השופט משה דרורי
השופט משה דרוריאתר בתי המשפט

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט משה דרורי, הורה לשחרר ממעצר ללא כל תנאי, נער מורחק מנהלי אשר נעצר לאחרונה בחשד להפרת הוראה חוקית.

הנער נעצר בזמן שהפגין יחד עם חבריו בסמוך לביתו של אלוף פיקוד מרכז רוני נומה ברמת גן אשר חתום על צווי ההגבלה המנהליים כנגד הנער וחבריו.

בהחלטתו מתח השופט דרורי ביקורת על התנהלות המשטרה באופן חסר תקדים, תוך שהוא קובע כי הנער לא עבר כל עבירה.

הסיפור החל ביום שני האחרון, אז נעצר הנער יחד עם שלושה נוספים בשעות הערב בסמוך לביתו של האלוף נומה. השלושה נלקחו לתחנת המשטרה ברמת גן ונחקרו בחשד להפרת הוראה חוקית. טענת המשטרה היתה כי הם הפרו את צווי איסור יצירת הקשר הקיימים בעניינם בכך שהפגינו יחד בסמוך לבית האלוף.

למחרת נלקחו האחרים לבתי המשפט בתל אביב, שם שוחררו ללא כל תנאי לאחר שנקבע כי לא עברו שום עבירה.

הנער המדובר נלקח לבית משפט השלום בירושלים שם הוגשה בעניינו בקשה לעיון חוזר על החלטה קודמת בה שוחרר לפני מספר ימים לאחר שהואשם גם בהפרת צו.

בדיון שהתקיים ביום שלישי בבקשה הוצע לנער להשתחרר למעצר בית, אך הוא סרב תוך שהוא טוען כי המשטרה ושרות הביטחון רודפים אותו. לאור סירובו להשתחרר בתנאים מגבילים מעצרו הוארך, ועו"ד דוד הלוי אשר מייצג את הקטין מטעם ארגון חוננו הגיש ערר לבימ"ש המחוזי.

אתמול (רביעי) הורה כאמור בית המשפט המחוזי על שחרורו של הנער ללא כל תנאי, תוך שהוא קובע כי הנער לא עבר כל עבירה "לא מצאתי כל הסבר הגיוני מדוע יש צורך לעצור קטין בשעות הלילה על עבירה ששופטת שלום בתל אביב קבעה שאינה עבירה (ואני מצטרף לקביעה זו)", כתב השופט בהחלטתו.

בנוסף ביקר השופט את התנהלות המשטרה על כך שהפרה את חוק הנוער בכך שחקרה את הנער בשעת לילה מאוחרת בניגוד לחוק וכן בכך שאזקה את הנער שעות רבות לעצור נוסף בגיר. "בכל מקרה, קשה לי להאמין שמשטרת ישראל, כשרואה כאחד מתפקידה לשמור על החוק, פעלה על פי חוק הנוער" פסק.

גם כלפי צווי ההרחקה ביקר השופט את התנהלות אלופי הפיקוד. "יתרה מזאת שאלתי את ב"כ המדינה פעם או פעמים מדוע בשני צווי האלופים לא מוזכר כי העורר שבפני קטין, וגם על כך לא קיבלתי מענה. לא ברור לי האם שני האלופים הללו ידעו בכלל שמדובר בקטין, ולא ברור לי אם היועצים המשפטיים הזכירו להם את הוראות חוק הנוער", הוסיף השופט.

עו"ד דוד הלוי אשר ייצג את הקטין מטעם ארגון חוננו מסר "צר לי על הסבל ועוגמת הנפש שנגרמו למרשי, נער צעיר כבן 16 ללא עבר פלילי, שנעצר על לא עוול בכפו במעצר סתמי מיותר ושרירותי . החלטת בית המשפט הנה חלטה נוקבת המדברת בעד עצמה. מדובר בתמרור אזהרה חמור ביותר לרשויות המשטרה והתביעה וטוב יעשו רשויות אלו אם יפיקו הקדם את הלקחים הנדרשים על מנת למנוע הישנות מקרים מסוג זה".