נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: הדס פרוש, פלאש 90

אסור למרצים במוסדות להשכלה גבוהה להביע דעות פוליטיות במהלך השיעורים - זהו הסעיף המרכזי בקוד האתי בנושא פעילות פוליטית באקדמיה שחיבר פרופ' אסא כשר לבקשת שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה, נפתלי בנט.

העיתון "ידיעות אחרונות" מדווח הבוקר כי השר בנט אימץ את הקוד האתי שהוגש לו על ידי פרופ' כשר בימים האחרונים, ובכוונתו להביאו בקרוב לאישור בפני מליאת המועצה להשכלה גבוהה וליישמו בכל האוניברסיטאות והמכללות בארץ.

"חופש אקדמי מוחלט – כן. קידום אג'נדות פוליטיות של מרצים באקדמיה – לא", צוטט בדיווח שר החינוך, "האקדמיה אינה מרכז מפלגה, ולא ייתכן שתלמידים יחששו להביע את דעתם בשיעורים מחשש לציונם, או לחלופין שמרצים יקראו להחרים את המוסד שבו הם מלמדים. הנושא אינו נגד אף צד פוליטי, הוא גורף הן לימין והן לשמאל – וממילא אין לאף צד סיבה להתנגד לכך".

בקוד האתי החדש קובע בין השאר כי על מרצים להתבטא בנושאים פוליטיים בפני סטודנטים, אלא אם כן הדבר מתחייב כחלק מההוראה, כמו בקורסים בתחום של מדעי המדינה.

סעיף נוסף שבכוונת בנט לאכוף אוסר על חברי סגל אקדמי להשתתף בחרם אקדמי על מוסדות להשכלה גבוהה ואף אוסר עליהם לקרוא לאחרים לתמוך בחרם כזה. עוד קובע הקוד כי קליניקות ותוכניות לימודים באקדמיה לא יוכלו לקיים שיתופי פעולה עם עמותות המזוהות פוליטית.

עוד נקבע כי כל מוסד אקדמי יחויב להקים יחידה שתאכוף את הקוד האתי ותפקח על הפעילות הפוליטית של המרצים. אותה יחידה גם תיתן מענה לתלונות של סטודנטים. לטענת יועציו של בנט, המצב כיום הוא שסטודנטים אמנם יכולים להתלונן על מרצים, אולם הם אינם מקבלים מענה לתלונותיהם.

בקוד גם נקבעו סנקציות: אם מרצה יקדם את השקפתו הפוליטית במהלך שיעור וסטודנטים יתלוננו על כך בפני היחידה המפקחת, יזומן המרצה בפני יחידה אוכפת. אם יתברר כי המרצה אכן הפר את הקוד האתי והתבטא פוליטית, תירשם לו "הערה חינוכית" בתיקו האישי. אם המרצה יתעלם מההערה וימשיך להפר את הקוד האתי, יישקל לנקוט נגדו צעדים משמעתיים.

מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג בירך את שר החינוך נפתלי בנט על גיבוש הקוד האתי באקדמיה שנוצר על ידי פרופ' אסא כשר.

"הקוד האתי שגיבש פרופ' כשר הוא צעד ראוי ונכון בדרך למטרה - הפסקת הפוליטיזציה באקדמיה. אנו סומכים ובטוחים ששר החינוך בנט ישכיל להעביר את הקוד האתי במל"ג, ידאג ליישום ואכיפת הקוד ויהיה מי שיחזיר את השפיות לאקדמיה", אמר פלג.

''זהו יום חג לציונות לסטודנטים, לאנשי הסגל האקדמי ולאזרחי ישראל. הציונות ניצחה ומרימה היום שוב את ראשה מחדש", הוסיף.