נפתלי בנט
נפתלי בנטPhoto by Marc Israel Sellem/POOL

ארגון לביא פנה בימים האחרונים לשר החינוך נפתלי בנט בתלונה ובדרישה להפסקת תמיכת משרד החינוך בתוכנית של מרכז מינרבה אשר פועל באוניברסיטה העברית בירושלים ובמוסדות אקדמיים נוספים ברחבי הארץ.

במכתב של ''לביא'' נאמר כי מדובר בתוכנית אשר פועלת בשיתוף הקרן החדשה לישראל ובה פועלים הסטודנטים בארגוני שמאל קיצוני.

"הקרן החדשה לישראל מפעילה תכנית משותפת עם מרכז מינרבה. התכנית פועלת באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים נוספים", נכתב.

"ניתן לראות את ה'קול קורא' שהוציא ארגון שתיל מבית הקרן החדשה, לקראת שנה"ל התשע"ח, ובו פירוט התכניות בירושלים בצפון בדרום ובמרכז, באתר ארגון שתיל. במסגרת תוכנית זו מתנדבים הסטודנטים בארגונים פוליטיים קיצונים, כדוגמת: ארגון בצלם; המוקד להגנת הפרט; הועד הציבורי נגד עינויים, וארגונים נוספים בעלי אוריינטציה פוליטית מובהקת מצד אחד בלבד של המפה הפוליטית", ציינו ב''לביא''.

בהמשך נכתב כי "מצב דברים זה, בו מתקצבת הוועדה לתכנון ותקצוב פעילות תכנית המופעלת על ידי הקרן החדשה לישראל, תוך נתינת מונופול מוחלט לצד אחד של המתרס הפוליטי, איננו מתקבל על הדעת".

בארגון ''לביא'' הוסיפו, "אין הצדקה שכספי המסים של אזרחי ישראל באמצעות הות"ת, יממנו 'תכנית לימודים' הנערכת בשיתוף עם ארגון 'בצלם' וארגונים קיצוניים כדוגמתם. אין הצדקה שכספי המסים של אזרחי ישראל יממנו 'תכנית לימודים' המדירה ארגונים חברתיים לאומיים. אשר על כן אבקשך להורות על הפסקת תקצוב תכניות אלו על ידי הות"ת, עד להפסקת פעילות פוליטית במסגרתן במסווה של התמחות אקדמית''.

פניית ארגון לביא מגיעה על רקע החלטתו של שר החינוך בנט לאמץ את הקוד האתי שהוגש לו על ידי פרופ' אסא כשר, ואשר בכוונתו להביאו בקרוב לאישור בפני מליאת המועצה להשכלה גבוהה וליישמו בכל האוניברסיטאות והמכללות בארץ.

הסעיף המרכזי בקוד האתי בנושא פעילות פוליטית באקדמיה מדגיש כי אסור למרצים במוסדות להשכלה גבוהה להביע דעות פוליטיות במהלך השיעורים וזאת כחלק ממהלך של הוצאת הפוליטיקה מהמוסדות להשכלה גבוהה.

לפני מספר חודשים פנה עו"ד דורון ניר צבי מטעם ארגון ''לביא'' ליו"ר הות"ת בדרישה להפסיק את תמיכת הות"ת בתוכנית מרכז מינרבה. לאחר חודשים ספורים, התקבלה תשובת הות"ת מאת עו"ד עמרי גולן, ולדבריהם הקוד האתי שצפוי פרופ' אסא כשר לנסח עשוי לפתור בעיה מעין זו שהוזכרה, כמו כן הוסיפו שהפנייה תועבר לידיעתו של פרופ' כשר.

מעיון בקוד האתי שפורסם עולה כי הבעיה המוזכרת בפנייתו של עו"ד ניר צבי לא באה אל פתרונה.

מארגון ''לביא'' הפועל למען מנהל תקין בישראל נמסר, "תכנית הלימודים המשותפת של הקרן החדשה לישראל ומרכז מינרבה הצפויה להיפתח גם בשנת הלימודים הקרובה, איננה מתקבלת על הדעת. עיון ברשימת הארגונים המשתתפים בתכנית זו, מעלה באופן חד משמעי שמדובר בתכנית בעלת הטיה פוליטית קיצונית.

''אנו קוראים לשר החינוך נפתלי בנט לעצור לאלתר את מימון משרד החינוך לתכנית הקרן החדשה ומרכז מינרבה באקדמיה. אין כל הצדקה שכספי המיסים של אזרחי ישראל ישמשו לפעילות פוליטית השנויה במחלוקת של הקרן החדשה לישראל", נמסר.