אהוד ברק
אהוד ברקצילום: פלאש 90

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, טוען כי יועצי הנשיא טראמפ תומכים בהקמת מדינה פלשתינית.

"אני לא רואה משימה חשובה ודחופה יותר מאשר הצבת טריז מול המדרון החלקלק הזה והחזרתה של ישראל לפסים וחתירה לפתרון שתי המדינות והפתרון האזורי שמונח על השולחן וישראל מתחמקת מלהיכנס אליו. ישראל יכולה כבר עכשיו לאמץ את תכנית בטחון תחילה שאינה תלויה בקיומו או קיומו של פרטנר פלסטיני, כדי לשמור על האפשרות למועד שתהיה בשלות בצד השני. תכנית ביטחון תחילה הייתה יכולה וצריכה גם היום, להיות מיושמת מידית.

"הבחירה האמיתית היא בין לאומיות גאה לבין לאומנות אפלה. לאומנות גאה מכירה בייחודיות ובמורשת והשליחות שלנו. אבל את התביעה היא מפנה אל עצמה. אנחנו צריכים להיות יותר טובים אנחנו צריכים להיות יותר צודקים וסולידריים ולהיות דוגמה לעצמנו ואח"כ לאחרים. הלאומיות הגאה מפנה את האנרגיות פנימה. לעומת זאת, הלאומנות האפלה, בהיעדר חזון חיובי ובהיעדר ביטחון עצמי קונה את זהותה והכרתה ואת ייחודה, דרך ההתייחסות לאחר. דרך זיהוי אויבים וחיות טרף מבחוץ ובוגדים ומשתפי פעולה מבפנים. והם אלה שנותנים ללאומנות את תחושת השייכות. ואנחנו צריכים להיאבק נגד כך בכל הכוח".

בהתייחסו למעורבות ממשל טראמפ בפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני אמר ברק: "אנשים שיושבים סביב טראמפ לא מבינים איך ממשלת ישראל מסבירה שהמדינה הפלסטינית הקיקיונית והמפורזת שתקום היא איום קיומי על ישראל".