האופציות מתרחבות. חיילים חרדים
האופציות מתרחבות. חיילים חרדיםצילום: יעקב נחומי. פלאש 90

ראש ענף תכנון כוח אדם סדיר, סא"ל גילי בן מנחם, מעריך בערוץ 7 כי המאמצים שעושה צה"ל כדי ליצור בצה"ל מסגרות ייעודיות למגזר החרדי הופכים את צה"ל ליעד אטרקטיבי לצעירים חרדים.

"כיום משרתים 6,600 צעירים מהמגזר החרדי מתוך חיילי החובה. מחצית משרתים במסלולי הלחימה, אם זה בגדוד הנח"ל החרדי הוותיק או במסלולים החדשים בחטיבת גבעתי ופלוגה בחטיבת הצנחנים. בנוסף אליהם יש עוד יעד לחימה בחיל האוויר ועוד כמה יעדים תומכי לחימה''.

מלבד זאת, הוא מספר כי ''קיימים המסלולים לשח"ר, החל מגיל 21 ומעלה, אלה מסלולים ותיקים יותר שקיימים בכלל זרועות צה"ל. בכל המסגרות זוכה החייל החרדי לתנאים דומים לתנאים שמצויים בנח"ל החרדי".

סא"ל בן מנחם לא שולל את האפשרות שנראה בעתיד גם טייס חרדי בחיל האוויר, "אני יכול לומר שעד היום צה"ל פעל כדי לאפשר לכל מי שמעוניין להתגייס לשירות ולבצע שירות משמעותי בהתאם לרצונו ויכולותיו וצה"ל יאפשר זאת כאשר יבשלו התנאים לכך".

לדבריו, בימים אלה נבדקים המספרים המדויקים כדי לראות האם אכן הושגו יעדי הגיוס לציבור החרדי, "אנחנו בימים האלה בודקים בצורה פרטנית את כל הקף המתגייסים לצה"ל ובודקים מי מהם עומד בתנאים שהוגדרו בחוק כמי שתורתו אומנותו ובהתאם לכך נדע האם עמדנו ביעדי הגיוס או לא. היות ויש חרדים שהתגייסו לכלל יחידות צה"ל גם כאלה שאינן מוגדרות כמסגרות חרדיות אנחנו צריכים לבדוק אחד אחד ולראות כמה חיילים שמוגדרים כחרדים התגייסו לצה"ל".

בן מנחם מציין שיש עלייה הדרגתית במספר המתגייסים החרדים מדי שנה, "בשנים האחרונות ראינו עלייה בכל שנה ושנה, בשנת 2013 גייסנו קרוב ל -2000 חרדים בשנה שעברה גייסנו כ-2500 חרדים, ישנה מגמה הולכת ועולה של חרדים שמתגייסים לצה"ל".

לדבריו צה"ל ימשיך להגן על החיילים החרדים מפני פגיעות של גורמים קיצוניים, "צה"ל עושה ככל יכולתו על מנת לשמור על חייליו ולמנוע כל פגיעה בהם. אסור שחרדי שהחליט לשרת בצה"ל יפגע כתוצאה מכך. צריך להבהיר שהפגיעה בחיילים חרדים מתבצעת על ידי גורמים אזרחיים, לצה"ל אין יכולת אכיפה כלפי גורמים אזרחיים והדבר נתון לגורמי האכיפה במדינת ישראל.

''אנחנו עושים ככל שביכולתנו כדי לסייע לחיילים שנפגעו, יש פה קו חם וקבוצות כאלה ואחרות. אנחנו נוקטים מספר פעולות ברמת הדרג המדיני כדי לוודא שהחיילים האלה מקבלים טיפול ראוי וגם הקף התופעה יצטמצם ככל האפשר, יש ועדה בראשות ראש אכ"א שיושבים בה גורמים צבאיים מאגף כח אדם ומשאר הזרועות כמו גם גורמים ממשרד הביטחון, פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל שבו אנחנו יושבים וסוקרים ביחד את כל אחת מהפגיעות שנגרמו לחיילים.

''אנחנו עושים ככל יכולתנו כדי שהחיילים יגישו תלונה במשטרת ישראל, כדי שגורמי האכיפה יוכלו להמשיך את הטיפול בכל אחת מהתלונות האלה. וכאשר גורמי החקירה וגורמי האכיפה מגיעים לאפשרות כזאת הם גם מגישים כתב אישום כנגד גורמים שפגעו בחיילים".

סא"ל בן מנחם טוען שלמרות העלייה במספר המתגייסים החרדים, לא נפגעה האפשרות לדחות את הגיוס למי שרוצה להמשיך ללמוד בישיבה, "החוק מאפשר לכל מי שאורח חייו ותורתו אומנותו להגיש בקשה לדחיית גיוסו ובהמשך כשיגיע לגיל 24 לקבל פטור משירות.

''ברגע שאדם מגיע ללשכת הגיוס, אם הוא מגיש בקשה לדחיית גיוס והוא עומד בתנאים של החוק הוא מקבל דחיית גיוס וכאשר הוא מגיע לגיל הפטור כפי שנקבע בתקופת ההסתגלות הראשונה אנחנו פוטרים אותו משירות בגיל 24. אנחנו מבצעים שיח עם גורמים כאלה ואחרים כדי לאפשר גיוס תוך כדי הידברות ובלי לפגוע באף אחד. במקביל אנחנו פותחים מדי שנה יעדים חדשים כדי להפוך את השירות אטרקטיבי בקרב האוכלוסייה החרדית".

לדבריו אין ספק שהשירות בצה"ל פתח לחרדים המתגייסים אפשרויות נוספות גם באזרחות, "האוכלוסייה הלוחמת למשל מבצעת שירות של 24 חודשים ובסופו ב-8 או ב-12 החודשים האחרונים הם מבצעים פרק שנקרא מכינה שבו יש כמה פעולות, גם השלמת שנות לימוד, גם לימודים למקצוע היישומי שבו לאחר מכן יוכל להשתלב בשוק העבודה והכול על חשבון הצבא.

"על פי סקרים שנעשו, מעל 90 אחוז ממי ששרת בצה"ל בקרב המגזר החרדי לאחר מכן השתלב במשק או שנמצא בלימודים אקדמיים", מספר בן מנחם.