זיופים היסטוריים. הרב זיני
זיופים היסטוריים. הרב זיניצילום: ישיבת 'אור וישועה' - אסף מילר

בימים האחרונים התחדש הדיון סביב מעורבותם הכלכלית של ארגונים נוצריים במימון מוסדות חינוך, כאשר הנושא על סדר היום הוא מימון הקייטנות על ידי הקרן לידידות שמקורותיה הכספיים הם כנסיות וקהילות נוצריות, בעיקר אוונגליסטיות.

בסוגיה זו, על היבטיה הרחבים יותר, עוסק ספרו החדש של ראש ישיבת 'אור וישועה', הרב אליהו זיני, 'חסד לאומים חטאת', וממנו עולה כי ההיתרים שעליהם הסתמכו מתירי קבלת הכספים הנוצריים הללו מקורם בלא פחות מאשר זיוף שמאחוריו עומדת הצנזורה הנוצרית מתקופת הביניים.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר הרב זיני על הגילויים הנחשפים בספרו החדש בתום בירור יסודי של הנושא. כבר בראשית הדברים מציין הרב זיני: "אנחנו מחזיקים כיום במהדורות תלמוד שכולן עברו את שבט הצנזורה הנוצרית, שמקורה ושורשה במשומד יהודי שקשור מאוד לנושא זה. מדובר ביהודי שהשתמד הלך להתלונן לאפיפיור שישב אז באביניו שבדרום צרפת וטען שיש בתלמוד התבטאויות שפוגעות בגויים.

''האפיפיור השיב לו שהוא לא מסוגל ללמוד תלמוד ולכן אינו יודע במה מדובר. האפיפיור פנה למלכי אירופה וביקש לברר מה קורה, ואכן יש כמה ביטויים מאוד ביקורתיים כלפי הנוצרים בעיקר בעקבות התנהגותם כלפי עם ישראל והדבר הזה משמש לאסור את התלמוד כפי שהוא עד שיצונזר מכל הביטויים הפוגעים בגויים ובעיקר בנוצרים".

האירוע אודותיו מדבר הרב זיני התרחש בשנת 1236, ובעקבותיו התקיים משפט התלמוד בפריז בנוכחות המלך והמלכה, "אשתו של מי שקוראים לו בצרפתית 'לואיס הקדוש' שהיה מהאכזריים ביותר כלפי היהודים ואולי קידשו אותו בגלל התנהגות זו. המסקנה הייתה ברורה כי תוצאות המשפט היו ידועות מראש והתלמוד צונזר, אבל ממשיכים להדפיס את התלמוד הזה גם בהמשך.

''לא רק התלמוד צונזר אלא גם הרמב"ם וכתבי רבותינו שהיו באדמת אירופה צונזרו והתפשטו בכל עם ישראל, עד שעולם התורה התחנך על ברכי הזיוף המחפיר הזה. כתוצאה מכך המון פסקים שנכתבו ברוחו זו או תחת השגחה ואיום הצנזורה נאלצו לכתוב דברים שלא רצו ושלא האמינו להם. היום ב"ה הקב"ה גואל אותנו וגם את התורה, ומאפשר לנו לשחזר את התורה כפי שהייתה במקורה ללא הידיים שהשתלחו בה ופגעו בה".

את דבריו מחדד הרב זיני כשהוא קובע כי תלמידי חכמים אמיתיים גם אם לא היו בידיהם כתבי היד העתיקים שאיתם ניתן להוכיח את הזיוף, לא היו זקוקים לאותם כתבים כדי להגיע למסקנה זו. "כרב אני אומר משפט חריף שאני עומד מאחוריו: רק אדם החסר בהבנת התורה זקוק לכתבי יד בכמה נקודות כדי לעמוד על כך שהטקסט מזוייף בכמה מקומות והוא פרי הנצרות ולא שלנו. למדתי אצל גדולי ישראל בצפון אפריקה שהבינו גם ללא כתבי יד שמדובר בזיופים".

קובע הרב זיני בדבריו כי פסקים שהגיעו לשו"ע ולפוסקים אחרונים יותר מבוססים על טקסטים מזויפים לחלוטין.

בספרו החדש מביא הרב זיני את הטקסטים המקוריים, ואלה, כך מסתבר, נמצאים בספריות שונות ברחבי העולם וניתן לראות מהם את ההבדלים שבוצעו בטקסט במרוצת התקופות ובעקבות הצנזור הנוצרי. "הספר חושף את כל הוויכוחים וכל מי שרוצה יכול לראות ולבדוק את הדברים. מה שנאמר לא נאמר על ידי אלא על ידי גדולי ישראל. כל יהודי ירא שמים צריך להבין שהקב"ה מחזיר לנו לא רק את ארץ ישראל, אלא גם את התורה המקורית שהשתבשה בכמה נקודות עיקריות בגלות".

לזאת מוסיף הרב זיני ומדגיש כי אין להאשים את גדולי ישראל בגלות, שכן הם עשו מעל ומעבר, כלשונו, כדי להתמודד עם התופעה בתנאים שהיו בידיהם. בין השאר היו גם מקרים שגדולי ישראל רמזו במעין מילות קוד כי טקסט מסוים נכתב תחת איום או בעקבות צנזור. אחת הדוגמאות לכך היא רבי יהודה עייאש מגדולי חכמי אלג'יריה ש"היה צריך להדפיס את ספריו בליורנו שבאיטליה, אבל שם היה צריך לעבור את שבט הביקורת של הצנזור. היה צריך לכתוב שבכל מקום שכתוב 'גוי' אין הכוונה לגויים הטובים שבצילם אנו חוסים, אלא לעובדי עבודה זרה של העבר.

''זה היה מטבע הלשון הקבוע בכל ספר שהודפס בליורנו באותם ימים. בחושו הבריא הוסיף את המילים 'ה' ישיב להם גמולם', ומי שלא מבין את זה הוא אטום. חכמים השאירו עקבות אבל אנשים לא שמים לב".

באשר לקבלת תרומות מנוצרים, אומר הרב זיני כי המתירים מתבססים על גדול אחד בישראל, בעל 'הזרע אברהם' שבתשובה אחת התיר את הדבר, אך מי שיעיין מעט יותר יראה כי שתי תשובות לאחר מכן הדברים נקטלים והוא קובע שנכתבו מחוסר ברירה.

באשר לדבריו של 'המאירי' ולפיהם הנצרות אינה עבודה זרה, אומר הרב זיני כי "המאירי כתב דברים שמעקרים לכאורה את כל התוכן שכתוב בתלמוד לגבי גויים, על ידי הקביעה שכל מה שכתוב בתלמוד לגבי גויים נוגע לגויים עובדי עבודה זרה, חסרי מוסר וחסרי משפט וכד'.

''הדבר הזה הפיל בפח ענקי ישראל. ביראה גדולה מאוד אני חייב לומר שגם מרן הרב קוק נפל קורבן לכך כשחשב שדברי המאירי מבוססים ומביעים את עמדתו. בספר אני מוכיח שזו טעות ו'המאירי' נאלץ לכתוב את זה בגלל המציאות בצרפת באותם ימים כתוצאה ממשפט התלמוד. הוא לא האמין במילה אחת שנכתבה שם".

"איך נפלו גדולי ישראל בפח? חשוב לדעת שרבים מאוד בדור שלנו מסתמכים על 'המאירי' כדי להסיק מסקנות בנוגע ליחסי ישראל והאומות. אבל אני לא מבין אותם. גם אם נניח שהמאירי מאמין במה שנכתב שם, הרי הוא היחיד שאומר זאת אל מול מאות ואלפי פוסקים שאומרים את ההיפך.

''ממתי מסתמכים על פוסק אחד מול רבים אחרים בכל הדורות שסותרים אותו? אלא שהמציאות העכשווית המודרנית יוצרת מציאות שבה אנשים כל כך מושפעים מתרבויות זרות ומדברים שאינם קשורים לתורה שהם קופצים כמוצאי שלל רב על כל עמדה שמטשטשת את ההבדל בין ישראל לעמים".

דוגמא לרצון יהודי זה לטשטוש ההבדלים בין העם היהודי לעמים אחרים, מוצא הרב זיני גם באופן בו התקבלו דברים קשים ונוקבים שנשא בהרצאותיו הן כראש ישיבה והן בתפקידו בעבר כרב הטכניון. "כשהייתי מתחיל לדבר בבית הכנסת על ההבדל בין ישראל לעמים, בוגרי ישיבות "רקדו" על כסאותיהם, אבל זה בסיס התורה, שבחר בנו מכל העמים.

''ראיתי וחשתי את אי הנוחות של הנוכחים כשדיברתי על הבחנה בין ישראל לעמים. כשסטודנט או מהנדס פוגש את עמיתיו מרחבי העולם הם נראים בעיניו כשווים לו ולא מצליח למצוא את ההבדל בינו לבין אותו עמית מקצועי, כי מבחינת המקצוע החיים הכלליים הם נראים שווים. משהו מאוד מרכזי ביהדות בתורה היטשטש – הייחודיות של עם ישראל.

''אני יכול להיות שווה לו מבחינה מקצועית אבל מהבחינה האמונית רעיונית פילוסופית אין קשר ביניהם. זה היטשטש ונמחק. אנחנו משלמים מחיר כבד מאוד לשואה. עם ישראל נטבח בגלל ייחודיותו והתגובה היא טשטוש הייחודיות כדי שלא יאשימו אותנו בפאשיזם. זה פשוט הענקת ניצחון למפלצת ההיטלריאנית".

מוסיף הרב זיני ומציין כי לכל זאת מתווספת הרחמנות היהודית המתקשה להציג את היהודי כקשוח ומשום כך מבקש היהודי להיתלות בכל ענף שיאפשר לו להתנהל בצורה רכה כלפי העמים. "הרבה דברים פסיכופאתולוגיים כאלו פוגעים באמיתות התורה בימינו".

בספרו החדש דן הרב זיני במעמד ההלכתי של דתות אחרות, בעיקר הנצרות, בהיבט ההלכתי של הזיופים ובעמדת המאירי.

בהמשך דבריו קובע הרב זיני כי עדיין קיים מרכיב תיאולוגי עמוק בתפיסה הנוצרית של ימינו והדברים בהחלט מעמידים את הנצרות במקום מאד פרובלמטי מבחינה תיאולוגית. בנוסף, הוא אומר: "כל מי שמכיר את התיאולוגיה הנוצרית חייב לדעת שאחד מעקרונות הנצרות של הוותיקן הוא שכל היהודים יגיעו לארץ ישראל בבוא היום ויצטרכו להתנצר או להיות מושמדים".

"לכך יש נקודה רצינית נוספת, יש איסור מוחלט לבקש צדקה מנוכרים. הדבר מושווה על ידי התלמוד לאכילת חזיר. במסכת סנהדרין התלמוד חד משמעי ואם משווים דבר כזה לאכילת חזיר זה אומר כמה הדבר חמור בעיני רבותינו. הסיבה לכך היא שזו השפלה של כבוד האומה הישראלית שאינה מסוגלת להתמודד לבד וצריכה לחזר על הפתחים.

''מדינתנו מתפארת בהישגים מרשימים אבל ממשיכה לפשוט יד בהזדמנויות שונות. חייבים לשים קץ לכך, ולא דיברנו על הנזק של הקרנות הללו הוא בחדירה למקומות הרגישים ביותר של המדינה, כולל צה"ל, ומחדירים לשם עמדות אנטי יהודיות ומפוררים את התודעה הלאומית שלנו. כל הוויכוחים בצה"ל על רבנים ודת נעוצים בכך. גם אם נעזוב את העניין התיאולוגי לוויכוח בין אנשי הדת, הרי שיש כאן נזק תרבותי לאומי אדיר".

בדבריו מבהיר הרב זיני כי אין מקום לשלול קשרים אנושיים ודיפלומטיים עם בני עמים אחרים, אך אין להזדקק לממונם של העמים הללו, זאת לבד מנתונים מחקריים המלמדים כי מדינת ישראל אינה זקוקה באמת לאותם כספים המהווים אחוזים בודדים בתקציבה, אחוזים שאינם מצדיקים את פשיטת היד הישראלית בעולם.

לרכישת ספרו החדש של הרב זיני לחצו כאן