עמירם לוין
עמירם לויןצילום: ראובן קופיצ'ינסקי

מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, האלוף במיל' עמירם לוין, חשף בתוכנית 'המקור' בערוץ 10 פרטים מהפעולות הנועזות ביותר שבהן השתתף.

אחת הפעולות אליהן התייחס לוין היא השתלטות סיירת מטכ"ל על מלון סבוי בתל אביב, על המחבלים שביצעו את הפיגוע שם במרץ 1975. בפיגוע נרצחו 11 ישראלים.

"אחרי סבוי אני השתוללתי עם עצמי. לא יכולתי לסבול את זה שהרגו את עוזי (יאירי, מפקדו לשעבר שנרצח בפעולה לחיסול המחבלים, נ"ק) ולא יכולתי לסבול את זה שנכנסו מחבלים לתל אביב ומדינת ישראל אומרת שירד גשם", סיפר לוין.

הוא גילה שהדרגים הבכירים בצבא לא אישרו תוכנית נקם שהגה. "ניסיתי לשכנע והבאתי תוכנית בוסרית לגמרי, לקחת מלון בביירות על החוף, לפנות את האנשים, להפעיל את אזעקת החירום מפני שריפה ואחרי שכולם יצאו נרים את המלון".

לטענת לוין הנקמה צריכה להיות אחת מהשיטות בהן פועל הצבא. "אני אומר שברמה מסוימת, בלחימה בטרור, נקמה זה בסדר. והיא הרבה יותר טובה מהבלוף הזה שנקרא הרתעה. נקמה צריכה להיות חלק מתורת הלחימה שלנו. אני רציתי גם לנקום כשהרגו את ארז גרשטיין. 48 שעות חשבתי רק על דבר אחרת: איך לנקום בהם. ולא היה עם מי לדבר".

הוא הלין על הפחד שבו נתקפו בעבר בכירים בצבא בעת אישור מבצעים מורכבים. "קיבלתי טלפון משלמה גזית והוא אמר לי - 'דוחים, מוטה גור לא שקט'", סיפר והוסיף כי אמר לגזית, ששימש אז בתפקיד בכיר באמ"ן כי גור פשוט חושש מלקבל החלטה.

"אני ראיתי את הגנרלים האלה שלא מפחדים. הם ממציאים לך תירוצים. זה באמת עסק מורכב", הוסיף לוין.