סדרת חינוך
סדרת חינוךצילום: צביקה מור

מאז שפרצו המחשבים והסלולריים לעולם, לילדים נהיה משעמם יותר כשאלו לא מצויים להם, או כשסיימו את מכסת הזמן שלהם מול המסך.

אז בואו נוציא כמה פעילויות ומשחקים מהבוידעם וננסה להרחיב את רפרטואר העשייה של ילדינו וגם שלנו. להלן רשימה של פעילויות לילדים ולהורים עם ילדים שיחזירו אתכם לעולם התמים והטוב של "שכונת חיים" ו"הצריף של תמרי". "גזור ושמור".

1. משחקי יצירה – ניתן לרכוש ערכות בחנויות יצירה או למחזר פריטים המצויים בבית ובשכונה. חג הסוכות מתקרב במהירות וניתן לנצל את חופשת הקיץ לעשיית קישוטים לסוכה. אפשר ליצור אביזרים שימושיים לבית: מתלה למעילים, מדף קטן לתבלינים, מתלים קטנים למגבות ידיים ואפילו שעון קיר. לבנים אפשר לקנות דגמים של מטוסים וטנקים.

2. להזמין חברים למשחק, ארוחה ושינה.

3. להוציא מהבוידעם משחקי רחוב כמו בימים הטובים ההם: תופסת, מחבואים, 2 דגלים, לבנות "מחנה", 3 מקלות, חיי שרה ועוד. ככל הנראה הילדים יצטרכו אתכם ללימוד ותרגול המשחקים הפרימיטיביים. למדו ושחקו איתם. זה עובד.

4. משחקי ספורט: כדורגל, כדורסל, צלחת מעופפת, טניס, טניס שולחן, כדור עף ועוד. ניתן לקנות שולחן פינג-פונג כמה שכנים יחד – ההוצאה תהיה נמוכה והתעסוקה לילדים חיובית מכל הבחינות. בבתי ספר רבים ישנם שולחנות פינג-פונג המאויישים לעייפה בהפסקות.

5. להתנדב עם הילדים שעה בשבוע בארגון החסד הקרוב.

6. לעשות קניות במכולת לשכנים הקשישים על בסיס יומי.

7. למתבגרים: לעבוד בניקיון בתים, בתי כנסת, חדרי מדרגות (גם לפני גיל 16).

8. לשחק משחקי קופסה לילדים ולכל המשפחה. מומלץ לייחד משחקים לימים מסוימים כדי שכל פעם יהיו בעיניהם כחדשים. לשם כך על המשחקים להיות סגורים בארון נעול או בחדר ההורים.

9. מבצע ניקיון וטיפוח השכונה – תחרות נושאת פרסים בין קבוצות ילדים על בסיס גיל.

10. למתבגרים ומתבגרות: עזרה בקניות ושמרטפות לנשות חיילי המילואים.

11. שיעורי בית וחוברות קיץ נושאות פרסים. כן! לומדים גם בחופש. אפשר לעשות זמן למידה משפחתי שבו ההורים יושבים יחד עם הילדים סביב שולחן גדול ועובדים כולם יחד כשההורים מתווכים לילדים.

12. נסיעה לים. אפשר לתת לילדים לצייר ארמון בבית ואז לבנות בעזרת הציור דגם מחול על שפת הים.

13. שחיה בבריכה. לנסוע לבריכות שונות. שינוי אווירה ויצירת עניין וציפיה.

14. למתבגרים: לתת שיעורים פרטיים לילדי יסודי במתמטיקה ואנגלית. כן, זה לא הזוי! הורים רבים ישלמו לכם 30 ₪ לשעה ואפילו יותר אם תתרגלו עם ילדיהם. פשוט תלו שלטים בשכונתכם. נסו, מקסימום תצליחו.

15. טיולים יומיים וטיולים לכמה ימים. דגש על שיתוף הילדים בשלב החשיבה והתכנון (היכן נטייל? חלופות. מה נאכל? בניית תפריט + קניות. משחקי גיבוש משפחתיים. הדרכה בטיול.)

16. לקחת נושא ולבנות סביבו פעילות (למשל: המחתרות. ביקור במוזיאון הפלמ"ח וכד' + כל ילד מכין הסבר משלו. אפשר גם מויקיפדיה. גבעת התחמושת. לימוד מקדים וחלוקת נושאים לילדים: מיקום. המבנה. סדר הכוחות הירדנים מול צה"ל. סיפורי גבורה. ואז: ביקור. משחק בין הילדים וההורים עם אקדחי מים בתעלות ובבונקרים.)

17. ארוחה משפחתית או פיקניק בפארק גדול או סתם בשטח ירוק בעיר/ביישוב.

18. מבצע ניקיון ביתי שלאחריו צופים בסרט + פופקורן.

19. עוזרים לסבא וסבתא: ניקיון, קניות או סתם לבקר.

20. הכנת ארוחות גורמה בבית בדגש על שיתוף הילדים בחשיבה והתכנון: קביעת מועד, בניית תפריט, קניות, כתיבת ושליחת הזמנות לבני המשפחה, עריכת השולחן, משחק משפחתי מגבש בארוחה.

21. משחק משפחתי לארוחה או נסיעה ברכב: פתקים עם שאלות מגניבות. כל אחד בוחר פתק מקופל בתורו. השאלות: מה החלום שלי? למי אני רוצה להגיד תודה היום ועל מה? מה היה לי טוב בשבוע האחרון? פדיחה שלי מהשבוע האחרון? מה הכי חשוב לי לעשות השבוע? מי מהמשפחה היה לי הכי חסר השבוע? למי אני רוצה לאחל משהו לשבוע הקרוב? למי מהמשפחה מגיעה הצטיינות על השבוע החולף?

22. עידוד לסיומי מסכת וספרי קודש. ארוחה שווה (בעיני הילדים, כמובן) על כל סיום של ספר קודש כולל: גמרא, משנה, קיצור שולחן ערוך, סיפורי צדיקים, חוברת "5 דקות תורה", רמב"ם יומי ועוד.

23. ביקור בגן החיות או הספארי. לשלב בביקור חידות על חיות, היכן הוזכרו בתנ"ך, תכונות של חיות, חפש את המטמון וכו'.

24. משחק "הפיכה" בבית. הילדים נהיים ההורים ליום אחד. עליהם לעשות כל מה שההורים עושים: להעיר את כל בני המשפחה בבוקר, להכין אוכל, לדאוג לתעסוקה לכולם, מטלות בית לכולם, לקחת את ההורים לשיחה אישית, ללכת לשלם חשבונות: ארנונה, מים, חשמל, אינטרנט ועוד. להכין ארוחות, מקלחות לקטנים, השכבת הקטנים לישון ועוד.

25. פינוקים לחיילים. הכנת צ'ופרים לחיילים ונסיעה לביקור והפתעת החיילים בגזרתכם. אפשרות נוספת: פק"ל קפה פעם או פעמיים בשבוע בעמדות החיילים בגזרתכם.

26. למתבגרים ומתבגרות: שיפוצים קטנים בדירות קשישים באזורכם. ישנם תיקונים קטנים שגם אתם מסוגלים לעשות מצוין ללא ידע מקצועי מוקדם. תוכלו להציע לקשישים בקרבתכם או לפנות למחלקת הרווחה במקום.

27. ילדים עושים קייטנה לילדים. עודדו את ילדיכם לעשות קייטנה לילדי השכנים. בנים ובנות בגיל 12 יכולים בהחלט להעסיק צעירים יותר למשך שעות בודדות. עזרו להם להכין תכנית, אביזרים ופרסום בשכונה. ניתן לגבות כסף מהורי הילדים עבור השמרטפות הזו. הם ישמחו שתעסיקו את ילדיהם.

28. שעת קריאה יומית. עודדו את ילדיכם לקרוא ספרי ספריה על ידי פרסים כספיים קטנים. ילד שמסיים ספר ויודע לספר או לכתוב תקציר העלילה זוכה במידי בסכום שתקבעו. תשיגו כך: ילדים קוראים על כל היתרונות שבזה, הקשבה לילדים המספרים את תקציר הסיפור ועזרה לילדים לחסוך כסף ולדחות סיפוקים.

29. ביקור במפעלים עם "מרכז מבקרים" ומיזמים המציעים פעילויות משפחתיות: תנובה, שטראוס, טרה, יקבי רמת הגולן, כריכיית ספרים, בראשית, עלית, דה-קרינה (שוקולד), תפילין חברון, עוטר ישראל, בית התפוצות בדגש על ההיסטוריה המשפחתית שלכם (יש פעילות לילדים), מוזיאונים של המחתרות, אוסם וכו'.

30. להתכונן יחד לימי בין המצרים: לסייר בירושלים העתיקה, ללמוד אגדות החורבן, למצוא עם הילדים דרכים לבטא אהבת חינם, לבנות דגם של בית המקדש ולמלא אותו בפתקים על מעשים טובים ובעיקר אהבת חינם, להכין הצגה על אחת מאגדות החורבן, לחשוב יחד על דרכים להתפייס עם החבר – כל אחד וה"בר קמצא" שלו.

ואם בכל זאת אתם רוצים מסכים, אז ישנם שימושים טובים ומקדמים שתוכלו לעשות בהם, למשל: ללמד את הילדים שימוש בתוכנות אופיס ובמיוחד וורד ופאוורפוינט. לתת לילדים להתאמן ולהתמקצע בתוכנות אלו. גם זה דורש זמן. תוכלו לרכוש קורסים אינטרנטיים עבור ילדכם בתחומי ידע שונים (כולל סינית, למעוניינים). היום ניתן לפתח תחביבים רבים דרך סרטוני יוטיוב: אפיה, בישול, נגינה (גיטרה, פסנתר, מפוחית ומה לא), רכיבת אופניים אתגרית, עריכת סרטים, הקלדה עיוורת, קסמים עם קלפים, הטסת טיסנים, הטסת רחפנים ועוד ועוד. פשוט חפשו את התחום שלכם.

בברכת קיץ בריא, מועיל ומלא עניין ותעסוקה לכולכם!