לבחור בין אור לחושך
לבחור בין אור לחושךצילום: שאטרסטוק

האביב חלף עבר לו, הקיץ המהביל הולך ומתגבר, וחודשי תמוז ואב מגיחים במהירות ומזכירים לנו ימי אבל וחורבן.

ברובד האישי, אחרי שצלחנו את פסח, התבשמנו מריחות האביב ותחושת השיכרון שמביאה איתה חמימות השמש אחרי החורף, חגגנו את ראשית ביכורינו וזמן מתן תורתנו – כעת אנחנו נכנסות לתקופת מבחן. השמש המלטפת הופכת למצליפה, הפריחה המלבבת מתייבשת וקמלה, כל הירוק המרענן כבר מזמן צהוב-לבנבן, ובנפש הולך ודועך הכוח שהמריץ אותנו לפרוץ ולפצוח בהתחלות חדשות. החומות שהצלחנו לכתר סביב תאוותינו הולכות ונפרצות, והברית שכרתנו עם עצמנו מתנפצת לרגלינו כמו לוחות הברית.

חודש תמוז הוא חודש שבו אנחנו נקראות לבחור. בין האור ובין החושך, בין הטוב ובין הרע.

השחור והאור

ספר יצירה מלמד אותנו על מהותו של חודש תמוז. האות של החודש היא האות חי"ת, החוש הוא חוש הראייה, האיבר הוא יד ימין והפסוק המנהיג את החודש הוא "וכל זה איננו שווה לי" (אסתר ה, יג) שאמר המן הרשע לאשתו זרש, בעקבות סירובו של מרדכי להשתחוות לו.

המן מסמל כוח שבמיוחד בזמן הזה של חודש תמוז מאיים להרים את ראשו ולהכתיב את התנהלותנו במציאות. זהו אותו כוח בנפשנו שרואה את הנקודה השחורה בתוך כל הטוב שבחיינו, ומתוך כך מבטל את כל היש ומתמקד בחסר. אותו קול שמלעיז ומקנטר, מוריד ומשפיל ומוציא דיבתנו רעה.

לאחוז בהצלחות

אם בהלכות בריאות עסקינן, הרי שזהו אותו קול שמוציא לך את החשק להמשיך לאחוז בהצלחות שהשגת. זהו הקול שמצליף בך על כל נפילה קטנה, וגורם לך לראות רק את החיסרון. למרות כל ההרגלים החדשים שהולכים ותופסים מקום בחייך, הוא מתעכב איתך על העוגה שאכלת בשבת האחרונה, וגורם לך להרגיש שהכול היה לשווא. על אף הצלחותייך והישגייך הוא מקטין אותך, מייאש אותך, גורם לך לתהות לשם מה התחלת את כל זה.

שימי לב – החוש של החודש הוא חוש הראייה, אלא שהוא מכותר באות חי"ת. מהות האות חי"ת נלמדת מהמילה שבה מופיעה האות לראשונה בתורה. המילה חושך. כלומר, אנחנו מצויות כעת בזמן שהראייה מוחשכת. על דרך הטבע קשה לנו יותר מתמיד לראות טוב בזמן הזה, ולכן עלינו להיות מודעות לכך ולעמוד על המשמר, לא לתת לזה להשתלט, ולנקוט תחבולות במאמץ מוגבר כדי למנוע מכוח החשיכה לגבור עלינו.

דרך התיקון

עברי למצב של נתינה. אומרים שהקב"ה מקדים רפואה למכה. בתמוז אמנם נקשרה האות חי"ת בראייה, אבל יד ימין היא האיבר של חודש זה. ימין היא היד המקרבת, בחינת החסד. חסד משמעו נתינה לעצמך ולסביבתך, ואפילו חיוך הוא נתינה. הוא גורם לך להאיר פנים לזולת, ובמקביל משחרר במוחך אנדורפינים שמסייעים לתחושת רוגע ורווחה, מה שיעזור להתייחס להמן שבתוכך כאפיזודה חולפת.

הכול יחסי

זכרי שהכול יחסי. החיים הם תנועה מתמדת של שינוי. חוכמת הזמן מלמדת אותנו שכמו הלבנה שהולכת ומתמעטת כדי לשוב ולהתמלא, כך גם בנפש יש לנו תנועה של חיסרון ומילוי. אל תתרגשי מן התנודות הללו. זכרי שאם את בחסרון - זה זמני, זה לא לנצח. אם לא הצלחת להימנע היום מאכילה מופרזת – זה היה היום. עכשיו מתחילים הכול מחדש.

קבלה עצמית

קבלי את נפילותייך ושזרי בהן חוט של חסד, לא מתוך הצדקה אלא מתוך קבלה. אל תיתני להמן שבתוכך להמעיט את כל הישגייך בגלל נפילה אחת. ראיית החיסרון כשלם היא שקר, רשע, עוול לאמת.

ראיית היש

נכון, יש נקודות של חיסרון בחייך, אבל אל תתמקדי בהן. חפשי לראות את הקיים, את הטוב. גם ובעיקר את הדברים הקטנים, המובנים מאליהם, כמו נשימה תקינה, יציאות סדירות, קורת גג מעלייך ולחם על שולחנך. ערכי רשימה של הצלחות שהשגת: ביס אחד שהחסרת, יום אחד שהצלחת לצאת בו להליכה, חטיף שהחזרת למדף ונמנעת מלרכוש, מקרר שסגרת מיד אחרי שפתחת וחיפשת בו מזור לנפשך העייפה. אלו הישגים גדולים, ניצחונות של אור בתוך החושך.

דברי טוב

לדיבור יש כוח עצום. שימי לב למילים שיוצאות מפיך, והיזהרי מלהוציא לעצמך שם רע חלילה או לשון הרע. אל תאמרי "אני נוראית", "חסרת תקנה", "אין לי כוח", "אני לא מסוגלת", "לא נראה לי שאצליח", "אני כנראה כבר זקנה מדי".

מציאת חן

כנגד כוחו של המן המאיים להשתלט על נפשך, החודש עומד כוחה של אסתר. נאמר על אסתר כי הייתה נושאת חן בעיני כל רואיה. כשאת מוצאת חן בעיני מישהו – זו אַת שמוצאת את החן בעיניו. אם תתבונני במציאות ותמצאי בה חן, תגלי את יתרון האור מן החושך, אזי המציאות תחייך אלייך בחזרה. וכך הדבר גם כלפי עצמך. הזמיני את המן שבנפשך למשתה יחד עם אסתר. ברגע שישבו אל השולחן יתבטל המן מכוחה של אסתר, כמו שהחושך נגוז ברגע שהדלקת את האור.

בתקווה שיתהפך הדין לרחמים וימים של אבל ייהפכו לימים של שמחה.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי