שר הביטחון אביגדור ליברמן בכנס הרצליה

שר הביטחון אביגדור ליברמן נאם הבוקר (חמישי) בפני משתתפי כנס הרצליה והתייחס לחידוש המשא ומתן המדיני.

בדבריו הדגיש ליברמן כי סוגיית שיבת הפליטים היא קו אדום עבור ישראל. "לא נסכים לחזרת פליט אחד לגבולות 67'", הצהיר ליברמן, "לעולם לא יהיה עוד ראש ממשלה שיציע לפלסטינים יותר מאהוד אולמרט".

ליברמן ציין כי הסכם עם הפלסטינים לא יפתור את בעיות האזור, "שלא יהיו אשליות, גם סוף הסכסוך עם הפלסטינים לא יפתור את הבעיות, הוא יגדיל אותן".

"יש להגיע קודם כל להסדר אזורי עם המדינות הסוניות המתונות, ורק אחר כך להסכם עם הפלסטינים", טען ליברמן בנאומו.

לדבריו, "מאז מלחמת ששת הימים לא היה לנו ניצחון צבאי. היו הרבה אמירות והצהרות, כולל שלי, שלא היה להם כיסוי. אמנם היו מבצעים מוצלחים, שלומדים עליהם בכל העולם. אבל העדר הכרעה וניצחון עיכב את הקשר שלנו עם המדיניות המתונות וזה ישתנה".

בנוגע לסוגיית היחס לערביי ישראל ציין ליברמן, "המקום היחידי שלא רוצים לעזוב זה ישראל. למה? כי טוב להם פה. עם כל הביקורת המוצדקת, הם מבינים שטוב להם פה. אז למה אנחנו מקבלים בכנסת את אחמד טיבי ואיימן עודה? כשהרשימה המשותפת לא מסכימה לחתום עם מרצ בגלל ש'מדובר במפלגה ציונית' זה אומר דרשני, כשאיימן עודה מסרב לבוא להלוויה של הנשיא פרס זה אומר דרשני. אז למה הפער הזה בין הנציגים לבין הציבור? אני מאשים את עצמנו - את ישראל. אם מישהו ייקח אומץ ויגיד 'גם אם תקום מדינה פלסטינית אנחנו נשארים בישראל' - רשימה כזו תשיג להערכתי 65 אחוז מהרחוב הערבי".

ליברמן הוסיף והבהיר, "אין לנו שום כוונה ליזום שום מהלך צבאי - לא בקיץ ולא בסתיו - לא בצפון ולא בדרום. צריך ליצור הרתעה".

בנוגע למצב המתדרדר ברצועת עזה הסביר ליברמן כי "המשבר הוא פנים-פלסטיני. אני לא חושב שאנחנו צריכים להיכנס לזה. זה לא ייגמר בקרוב. זה לא מהלך חד פעמי (של אבו מאזן) - אלא אסטרטגיה נגד החמאס ואולי כדי לגרור את החמאס לעימות עם ישראל".

"אני רוצה להזהיר את המשטר הסורי שמעודד את החיזבאללה ואת האיראנים לפעול נגד ישראל. הם לא יכולים לספק נשק לחיזבאלה. לא נהסס לפעול אם נצטרך", הזהיר ליברמן.