נשר דואה ברמת הגולן
נשר דואה ברמת הגולןצילום: נתי שוחט, פלאש 90

התכנית לחוות טורבינות ענק בתל פארס שברמת הגולן הופקדה אתמול למרות התנגדות של שורת ארגונים. התכנית כוללת הקמתן של 42 טורבינות, בגובה של 150 מטר כל אחת.

המתנגדים ממקדים את התנגדותם בסכנה הנשקפת מהטורבינות לעתידם של הנשרים והרחמים בגולן ובישראל, זנים הנמצאים בסכנת הכחדה, שנותרו בצפון הארץ כמה עשרות בודדות מהם בלבד.

בין המתנגדים גם נציגי רשות הטבע והגנים, ארגון הצפרות הגדול בעולם, מדענים אנשי אקדמיה ועוד, וביניהם גם החברה להגנת הטבע. עם דן אלון, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, שוחחנו ביומן ערוץ 7.

"טורבינות רוח מאוד מסוכנות לנשרים" קובע אלון ומספר כי הניסיון הגדול ביותר בתחום זה הוא בספרד, שם קיימות טורבינות רוח רבות והרבה נשרים, "כ-1000 עד 3000 נשרים מתים בהתנגשות עם הטורבינות. הם מסתכלים למטה כדי לחפש מזון ונכנסים בטורבינות. למרות שזה קורה אחת להרבה מאוד מקרים, בסופו של דבר מהמודל שנעשה במקרה הזה ההערכה היא שבין 3 ל-5 נשרים ייהרגו בחווה הזו מדי שנה. זה עלול להיות סופה של קהילת הנשרים בישראל.

״יש היום כ-230 נשרים בישראל כולה, ובגולן מתנקזים נשרים גם מהכרמל וממקומות נוספים מהעולם, ולכן כשאנחנו בודקים מה יקרה לאוכלוסייה זה מתייחס לאוכלוסיות מהעולם".

באשר לטורבינות הקיימות ברמת הגולן גם כיום מציין אלון כי "יש כיום שתי חוות של שישים מטר, אלו חוות קטנות באזור שיש בו מעט תנועה של נשרים. יש גם פגיעות בטורבינות הללו שהחלו לעבוד רק באחרונה. בקרוב יהיו תוצאות לבדיקות שנערכות, אבל מדובר בטורבינות קטנות ולכן הפגיעה נמוכה".

באשר לחלופה הראויה אומר אלון כי החברה להגנת הטבע סבורה ששימוש באנרגיות חלופיות צריך להתבצע כאשר בראש ובראשונה ייעשה שימוש בפאנלים קולטי שמש, ורק בסוף הרשימה ייעשה שימוש בטורבינות רוח על מנת שלא לפגוע בחי. זאת מעבר לרווח הכלכלי לכל מי שיהיה מעורב בהתקנת פאנלים שכאלה באזורי מגורים.

"אנרגיית רוח צריכה להיות במקום שלא פוגע בבעלי כנף. החווה הזו, שהיא הראשונה שמגיעה לאחת מוועדות התכנון, היא הגרועה ביותר בהקשר של ציפורים. זה כל כך גרוע עד שהוועדה לא יכולה הייתה להתעלם מהדבר. לצערי התעלמו מהדבר הזה והפקידו את התכנית. אמרו שנשרים זה יפה אבל יש החלטת ממשלה וצריך לייצר אנגריה נקייה ונשרים לא בראש סדרי העדיפויות", אומר אלון המבטיח המשך מאבק גם כעת לאחר הפקדת התכנית, וחשיפת ליקויים שבוצעו בהתנהלות מול יזם מקים חוות הטורבינות.