".

"כאן נולדה הזכות והחובה של תנועת החירות לשרת את העם באופוזיציה, כך צמחה האלטרנטיבה לשלטון", הוסיף הנשיא.

"מה היו חללי אלטלנה אומרים לו ידעו כי במדינת ישראל ראש הממשלה, נשיאת בית המשפט העליון, נשיא המדינה ועוד רבים וטובים וחשובים, כולם קשורים או צאצאים למשפחה הלוחמת, אותם המורדים במלכות, ובשפת היורים - 'כוחות הטומאה'. שהיו מי שחס וחלילה, כינו אותם 'בוגדים' מה היו אומרים? היש צדק היסטורי גדול מזה? מהסרת הכתם הזה?".

בסיום דבריו אמר ריבלין, "בפרשת אלטלנה 'כולנו נוצחנו... כולנו הפסדנו', כפי שכתב ד"ר עזריאל קרליבך, עורך מעריב באותו יום רע ומר, וסיכם: 'ולא ניטהר אלא במעיינות אהבת ישראל' זו משימתנו, זו תקוותנו, זו מורשתם האמתית של חללי אלטלנה. יהי זכרם של קדושי אלטלנה והלוחמים נגדם בפקודת צה"ל, ושל כל הנופלים למען תקומת עמנו, ברוך".