"חשיבה יצירתית זו הלמידה האמיתית"

טקס הסיום של אולימפיאדת המתמטיקה התקיים אמש בנתיבות. נעה, תלמידת כיתה ה': "זה מפתח את החשיבה ולכן זה כיף ומאתגר".

רעות הדר , כ"ח בסיון תשע"ז

חלוקת התעודות
חלוקת התעודות
צילום: דוברות מכללת חמדת הדרום

טקס הסיום של אולימפיאדת המתמטיקה נערך אמש (רביעי) בנתיבות, בשיתוף מכללת חמדת הדרום, עיריית נתיבות ומרכז המדעים.

בטקס החגיגי הוענקו תעודות השתתפות לתלמידים וחולקו פרסים לתלמידים המצטיינים. במהלך הטקס הציגו ארבעה מהתלמידים המצטיינים, משחקים מתמטיים ופתרון חידות מתמטיות ומחשבתיות, כפי שלמדו לפתור במהלך השנה.

בטקס השתתפו ראש מנהל החינוך בעיריית נתיבות ד"ר יוחנן דורון, נשיא מכללת חמדת הדרום פרופ' שאול קרקובר, ראש החוג המדעי במכללת חמדת הדרום ורכז הפרויקט פרופ' טוביה בר נוי, מנהלת מרכז המדעים בעיר ורד קינן, מנהלות בתי הספר, סטודנטיות שהדריכו את הפרויקט, הורים נרגשים ועשרות תלמידים שבשנה האחרונה חוו למידה מתמטית לא שגרתית.

רכז הפרויקט פרופ' בר נוי סיפר, "החלטתי לפני שנתיים לעשות פרויקטים למעורבות בקהילה. דיברתי עם ורד קינן, מנהלת מרכז המדעים, וביחד החלטנו על חידון מתמטי לבתי הספר. בשנה שעברה, שהייתה השנה הראשונה של הפרויקט הוא פעל בשלוש כיתות בלבד. השנה היו רשומים יותר מ-220 תלמידי כיתות ה-ו, מ-11 כיתות בעיר. אני רואה בזה הצלחה ומקווה שבשנה הבאה נגדיל את מספר הכיתות".

הפרויקט פעל במהלך השנה בעזרת חמש סטודנטיות מצטיינות מהמכללה, שכל אחת לימדה בין שתיים לשלוש כיתות. כל מפגש ארך כשעה וחצי, והתחלק לשלושה חלקים – משחק מתמטי, חידוני חשיבה ופתרון משותף על הלוח בכיתה.

ראש מנהל החינוך בעיריית נתיבות, ד"ר יוחנן דורון, אמר בטקס כי "ציון גבוה ברמה של חמש יחידות במתמטיקה, חשוב באלפי מונים ממי שיסיים 3 יחידות בציון כזה. בשלוש השנים האחרונות אני חבר בצוות שקם סביב המשאלה של שר החינוך על 5 יחידות לימוד במתמטיקה. אחת הבעיות שעסקנו בהן היא מה צריך לעשות בפריפריה החברתית והגאוגרפית במדינת ישראל, היות ולא מספיק תלמידים בפריפריה מתכוונים להתמודד עם הרמה הגבוהה של לימודי המתמטיקה, ביחס לתלמידים בתל אביב וסביבתה".

עוד הוסיף, "אני גדלתי בדור שחי בתחושה שמתמטיקה זה קשה, וכשהגעתי לאוניברסיטה הבנתי שאם לא אתמודד עם הקושי, אז בחיים לא אגיע לשום דבר. אבל לכם אני אומר - מתמטיקה אינה קשה בכלל, פשוט צריך לרצות להתמודד עם זה. בעזרת המתמטיקה עושים את הכל, מחשבים הכל, מבטאים את הכל.

"מה שהכי משפיע על התלמידים ללמוד, זה הרצון, כי הלמידה הכי משמעותית קוראת כשהתלמיד רוצה ללמוד. העובדה שאתם כאן בזמנכם החופשי ואפילו מתחרים בזה, זה הצעד הנכון. צריך לחזק אתכם בכך שרק תרצו ללמוד ושלא תתייאשו מהלמידה", הדגיש דורון.

נשיא מכללת חמדת הדרום, פרופ' שאול קרקובר, אמר כי "המדעים שהתקדמו בצורה מהירה במאה השנים האחרונות אלו המדעים המדויקים, ואילו המדעים הלא מדויקים, נשארו מאחור. בלי מתמטיקה אין דיוק. אם לא מפעילים כלים מדידים גם במדעים הלא מדויקים חסר משהו. לתלמידים שהשתתפו בפעילות הזו מגיעה תודה גדולה על קידום התחום".

נועה ביטן, תלמידת כיתה ה' מבית ספר חב"ד בעיר, שעלתה לבמה והציגה תרגיל מתמטי של פיענוח צופן, אמרה "יש דברים כיפים במתמטיקה כמו לפתור חידות ותרגילים. בהתחלה ישבתי בכיתה וכדי לפתור חלק מהחידות נעזרתי בליאל הסטודנטית שלימדה אותנו, אבל ככל שהתקדמה השנה והבנתי יותר את החשיבה הצלחתי לפתור יותר תרגילים. זה מפתח את החשיבה ולכן זה כיף ומאתגר".

נעה ושירן, סטודנטיות שלימדו בפרויקט, סיפרו כי זו היתה חוויה. "אנו עומדות שעה וחצי מול כיתה, וזה נותן המון. זה מפתח את החשיבה, מביא התנסות בלמידה. השקענו בזה ותמיד פתרנו את החידות לפני השיעור, וזה היה שווה את זה. זה לא להעביר מערך שיעור רגיל, זה משלב להם הכל ומפתח את החשיבה בצורה שהיא לגמרי אחרת, שלא נתקלים בזה כל יום. דורש מהם להפעיל שיקול דעת. התלמידים מחכים לשיעור, ומתייחסים אליו כמו צ'ופר".

מנהלת בית ספר נתיב יצחק, רחל פרג'ון, אמרה "חשבנו מה נעשה אחרת כדי לחוות הצלחה עם הבנות. החלטנו ללמד את הבנות לחשוב מחוץ לקופסא, וזה נתן להם את הכלים לחשוב אחרת. חשיבה יצירתית זו הלמידה האמיתית".