יתרון לסטארטאפיסט הצעיר
יתרון לסטארטאפיסט הצעירצילום: הודיה טולידאנו

קהילת המפתחים וחובבי הטכנולוגיה בירושלים מתחדשת בספרייה חדשה - אך אין בה ספרי עיון או הדרכה; בספרייה הזו ניתן למצוא מחשבים ניידים חדישים, סמארטפונים מסוגים שונים, טאבלטים, מעבדים, מצלמות תלת-מימד וקיטים להרכבת רובוטים.

הספרייה הטכנולוגית מיועדת לסייע לסטודנטים, בני נוער, מפתחים, מעצבים ויזמים – חובבי טכנולוגיה מושבעים – לפתח יישומים ולהמציא פתרונות טכנולוגיים פורצי דרך.

המיזם החדש שהושק אמש (שלישי) קרוי The Device Lab והוא פרי יוזמה של חברת אינטל, "צעירים במרכז" של עיריית ירושלים, משרד ירושלים ומורשת, והרשות לפיתוח ירושלים. הרעיון שמאחוריו הוא לאפשר לאנשי הטכנולוגיה להניח את ידם ולהתנסות במוצרים החדישים ביותר מבלי להוציא מכיסם מאות או אלפי דולרים על רכישתם.

כך למשל ניתן יהיה למצוא בספרייה שעון חכם של אינטל וחברת Tag Heuer, סמארטפונים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד של החברות אסוס ולנובו, כרומבוק (מחשב נייד עם מערכת הפעלה כרומיום של גוגל), מקבוק של אפל, מחשב גיימינג עוצמתי במיוחד מסדרת ROG של אסוס, טאבלט ומחשב נייד מסדרת surface של מיקרוסופט, מחשבים זעירים מדגם Intel nuc, שבבים חכמים מסדרת Edison ומצלמות RealSense של אינטל ועוד.

ההשאלה מהספרייה הינה ללא תשלום בהפקדת צ'ק פיקדון בלבד, כאשר גובה הפיקדון נגזר משווי המוצר המושאל. משך ההשאלה ישתנה לפי מספר הפריטים הקיימים מכל מוצר ומידת הביקוש. המעוניינים יוכלו לרכוש מנוי לחברות במתחם הכולל שימוש חופשי בספרייה, תמורת 300 ש"ח לחודש למשך חצי שנה ו-450 ש"ח לחצי שנה נוספת.

שיתוף הפעולה בין "צעירים במרכז" ואינטל יכלול גם ימי הדגמה – עם מומחים טכנולוגיים של חברת אינטל וחברות אחרות שמסבירים ומסייעים לפתור בעיות, הרצאות שונות, סדנאות ואף גישה לאנשי מקצוע טכנולוגיים לצורך התייעצות.

הספרייה תפתח בהמשך שיתופי פעולה עם מרחבי העבודה הנוספים בירושלים, מאיצי סטרטאפים, מוסדות חינוך וחברות טכנולוגיה ירושלמיות. כמו כן היא תשמש במה לחשיפה של טכנולוגיות קצה על ידי חברות שונות בימי הדגמה מרוכזים עבור יזמים ומפתחים מקצועיים.

השר לירושלים ומורשת, ח"כ זאב אלקין, בירך על היוזמה החדשה ואמר "אני מתרשם מהרוח התוססת שיש כאן. איש לא מפקפק בשורשים ההיסטוריים העמוקים של ירושלים. לירושלים יש תדמיות שונות שלא תואמות את המציאות כי העיר הזאת היא גם עיר של צעירים, עיר תוססת עם מוסדות אקדמיים מדהימים. עיר שגם בתחום ההיי-טק, בניגוד לתדמיות, נהפכת לבין המובילות בעולם ועוד לא נאמרה המילה האחרונה.

''אני שמח שנפלה בידי משרד ירושלים ומורשת הזכות לתת לכם כתף. מגיע לעיר שיובילו אותה צעירים בכל תחום ובוודאי בתחום הפיתוח הטכנולוגי. תעשו מה שאתם רואים לנכון ואנו נעזור לכם להגיע לאן שאתם רוצים להגיע", הוסיף אלקין.

ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, אמר כי "ספריית הגאדג'טים החדשה מעניקה עמדת זינוק בינלאומית עבור היזמים הצעירים והחדשנות הירושלמית. היא תהווה יתרון לסטארטאפיסט הצעיר בתחילת דרכו שיוכל לפתח על בסיס הגאדג'טים שהספרייה תעמיד. אין פלא שירושלים הוכתרה כאחד ממוקדי היזמות הטכנולוגית החדשים והמבטיחים בעולם. ירושלים היא 3000 שנה של חדשנות והניסיון שלנו מלמד כי מה שמצליח בירושלים- מצליח בכל העולם".

שחף קיזלשטיין, סגן נשיא באינטל ומנכל מרכז הפיתוח של אינטל בירושלים, אמר "אנחנו מאוד שמחים שנפלה בחלקינו הזכות לקדם את נושאי הטכנולוגיה והיזמות בירושלים; קהילה תוססת ויוזמת היא נכס חשוב לעיר ולצעירים שבה".