אדלשטיין: האחדות אינה דבר מובן מאליו

"יום האחדות" לזכרם של גלעד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח צוין היום (שלישי) בשורה של אירועים בכנסת, ששיאם היה באירוע מרכזי שנערך בטרקלין שאגאל.

האירוע התקיים ביוזמת יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין, יו"ר ועדת הכנסת ויו"ר השדולה לאחדות העם ח"כ יואב קיש וח"כ איילת נחמיאס ורבין.

באירוע השתתפו משפחות שלושת הנערים שנרצחו, אנשי אקדמיה, תקשורת, חינוך ומנהיגות צעירה.

יו"ר הכנסת אדלשטיין אמר באירוע, "כולנו זוכרים ש'יום האחדות', נולד משבר גדול. משפחות הנערים גילו רוממות-רוח והפכו את הטרגדיה האישית למקור עוצמה לאומי. אני יודע שהרצון לטפח את האחדות, משותף לכולנו. אבל אסור שנסתפק רק ברצון. אסור לנו להניח, שהאחדות בינינו היא דבר מובן מאליו. אחדות היא לא נתון, אחדות היא משימה. קוצי הפילוג גדלים, כשאחד מחברי הכנסת, שצמא לכותרת רגעית בעיתון, צועק ומשמיץ את יריביו. קוצי הפילוג גדלים, כשעורך אחד העיתונים משתף פעולה – ומפרסם את הצעקות בכותרת גדולה ואדומה למחרת בבוקר. כי השמצות, כידוע לכם, מביאות רייטינג, ורייטינג מגדיל את המכירות".

"פעמים רבות אני שומע שאנשים אומרים, 'טוב, אין מה לעשות. כך עובדת הפוליטיקה; כך עובדים העיתונאים; אלו החיים'. אני אומר לכם היום בקול ברור: יש מה לעשות! לחברי כנסת שמשמיצים ומבזים – אל תצביעו! עיתונים שמעודדים מחלוקות ופילוגים – אל תקנו! האחריות על האחדות מוטלת עלינו, על כל אחד ואחת מאיתנו. בואו לא רק נחשוב על האחדות, בואו נעשה אחדות", הוסיף אדלשטיין.

ח"כ קיש: אחדות היא הקשבה והבנה

ח"כ יואב קיש אמר באירוע, "אחדות היא הקשבה והבנה של הצד האחר. אם לא נדע לכבד את הדעה השנייה גם את הדעה שלנו לא יכבדו. לי כואב שהמילה 'שמאלן' הפכה למילת גנאי. התקופות שהעם היה מפולג היו התקופות הקשות ביותר לעם. חילוקי דעות הם לגיטימים אבל אסור שיובילו לפילוג ולשנאה".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין ציינה בדבריה כי "אחדות אינה אחידות. זה לא ויתור על הויכוח והעימות. אם האנטי אחדות ישתלט עלינו לא נוכל להישאר מדינה יהודית-דמוקרטית. אני מבטיחה לעשות את המאמץ, כאן בכנסת, להיות גשר בין הדעות. אנחנו חייבים את זה לדור העתיד שלנו".

רחל פרנקל: חשוב שנזכור למה אנחנו מסוגלים

רחל פרנקל, אמו של נפתלי פרנקל ז"ל, הודתה למשתתפי האירוע, "אני רוצה להודות לחברי הכנסת שפינו את הזמן להשקיע במשהו שנוגע לחוסן שלנו בטווח הארוך. אירוע השבר האישי שחווינו הביא אותנו לחוות את החיבוק שהעם הזה יודע לתת. חשוב שנזכור למה אנחנו מסוגלים ומה אנחנו צריכים לעשות. היכולת לעמוד יחד בשעת חירום היא מצויינת אבל השאלה איך מעבירים את זה ליום יום. קריטי שיום האחדות הבא יימצא אותנו במקום יותר טוב".

בהמשך האירוע התקיימו 11 דיונים במסגרת "שולחן עגול" בהשתתפות שרים וחברי כנסת בנושאים הבאים: בין צבא למדינה, מדינה יהודית או דמוקרטית?, יהדות התפוצות-זרמים ביהדות, דו קיום, קיבוץ גלויות או חברה רב תרבותית?, רשתות הביוש? חינוך לסובלנות בעידן הרשתות, פריפריה גאוגרפית וחברתית וערבות חברתית במגזר השלישי, ערבות חברתית שילוב אנשים עם מוגבלויות, אומנות, תרבות וספורט כמגשר חברתי, "פייק ניוז" ו"הצעירים לשלטון". חברי הכנסת שהשתתפו בדיונים: השרים יובל שטייניץ וזאב אלקין וחברי הכנסת חיליק בר, אמיר אוחנה, יעל גרמן, סתיו שפיר, עליזה לביא, ענת ברקו, יהודה גליק, חמד עמאר, דוד ביטן, מייקל אורן, עודד פורר, יעקב פרי, יואל רזבוזוב, שרן השכל ומירב בן ארי.

דיון נוסף התקיים ב"חדר חושך" במעלה המדרגות טרקלין בנושא: "מה עלינו לעשות כדי לראות את האחר?" במסגרת ציון יום העיוור, בו לקחו חלק חברי כנסת וחברים מקהילת כבדי הראייה. השיח התבצע בחושך מוחלט והוקרן מחוץ לאולם על גבי מסכים.