דיון בכנסת בדו"ח המבקר על התנהלות השר אריאל בנוגע לתקצוב גרעינים

דיון סוער נערך הבוקר (רביעי) בוועדה לביקורת המדינה על דו''ח מבקר המדינה ובו ביקורת על התנהלות השר אורי אריאל (הבית היהודי) כשר השיכון והבינוי, בכל הנוגע לתקצוב הגרעינים המשימתיים והגרעינים התורניים ברחבי הארץ.

הדיון התקיים בנוכחות השר אריאל. חברי כנסת מהימין הוצאו בזה אחר זה מהדיון על ידי יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד).

דו''ח המבקר שהסתמך על נתונים של ארגון השמאל ''מולד'', טוען בין היתר כי לפחות 56% מהגרעינים שזכו לתמיכה במסגרת התכנית האסטרטגית לעידוד ההתיישבות היו עמותות בעלות זיקה דתית ומפלגתית למפלגתו של השר אריאל.

יו"ר הוועדה ח"כ אלהרר אמרה בפתח הדיון כי מדובר ב"דו"ח חמור מאוד שמצביע על כשלים מהותיים בהתנהלות של שר במדינת ישראל. שר שכיום ממלא תפקיד במשרד אחר ולכן הדברים חייבים להיבדק ועלינו לדרוש תשובות.''הליקויים שנמצאו מעלים שמקורבים קיבלו כספים על חשבון האוכלוסייה הזכאית וזה מחייב התייחסות מעמיקה".

השר אריאל הבהיר "אני מעריך ביקורת, אנחנו עושים ומתקנים. תוכנית הגרעינים הצליחה כי היא כל הזמן בעליה ונוגעת בכל המגזרים במדינת ישראל. נמשיך ונגדיל את התקציב ואת הגרעינים.

"יש החלטת ממשלה, יש ימין ויש שמאל, אבל פעלנו לפי ארבעה יועצים שונים ממשרדים שונים ואנשי מקצוע אישרו את החלטה לפני הגעתה לממשלה", אמר אריאל בנוגע לביקורת של המבקר.

"האמירה שלכם ולפיה יש גורמים מטעמי שהיו מעורבים בהחלטה היא לא נכונה. יש גרעינים מאילת עד הגולן", הדגיש השר.

דיון בוועדה לביקורת המדינה
דיון בוועדה לביקורת המדינהצילום: חזקי ברוך

בדיון התפתחו צעקות רמות. ''קיבלתם דוח מוטה פוליטית", האשימה ח"כ שולי מועלם את חברי הוועדה. ח"כ סמוטריץ' תקף גם הוא: ''אתם לא מבינים כלום בגרעינים תורניים, זה דוח פוליטי ומוטעה. אתם פוגעים באמון הציבור. זה דוח של חובבנים''.

ח"כ סתיו שפיר צעקה לעבר סמוטריץ' ''אתה מושחת'' וגם ח"כ אלהרר הזדעקה לעבר חברי הכנסת מהימין: ''אתם לא תשתלחו במבקר ובדוח''. סמוטריץ' ומועלם לא נותרו חייבים והשיבו לה: ''אתם משתלחים כבר שלושה חודשים בגרעינים התורניים ובשר אריאל''.

ח"כ שפיר תקפה את השר אריאל, ''אתה גנבת מיליארדי שקלים ממפוני גוש קטיף ומהפריפריה''. השר אריאל אמר לה "את שקרנית, מסתכלת לי בעיניים ומשקרת. צעירה וחצופה".

בהמשך הדיון, ח"כ סמוטריץ' הטיח בנציגת מבקר המדינה ''שפכתם את דמו של השר אריאל. ארגון מולד הוליך אתכם שולל''. נציגת המבקר השיבה לו כי ''זה לא רציני לומר שעשינו בדיקה בגלל מולד''.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) צעקה לעבר חברי הכנסת מהבית היהודי: ''אתם מגזר מפונק וגזעני, אתם חושבים שיש לנו חלל ערכי ואתם צריכים לחנך אותנו''. ח"כ מועלם אמרה כי ''השקרים שלכם מביכים. המטרה שלך סתיו ושל ארגון מולד זה לפרק את מדינת ישראל. אתם תסבלו ואנחנו נמשיך לעשות''.

''כואב לכם על הפעילות ההתיישבותית ביהודה ושומרון", הוסיפה מועלם, ''לא תצליחו לעצור את זה ולא תצליחו לפגוע בגרעינים המשימתיים בכל מקום שהם''.

ח"כ יואב קיש (הליכוד) טען כי בדוח המבקר ישנה בעיה, והסביר ''ערבבו שני דברים שונים מהותית. ביקורת על תפעול - השר אמר שזה תוקן, איפה שהביקורת היתה לא נכונה - שם עושים ביקורת פוליטית.

"סתיו אמרה 'גנבתם כסף מהפריפריה', שזה לא קרה", הדגיש קיש. ''יש לי ביקורת על דוח המבקר. התוצאה הסופית היא שכל גרעין בפריפריה שרצה, קיבל תקציב, אז שאף אחד לא יטיף לנו מוסר, כל הכסף הועבר כחוק״.