רוסיה אמרה היום (שני) כי מעתה, היא תתייחס לכלי הטיס של הקואליציה בראשות ארה"ב בסוריה כאל מטרות צבאיות. האמירה הרוסית העוינת הושמעה אחרי שלראשונה בהיסטוריה, מטוס קרב של ארה"ב הפיל מטוס סורי.

רוסיה אמרה שהאזהרה שלה מתייחסת לכלי טייס של הקואליציה שיזוהו בשמי סוריה ממערב לנהר הפרת; כלומר – מעל שטח של יותר משני שליש מסוריה.

ביום ראשון הפיל מטוס F-18 של ארה"ב מטוס סוחוי SU-22 סורי, לאחר שהמטוס הסורי הטיל פצצות בסמיכות לכוח של בעלי ברית של ארה"ב, שנלחם בכוחות דאע"ש. ארה"ב טוענת כי הזהירה את הרוסים לפני הפלת המטוס אך הוא המשיך בפעילותו ולא הותיר לה ברירה אלא להפיל אותו.

זו היתה הפעם הראשונה שבה מטוס קרב אמריקני הפיל מטוס זר כלשהו מאז 1999, אז הפיל מטוס F-15 מטוס MiG-29 של סרביה מעל שמי קוסובו.

משרד ההגנה של רוסיה אמר עוד לאחר הפלת המטוס כי ישעה את התיאום עם ארה"ב בסוריה לגבי מניעת תקריות אוויריות בין המדינות. רוסיה טענה שהתקרית מראה שוושינגטון "נכשלה בכוונה בעמידה בהתחייבויות" שנתנה במסגרת ההסכמות שהושגו בין ארה"ב לרוסיה.

"מה זה, אם לא מעשה של תוקפנות?", שאל סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ריבקוב, בשיחה עם כתבים רוסיים.

פרשן "פוקס ניוז" מייקל וולץ הסביר שהתקרית היא תוצאה של חיכוך בין הכוחות של אסד ושל האיראנים לבין הכוחות בתמיכת ארה"ב, במסגרת תחרות ביניהם על השליטה באזורים שארגון דאע"ש צפוי לפנות כשייפול. לדבריו, כוחות מיוחדים של ארה"ב פועלים לצד הכוחות הסוריים שבתמיכת ארה"ב.

לוחמי אופוזיציה הנתמכים בארה"ב אמרו שהכוחות של נשיא סוריה, בשאר אסד, תוקפים את עמדותיהם באזור רקה שבצפון.