"חשש שחפים מפשע יושבים בכלא"חזקי ברוך

ועדת החוקה של הכנסת קיימה הבוקר (שני) דיון על ממצאי דו"ח נציבות הביקורת על הפרקליטות שהעלה כשלים חמורים בעבודת הפרקליטות מול המכון הלאומי לרפואה משפטית.

חברי הכנסת שהשתתפו בדיון אמרו כי אי אפשר לישון בלילה כאשר ישנו חשש כבד שאזרחים חפים מפשע יושבים בכלא, כלשונם.

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) שאל את מנהל המכון הפתולוגי האם הפרקליטות הסתמכה על חוות דעת של המכון שניתנו ללא כל בסיס. קוגל השיב לו בחיוב.

ממצאי הדו"ח של הנציב רוזן מעלים כי במספר מקרים הפרקליטות הסתירה מידע חיוני מהסנגוריה והחזיקה אנשים במעצר ממושך בשל כך. עוד עולה כי במספר מקרים לא נערך תיעוד של חומרי החקירה.

נציב הביקורת על הפרקליטות השופט בדימוס, דוד רוזן, אמר בדיון כי יתכן והוגשו כתבי אישום רבים באופן שיורד פגם לשורש הסמכות. רוזן סיפר כי שאל את מנהל המכון האם לדעתו יש רופאים ופרקליטים שצריכים היום לשבת בכלא וזה השיב לו בחיוב.

חברי הכנסת קראו לבחון פתיחה של תיקים מהם עולה חשש להרשעת חפים מפשע.

בתנועה למשילות ודמוקרטיה שנציגיה השתתפו בדיון, קוראים למנות ועדה או גוף כלשהו שתפקידו יהיה לערוך בדיקה מקיפה של תיקים בהם היתה הרשעה שהסתמכה על חוות דעת המכון.

המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד יהושע למברגר, התנגד ליוזמה זו ואמר כי מי שסבור שהוא זכאי יכול לבקש משפט חוזר כפי שקבוע בחוק.

לדבריו, לכל הפחות אין לפתוח תיקים באופן גורף. עם זאת, אומר למברגר, כי אם יעלה חשש לכמות גדולה של תיקים בהם היו בעיות וחשש להרשעות שווא, "צריך להפוך עולמות", כלשונו.

"חשש חמור לעיוות דין"חזקי ברוך

סמנ״כלית הפורום המשפטי עינת קורמן אמרה כי המלצות הנציב חשובות והעובדה כי לא ייכתבו עוד דוח"ות כאלו בעתיד בעקבות הפיצול עם משרד המבקר בעייתית.

"העובדה שנחשפו ממצאים חמורים מלפני שנים רק לאחר ביקורת הנבת"ם ומבקר המדינה לא נדרש אליהם, מוכיחה שוב עד כמה חשובה ביקורת שוטפת על הפרקליטות. גם אם לא יתוקן החוק בעניין זה, הרי ככל שידוע לנו, בחלוף חצי שנה מיום כניסת החוק לתוקף טרם הוקם הצוות במשרד מבקר המדינה האמון על ביקורת מערכתית של מייצגי המדינה", אמרה קורמן.

היא הוסיפה כי הדו"ח "חושף כשלים עמוקים ומובנים במערכת המשפט, כשלים שגורמים לעתים עוול לאדם ופוגעים בזכויותיו הבסיסיות ביותר לחירות ולהליך הוגן. יש לתקן את החוק כך שיתאים למציאות שנחשפה בפני כולנו, בה התנהלות בלתי תקינה נמשכת באין מפריע ופוגעת ביסודות מערכת המשפט בישראל. יש להעצים את היכולת לממש את המלצותיו של הנציב, הן במתן כלים פרקטיים למימושן והן במתן סמכויות נרחבות יותר לנציב".