הכניסה למחנה ההשמדה
הכניסה למחנה ההשמדהצילום : חיים צח לע"מ

ראשת ממשלת פולין ביקרה היום (רביעי) במחנה ההשמדה הגרמני לשעבר על אדמת פולין, אושוויץ-בירקנאו, שם נשאה נאום במהלך טקס זיכרון שהתקיים במקום לציון 77 שנים למשלוחים הראשונים של אסירים יהודיים לאושוויץ.

במהלך הנאום אמרה שידלו דברים שהתפרשו על ידי רבים מהנוכחים כרמיזה על מדיניותה של פולין המתנגדת לקבלת מהגרים מוסלמים לשטחה.

הדברים עוררו ביקורת חריפה מצד מתנגדיה של שידלו שטענו כי השימוש באושוויץ-בירקנאו על מנת לשאת את הדברים היה לא ראוי לחלוטין.

"בזמנים חסרי המנוח של היום, אושוויץ הוא שיעור גדול המראה לנו שחייבים לעשות הכל על מנת להגן על שלומם וחייהם של כל האזרחים", אמרה שידלו במהלך טקס הזיכרון במחנה ההשמדה לשעבר.

בשבועות האחרונים הודיעה ממשלת פולין על סירובה לקבל פליטים מוסלמים לשטחה מתוך "הצורך להגן על אזרחי פולין" כדברי הממשלה.

דבריה של שידלו עוררו זעם בקרב ארגונים הפועלים לשימור זכר השואה ובקרב אזרחים רבים בפולין שטענו נגדה כי היא מנצלת את מחנה ההשמדה הגרמני לשעבר אושוויץ-בירקנאו על מנת להשיג הישגים פוליטיים ולהפיץ את העמדות הפוליטיות של ממשלתה.

"שידלו הראתה היום כי אין לה להשתמש בערבים חיים וביהודים מתים בתעמולה הפרימיטיבית שלה", אמר תומאש ליס, עורך הגרסה הפולנית של המגזין "ניוזוויק".

גם רפאל פנקובסקי, העומד בראש ארגון "לעולם לא עוד" הנלחם בגזענות ותופעות ניאו נאציות בפולין, תקף את שידלו על הדברים. "אושוויץ חייב להזכיר לנו את הצורך להגן על זכויות האדם בעולם, לא את סגירת הגבולות לפליטים", אמר פנקובסקי.

מפלגתה של שידלו, "חוק וצדק", העלתה את הנאום של ראשת הממשלה לאתר האינטרנט שלה, אולם לאחר הביקורת החריפה שעוררו הדברים הם הורדו בתוך זמן קצר מהאתר.