כשחאג' אמין אל חוסייני כתב על המקדש

כשהוציא חאג' אמין אל חוסייני חוברת על הר הבית הייתה לו ברורה ההיסטוריה של המקום. משום מה הפרטים נשכחו ממנהיגי הפלשתינים.

שמעון כהן , י"ח בסיון תשע"ז

דגם בית המקדש במוזיאון ישראל
דגם בית המקדש במוזיאון ישראל
פלאש 90



טוען....

בשיחה שהתקיימה לפני ימים אחדים ברדיו קול עכו ניסה חוקר ההיסטוריה של ארץ ישראל, איתמר צור, לשמוע מחבר הכנסת מסעוד גנאים את עמדתו על עברו של הר הבית כמקום המקדש.

במהלך השיחה הציג צור בפני חבר הכנסת את התיעוד ההיסטורי על דבריו של חאג' אמין אל חוסייני אודות מקום המקדש. חבר הכנסת הודה שאינו מכיר את התיעוד הזה.

בשיחה עם ערוץ 7 מספר צור על השיחה ואומר כי אמנם ניתן להציג לא מעט ראיות ארכיאולוגיות ואחרות להימצאותו של בית המקדש בעבר על הר הבית, אך היה חשוב לו להציג בפני חבר הכנסת טיעון שמגיע דווקא מהצד הפלשתיני הערבי.

"חאג' אמין אל חוסיני פרסם בשנות העשרים חוברת קצרה שמדברת על הר הבית, ושם הוא כתב שהזהות של המתחם כמקדש שלמה היא מעל כל ויכוח ושם הקריב דוד עולות ושלמים. הוא מצטט שם מספר שמואל ב'.", אומר צור וכשהוא נשאל מה היה האינטרס של אל חוסייני כשכתב את הדברים הוא מציין שהמציאות אז הייתה שונה, הציונות לא היוותה איום של ממש מבחינתו של השייח' שרצה להביא להר הבית תיירות נוצרית שתניב לו כספים, ולשם כך פרסם וכתב את הדברים.

עוד נשאל צור אם יתכן ויוכלו לומר המוסלמים שאמנם אלו הדברים שכתב השייח' אך מאחר ודוד ושלמה הם בעיניהם נביאים מוסלמים הרי שגם בנייתם במקום שייכת להם. במענה הוא מדגיש כי אמנם העמדה המוסלמית המוקבלת היא שאכן דוד ושלמה הם נביאים מוסלמים שבנו מסגד על הר הבית, אך ההתבטאות של חאג' אמין אל חוסייני היא שבמתחם ההר בנה שלמה מקדש ולא מסגד, והדבר מעיד על האמת שידועה הייתה גם לו כמנהיג פלשתיני.

על תגובתו של חבר הכנסת גנאים שטען שאינו מכיר את החוברת ואת הכתוב בה, מעיר צור כי תשובה דומה קיבל מגנאים גם ד"ר מרדכי קידר שטען בראיון משותף כי גם "חאג' אמין אל חוסייני שהיה ציוני קטן מאוד אמר את הדבר", ובמענה השיב גנאים שאינו יודע והסיט את נושא הדיון.

בהמשך הדברים מעיר צור כי מקום המקדש מכונה 'בית אל-מקדס', ביטוי המסגיר את ההקשר המילולי לשוני למונח 'בית המקדש', כמו גם העובדה שמוחמד קבע בתחילה את כיוון התפילה לירושלים על מנת לגייס אליו את היהודים ורק לאחר שנואש מהסכמתם לכך הורה על שינוי הכיוון לעבר מכה, כל אלה ועוד, כמו גם שמה של ירושלים 'אל-קודס' שגם הוא לקוח מהביטוי היהודי 'הקודש', מעידים על הקשר בין היהודים להר הבית וירושלים, אך בעולם המוסלמי מעדיפים להתעלם מכך ולהסיט את הדיון לאפיקים אחרים.

עם זאת הוא מעיר כי ישנם קאדים ואנשי דת מוסלמיים בודדים המכירים בעובדות ואף אומרים אותן בקול רם, אך הם נדחקים לשולי העולם המוסלמי, ובדרך כלל מדובר בכאלה המצויים באירופה ולא במזרח התיכון.