יצחק הרצוג
יצחק הרצוגצילום: רויטרס

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג תקף היום (שני) את הקוד האתי לאקדמיה שניסח פרופ' אסא כשר לבקשת שר החינוך נפתלי בנט.

בפתח ישיבת סיעת המחנה הציוני אמר הרצוג כי הוא מגבה את ראשי האוניברסיטאות והתאחדות הסטודנטים שמתנגדים לקוד האתי, ''עליהם להשליך את קוד ההשתקה של בנט לפח האשפה של ההיסטוריה. שוחחתי היום עם רם שפע - ראש ההתאחדות, ונתתי לו גיבוי מלא מכולנו כאן''.

הרצוג תקף בחריפות את מפלגת הבית היהודי, ''מי שהביאו את הפגיעה החמורה ביותר בחופש הביטוי, מי שמבקשים להצר את סמכויות בית המשפט, מי שתמכו במפגיע בגזל ובגניבת קרקעות ומי שעשו קריירה על הסתה - אלה לא ינחילו למוסדות המחקר הדגולים של מדינת ישראל קוד השתקה, קוד שבור ערכית ומוסרית''.

לטענתו מדובר במעשה חמור ''שפוגע באחד מהכוחות העצומים שגנוזים בתוך עם ישראל ומדינת ישראל – החירות להתווכח, החירות לשמוע והחירות להביע דעה נוגדת. בית הלל ובית שמאי.

''זה מה שנותן לעם שלנו כוח וחיות אלפי שנים. היכולת להתווכח ולחלוק ולשאול שאלות ולא לפחד מדעות שונות''.

הרצוג הוסיף כי ''החירות האקדמית היא ציפור הנפש של עולם המחקר, החשיבה, החינוך, וההשכלה וכאשר סותמים פיות למשוררים ולסופרים, לאמנים ולשחקנים, לשופטים ולאנשי תקשורת ועכשיו לאנשי אקדמיה – זו פשיזאציה מסוכנת מאוד''.

יו"ר האופוזיציה תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על שלא הסכים לקיום תהליך מדיני אזורי, ''מדינת ישראל יכולה היתה היום להיות בעיצומו של תהליך מדיני אזורי עצום שכמוהו לא ידענו מאז הקמת המדינה. מנהיגות אמיצה יכולה הייתה לתת מענה אמיתי ומהותי לטרור ותקווה אמיתית לדור שלם, שאפשר וצריך למצות את התקווה לשלום.

''אני לא מעוניין להרחיב מעבר, אבל לכל מי שהיה קטן אמונה – מילאתי את תפקידי המוסרי למנוע מלחמה ולשאוף לשלום וביטחון למדינה. נתניהו הוא שגילה רפיסות, הוא שבגד בהזדמנות והוא שנכנע ללחצים של לוין, אלקין, ובנט''.

הרצוג העריך כי ראש הממשלה לא ישנה את עמדותיו ולכן צריך להחליף אותו, כלשונו. ''כדי להחליף אותו אני מתכוון למצות כל אפשרות להקמת גוש פוליטי מרכזי. אם יהיה תהליך אמיתי, נתמוך בתהליך כזה מספסלי האופוזיציה.

''יש מי שמדברים על שלום ועל תהליך מדיני. אני שמח שנפלה בחלקי הזכות לפעול באמת ולדבר הרבה פחות", הוסיף ח"כ יצחק הרצוג.