תיושם בשטח עשר שנים אחרי שנכנסה לתוקף. חיילים לומדים במהלך השירות
תיושם בשטח עשר שנים אחרי שנכנסה לתוקף. חיילים לומדים במהלך השירותללא קרדיט צילום

"באחריות הרבנות הצבאית לערוך השתלמות תורנית לחיילים דתיים בתדירות שלא תפחת מממוצע של יום אחד בחודש". כך קובעת פקודת מטכ"ל שנכנסה לתוקף במאי 2006. אך הפקודה, שמחליפה פקודה דומה שהייתה בתוקף מימי הרב גורן ועד אז, מעלה אבק וכמעט לא מיושמת בשטח.

בעקבות פניית פורום רבנים צבאיים במילואים לח"כ בצלאל סמוטריץ', הגיש סמוטריץ' שאילתה לשר הביטחון אביגדור ליברמן. סמוטריץ' העביר לשר סדרת שאלות שבה ביקש לברר את מצב יישום הפקודה. בין היתר שאל ח"כ סמוטריץ' כמה ימי לימוד התקיימו במהלך שנת 2016 וכמה התקיימו ברבעון הראשון של 2017.

השר ליברמן בחר שלא לענות על השאלה, אך הודה כי לא כל החיילים הדתיים זוכים ליהנות מפקודה זו: "מטבע הדברים, ימי הישיבה הרבים שהתבצעו במהלך 2016 וברבעון הראשון של 2017 אינם מספקים את כלל חיילי וחיילות צה"ל הדתיים, בדגש על המערך הלוחם".

גורמים צבאיים אומרים ל'בשבע' כי כיום ההשתלמות התורנית פוסחת על יחידות שלמות, ורוב החיילים הדתיים כלל לא מודעים לזכותם ליום שלם של לימוד תורה אחת לחודש. חיים, חייל בבסיס בהל"צ (בית הספר להנדסה צבאית), מספר כי ההחלטה ליישם את הפקודה בבסיס התקבלה לאחר שרב הבסיס גילה את הפקודה במקרה. בשיתוף עם מפקד הבסיס החליט הרב ליישמה בהצלחה רבה. באחד מהבסיסים הגדולים בדרום החל לאחרונה גם כן יישום של הפקודה, שם קרה הדבר לאחר שחייל דתי הגיש קבילה נגד מפקד הבסיס על סירובו לאשר את ימי הישיבה. להערכת הגורמים שעמם שוחחנו, רק כחמישה עד עשרה אחוזים מכלל החיילים הדתיים נהנים כיום מימי ההשתלמות.

למרות הקשיים, ליברמן כותב בתשובתו כי צה"ל יאכוף את ביצוע פקודת ימי הישיבה ככתבה וכלשונה, ויאפשר לכל חייל וחיילת דתיים בחזית ובעורף להשתתף ביום ישיבה אחת לחודש. ליברמן מגלה כי הרבנות הצבאית שוקדת על מציאת פתרונות לחיילים המצויים בתעסוקה מבצעית, ומיזם זה עתיד לצאת לפועל בקרוב. עוד מציין שר הביטחון כי הרבנות הצבאית נותנת לימי עיון אלה חשיבות קריטית, ולכן היא עומדת על כך שגם מפקדי ההכשרות יאפשרו לכל החיילים והחיילות להשתתף בימי הישיבה.

כזכור, לפני כחצי שנה הנחה הרמטכ"ל גדי אינזקוט לצמצם את מעורבותם של גופים אזרחיים במערך החינוך וההדרכה של צה"ל. ההחלטה התקבלה בעקבות ביקורת נוקבת מימין על פעילותם של מכוני בינ"ה והרטמן שמכניסים בדלת האחורית אג'נדה שמאלנית, וגם בעקבות ביקורת משמאל על כך שרבנים בעלי אג'נדה קיצונית מרצים בפני חיילי וחיילות צה"ל. לנוכח הצמצום המתוכנן, כותב ליברמן כי נבדקת האפשרות לקמת יחידת מרצים במילואים במקום המכונים התורניים העוסקים בכך כיום.

"שמחתי לקבל את תשובת השר ליברמן במענה לשאילתה שהגשתי ובה נכתב שצה"ל מתכוון ליישם את הפקודה ככתבה וכלשונה", אומר בשיחה עם 'בשבע' ח"כ בצלאל סמוטריץ'. "אמנם יש להצטער שהצבא מודה שעד כה הפקודה לא יושמה למרות שהיא נכנסה לתוקף לפני יותר מעשר שנים, אך אני מברך על הכוונה ליישמה כעת. מלבד החשיבות הרוחנית כשלעצמה, אני מאמין שיישום הפקודה יסייע להשבת האמון של הציבור הדתי בצה"ל שחשוב לכולנו ואהוב על כולנו. אמשיך לעקוב ולוודא שיש כיסוי להצהרות".

"הפקודה הזאת חשובה מאוד", אומר הרב אילן ציפורי שעומד בראש "תורה אחרי צבא", תנועה המתמקדת בלימוד תורה לאחר סיום השירות הצבאי, אך מקיימת גם מערך הרצאות חודשי לחיילים הדתיים במסגרת פקודת המטכ"ל. "הצבא מכיר בערך של לימוד התורה, ונותן לחיילים שמעוניינים בכך הזדמנות חודשית להתמלא רוחנית בהרצאות תורניות במשך יום שלם", אומר הרב ציפורי וטוען: "כולם מרוויחים מיום העיון הזה. הצבא מקבל חיילים יותר טובים ועם יותר מוטיבציה לשרת".

הצבא בוחן אפשרות להעביר לחיילים הקרביים את ימי הישיבה לשבתות מלאות בבסיסים, האם זה יפתור את הבעיה?

"הרעיון להעביר את ימי ההשתלמות לבסיסים הוא רעיון טוב, שיכול להקל מאוד על הקושי של החיילים הדתיים שמשרתים בתפקידים קרביים וגם בתפקידים עורפיים. אני מברך על הרעיון וחושב שהוא יכול מאוד להצליח", אומר הרב ציפורי, אך מסתייג מהאפשרות להעביר את מועד ההשתלמות לשבתות: "זה לא יכול להצליח. חיילים מגיעים בסוף השבוע סחוטים, והם צריכים לנוח בשבת. כמה חיילים מסוגלים אחרי הפעילות האינטנסיבית של כל השבוע לשמוע שיעורים במשך יום שלם? אפילו באזרחות זה לא קורה, אז בצבא כל שכן". הרב ציפורי מציע להעביר את השיעורים לימי ראשון: "בדרך כלל ימי ראשון לא מנוצלים, ואפשר להכניס לתוך החלל הזה ארבעה או חמישה שיעורים בלי כל קושי".

מולי יסלזון, ראש מטה איגוד ישיבות ההסדר, חושף לראשונה בשיחה עם 'בשבע' כי לאחרונה הם פנו לגורמים בכירים באגף כוח אדם, ודרשו שעת לימוד תורה בכל בוקר לחיילי פלוגות ההסדר. "בתנאי השירות של החיילים החרדים בנצח יהודה ובכפיר יש פק"ל של שעת לימוד תורה כל בוקר, ותהיתי למה חיילי ישיבות ההסדר לא זכאים לכך". התשובה, מתברר, פשוטה מאוד: "חיילי ההסדר לא זכאים כי לא ביקשנו זאת אף פעם. עינינו לא צרה בתנאים של נצח יהודה, אנחנו מברכים אותם ולומדים מהם". בימים אלה נבחנת בצה"ל בקשת איגוד ישיבות ההסדר.

יסלזון אומר כי איגוד ישיבות ההסדר רואה את עצמו אחראי למצבם הרוחני של החיילים שמשרתים במסגרת ההסדר. "לאחרונה האיגוד החל להעסיק אדם שתפקידו להיות רכז לימוד תורה בצבא, ולסייע לחיילי ההסדר ללמוד תורה ולשמור על הקומה הרוחנית בצבא".