מסר אוניברסילי. 'מעשה בתפוח ירוק'
מסר אוניברסילי. 'מעשה בתפוח ירוק'מאת: אמיר מויאל. בהוצאת דברי שיר

אצלנו בבית מתים על תפוחים חמוצים. כמה שלא ננסה לשווק את ה'יונתן' וה'פינק ליידי' היוקרתי, זה פשוט לא הולך. קצת כמו אהבה של מבוגרים לקפה מר כנראה.

אבל ב'מעשה בתפוח ירוק', ספר הילדים החדש של אמיר מויאל (הוצאת דברי שיר), סמית לא מבסוט מעצמו. התפוח הירוק והחמוץ מתקנא באחיו יונתן ומבקש להיות גם הוא יפה מבחוץ ומתוק מבפנים. מרוב קנאה הוא הופך צהבהב ואפילו מעט מריר, והולך אל ההורים: ענף גזע ושורש, כדי לבדוק אם ואיך אפשר להפוך את הגלגל לאחור.

אחרי דרך לא קצרה לומד סמית לשמוח במה שהוא, להבין שהחוץ לא חשוב אלא רק הפנים ובעיקר בעיקר שמחת החיים. הסיפור של מויאל, שהתחיל כסיפור לילדיו שלו ומאז שהה כמה שנים במגירה כשהוא משתבח ומשתייף מפעם לפעם, נושא איתו מסר אוניברסלי, כזה שכולנו מאמינים בו אבל מתקשים לחיות לפיו. לא יזיק שהילדים ישמעו אותו כבר בגיל כזה (ואנחנו נשמיע לאוזנינו ונפנים) כי הוא אולי מאוד פשוט, אבל קשה ליישום.

החרוזים של מויאל, אשף המילים, מוסיפים ובדרך כלל יושבים היטב. תחכומי הלשון הן קריצות שמפוזרות אי פה אי שם בעיקר בשביל ההורה המספר, כי גם לו מגיע. האיורים מלאי החיים של אלחנן בן אורי המוכשר נותנים כאן עבודה, ובמילה אחת: יופי. בשתי מילים: כדאי לכם.

*****

לא בעזרת היופי. 'נסיכה של מלח'
לא בעזרת היופי. 'נסיכה של מלח'מאת: עינת ברזילי. בהוצאת דני ספרים

'נסיכה של מלח' (הוצאת דני ספרים), ספר הילדים החדש של עינת ברזילי (גילוי נאות: אנחנו חברות) הוא קצת מהפכה. ככה בקטנה. מהפכונת. כי בארמון שהיא מספרת עליו גרים מלך ושלוש בנותיו. המלך מקיים נשף מיוחד שבו הבנות תישאלנה שאלה זהה, ומי שתענה את התשובה המתאימה ביותר תקבל לידיה את הממלכה. נסיכות עם אופי שצריכות לחשוב ותקבלנה לידיהן מלוכה? זה לא קורה באגדות ילדים.

ויש עוד. הנסיכה המתוקה והמעט חתרנית כליל החורש תגורש מהארמון בגלל תשובה מתוחכמת מדי. היא צפויה לעבור זמנים קשים ולשבת בצידם של המשרתים בארמון אחר. כליל תלמד על בשרה את מקומו של החלש בחברה ותבנה לאט אופי חזק משלה. בסופו של דבר, כשתבוא ההזדמנות, היא תצליח להשיג מחדש גם את אביה וגם את נסיך חלומותיה. אגדה או לא, אבל היא תעשה זאת בעזרת תבונה וקסם אישי ולא בעזרת יופי חיצוני או נשיקה חד פעמית סטייל שלגייה.

וחוץ מכל אלה, הסיפור החמוד הזה עוסק בחשיבותה ובכוחה של האהבה בתוך המשפחה, הורה לילדיו וילדים להוריהם, ועל... ניחשתם נכון - מלח!

את כל אלה מקשטת תפאורה של חתול שמלווה את הסיפור וחרוזים נעימים שנותנים מקצב, גיוון ועושר. במילה אחת: מומלץ, בשלוש מילים: מתקן אגדות אוטומטי.