תרגיל בנתב"ג: איך משחררים מטוס חטוף
צילום: דובר צה"ל

"אירוע חטיפת מטוס הוא גדול ומנוהל לעתים ברמת הדרג המדיני", מספר סא"ל יהונתן רז, סגן מפקד מחוז דן בפיקוד העורף. "תוצאות אירועי העבר הם מה שמובילו אותנו לתרגל, ואנחנו מתאמנים לקראת כל תרחיש חירום".

ב-1976 אירע מבצע אנטבה, במהלכו שוחרר מטוס על אדמת אוגנדה לאחר שנחטף במהלך טיסה מישראל לצרפת, ובשנת 2000 נחטף מטוס רוסי שהיה בדרכו למוסקבה והונחת בבסיס עובדה.

בשבוע שעבר תרגלו כוחות פיקוד העורף בשיתוף עם יחידות המטה הכללי, משטרת ישראל, מד"א, רשות שדות התעופה וגופים נוספים, תרחיש של נחיתת מטוס חטוף בנמל התעופה בן גוריון. התרגיל התנהל בהובלת מחוז דן של פיקוד העורף אשר הנחה את שאר הכוחות.

כלל הכוחות שלקחו חלק בתרגיל התכוננו אליו חודשים ארוכים, בין אם בישיבות מטה, אימונים, או למידת הפקודות. כל ההכנות הסתכמו ביום אחד, שבחן סיטואציה יוצאת דופן - כיצד מתנהלים במקרה של חטיפת מטוס?

למעשה, ישנה פקודה צה"לית שעונה בדיוק על שאלה זו, ומגדירה את דרכי ההתנהלות באירוע בו מטוס חטוף נוחת בשטח מדינת ישראל.

קציני פיקוד העורף
קציני פיקוד העורףצילום: דובר צה"ל

הפקודה סודית ברובה, אך ניתן לספר שהיא עוסקת בהתמודדות עם מספר נפגעים רב כתוצאה מהאירוע וגם בדרכים למנוע הפרעה בפעילות הסדירה של נמל התעופה, כל הזמן שהמטוס נמצא על הקרקע.

"כשאנחנו מקבלים מידע על אירוע חטיפה, עוד כשהמטוס נמצא באוויר, אנו פועלים על פי פקודה ייעודית למקרים מסוג זה", אומר סא"ל רז ומפרט את השתלשלות האירועים: "במסגרת התרגיל, האירוע מתחיל מהרגע בו מאומתת החטיפה והמטוס נוחת בארץ. כשניתנת הפקודה הייעודית, מופעלים כל הכוחות הרלוונטיים והם יודעים לאן עליהם להגיע ומה תפקידם".

כ-150 שחקנים, מכלל יחידות הצבא, השתתפו בתרגיל בטיסה אזרחית לחלוטין, כאשר המטוס והטסתו היו באחריות חברת התעופה "אל על". על המטוס תרגלו המשתתפים תרחישים אפשריים רבים, ביניהם הסלמה במשא ומתן עם חוטפי המטוס, פעולת השתלטות, שחרור המטוס ופינוי נפגעים מהזירה.

באירוע מסוג זה פועלים שלושה מעגלים מרכזיים: מעגל המטוס עצמו, המעגל שנותן את התמיכה בנמל התעופה, והמעגל החיצוני שכולל את משטרת ישראל, בתי החולים וצירי תנועה מרכזיים.

"הכוחות המשתתפים בכלל המעגלים פעלו כנדרש במהלך התרגיל", מספר סא"ל רז. "את מה שקרה באירועים ונאמר ברשת הקשר לא ניתן לחשוף - אך אוכל לספר שאנו מגדירים את התרגיל כהצלחה. בכל מה שקשור לפיקוד העורף - ככל שנתאמן יותר בשגרה, נהיה מוכנים יותר לחירום".