שוויץ
שוויץצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הבית העליון של הפרלמנט השוויצרי אישר היום (שלישי) הצעת החלטה המנחה את הממשלה לחדול מלממן ארגונים לא-ממשלתיים המעורבים בהסתה, שנאה, גזענות ואנטישמיות.

החלטה זו מאשרת, לאחר שינויים קטנים, את הצעת החוק של חבר הפרלמנט השוויצרי כריסטיאן אימארק, שאושרה על ידי הבית התחתון של הפרלמנט בחודש מרץ.

החלטות אלו התבססו על מחקרי מכון המחקר NGO Monitor, שהועברו אל גורמים רשמיים בשוויץ, והראו באופן נרחב את חוסר הפיקוח במימון השוויצרי לארגונים ישראלים ופלסטינים המעורבים בפעילות אנטי-ישראלית ולעיתים אף אנטישמית.

כך למשל, בדו"חות שפרסם NGO Monitor, נמצא כי עיקר המימון השוויצרי מועבר לארגונים ישראלים ופלסטיניים באמצעות "מנהלת זכויות האדם והמשפט הבינלאומי", מנגנון מימון משותף לשוויץ, דנמרק, שבדיה והולנד, היושב באוניברסיטת ביר-זית ברמאללה.

המנהלת מעבירה כסף לארגונים המעורבים בלוחמה משפטית נגד בכירים ישראליים וחברות שעושות עסקים עם ישראל, קידום קמפיין ה-BDS (חרם, משיכת השקעות וסנקציות) התבטאויות אנטישמיות ודמוניזציה של ישראל.

בין השנים 2014-2016 העבירה המנהלת יותר מ- 14 מיליון דולר ל-24 ארגונים ישראלים ופלסטינים, 15 מתוכם הם ארגונים התומכים באופן מובהק בקמפיין ה-BDS.

כמו כן, 11 מתוך 20 מענקים שהועברו לפרויקטים לקידום שלום וזכויות אדם, התגלגלו לפעילויות התומכות ב-BDS. במקביל, 7.3 מיליון דולר הועברו כמימון ליבה לארגונים תומכי BDS.

פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor, אמר כי "לראשונה, מדינה אירופית העבירה חקיקה שתוביל להפסקת מימון לארגונים שמהווים כלי להסתה, שנאה ואנטישמיות.

''אנו רואים שינוי דרמטי ורחב במספר מדינות אירופאיות, כאשר ההצבעה הנוכחית בשווייץ באה לאחר החלטת דנמרק להקפיא את המימון לארגונים לא ממשלתיים פלסטינים, עד לסיומה של חקירה בעניין. NGO Monitor ימשיך לעבוד עם מקבלי החלטות, חברי פרלמנט ודיפלומטים מאירופה כדי לעקוב אחר יישום השינויים הללו, במיוחד בנוגע למימון של המנהלת", הבטיח.