שי באב"ד
שי באב"דצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד טוען כי קיים חסר משמעותי בכח אדם מיומן בתעשיה הישראלית.

"מאז 2011 הגידול ביצוא של ישראל מצטמצם לעומת מה שקורה בסחר העולמי. המפעלים שלנו לא מספיק מתועשים, כוח האדם שלנו לא מספיק מיומן, התעשייה המסורתית נהיית פה פחות איכותית והיצוא שלנו הולך וקטן", אמר באב"ד בכנס אלי הורביץ של המכון הישראלי לדמוקרטיה, שנערך היום (שני) במלון מצודת דוד שבירושלים.

לדבריו, הנתון הזה מקרין ישירות על עתידה של מדינת ישראל הקושרת גורלה עם האוכלוסיה החרדית והערבית.

"המצב הזה חובר לכך שכשמדברים על שיעור ההשתתפות בכח העבודה הישראלי, ומביטים על המבנה הדמוגרפי של האוכלוסיה. ילדי כיתה א' היום מורכבים מ-50% מהילדים שהם ערבים וחרדים - ואם לא נטפל בשאלה איך מכשירים אותם נכון לשוק התעסוקה, נמצא עצמנו בבעיה משמעתית עם אותם נתוני אבטלה בכלל האוכלוסיה ששוררים בשתי האוכלוסיות האלו", הבהיר באב"ד.

הוא גם הציע פתרונות. "בהקשר הזה הטיפול בבעיה צריך לעבור דרך נושא ההכשרה הטכנולוגית בישראל שלוקה בחסר המסלול האלטרנטיבי של מכללות טכנולוגיות הכמעט ולא קיים בישראל. ההשכלה הטכנולוגית מתוקצבת בישראל ב-250 מליון שקל לעומת 3 מיליארד שקל שמוקצים למל"ג. זה לעג לרש".

"בנוסף יש בעיה של המיתוג של התחום הזה. וכל זה למרות שלא ברור כמה עוד עורך דין או רואה חשבון מוסיפים בפריון למשק יותר מאשר טכנאי. ואני אומר לא ברור רק כי אני לא רוצה להעליב. ההכשרות הטכנולוגיות שאנו עושים היום הן לא מספיק טובות. המכללות הטכנולוגיות הן לא רק צורך של המשק בבעלי מקצוע. הכשרות כאלו גם יתנו מענה לצרכים הדמוגרפיים של מדינת ישראל", הוסיף באב"ד.

הוא אמר, "תפוס את אותו חרדי נתמך קצבאות בגיל 19 - ותגיד לו שייכנס לשנתיים של קורס במכון טכנולוגי מתקדם, נלמד אותך ובמקביל תעשה השתלמות בטבע או חברה טכנולוגית אחרת. אחרי שנתיים תשאל עצמך השאלה - יש לך 3 ילדים והאם אתה מעדיף לחיות איתם על קצבאות תחת לקו העוני - או להגיע לשכר הממוצע במשק עם המשרות שפתוחות בפניך אחרי ההכשרה שצברת. חלק מהתהליכים האלו הוא לשכנע ההורים מגיל 6 לשלוח את הילדים למסלולים בהם יש לימודי ליבה - וברגע שהתהליכים יתחילו לגבי מבוגרים זה ידחוף גם את הילדים".